Friday, Mar 5, 2021

صفحه نخست » بایدن می‌خواست به دو هدف در سوریه حمله کند + پیغام محرمانه به ایران

syria_030421.jpg«آمریکا پس از حمله اول، پیغامی محرمانه به ایران فرستاد و تاکید کرد به دنبال حملات پی‌در‌پی نیست»

ایندیپندنت فارسی - هفته گذشته، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، با حمله به نیروهای مورد حمایت جمهوری اسلامی در خاک سوریه ماجراساز شد. حالا اما یک نکته در مورد این حمله به رسانه‌ها درز کرده است. به گزارش روزنامه «وال استریت ژورنال»، بایدن در ابتدا دستور حمله به دو هدف را داده بود، اما ۳۰ دقیقه پیش از آغاز عملیات، یکی از این حملات را لغو کرد. این روزنامه آمریکایی این خبر را به نقل از چند منبع بدون نام در دولت بایدن منتشر کرده است. به گفته این منابع دلیل لغو حمله این بود که آخرین اطلاعات موجود نشان داد که یک زن و چند کودک در حیاط ساختمان دومی که قرار بود مورد حمله قرار بگیرند، حضور داشتند. دو هواپیمای اف-۱۵ که قرار بود به این هدف حمله کنند در مسیر خود بودند که با دستور رئیس‌جمهور بازگشتند.

در مورد دنبال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز گزارش تقریبا مشابهی در مورد صرفنظر از حمله به تاسیسات نظامی در ایران به دلیل نگرانی او از تلفات انسانی منتشر شده بود. شبکه «سی‌ان‌ان» جمعه گذشته (مدت کوتاهی پس از حمله) خبر مشابهی منتشر کرده بود که حالا این روزنامه آن‌را تایید کرده است.

در روایت وال استریت ژورنال آمده است که بایدن پس از ۱۰ روز محاسبه بالاخره در روز ۲۶ فوریه اولین دستور علنی خود برای حمله نظامی را داد تا نیروهای کتائب حزب‌الله، گروه شبه‌نظامی عراقی مورد حمایت ایران، در خاک سوریه مورد هدف قرار بگیرند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در پی این حمله گفته بود این حمله «پیغامی صریح و روشن از سوی رئیس‌جمهور» است که واشنگتن در مقابل مخاطرات دست به عمل می‌زند. ساکی گفته بود بایدن در ضمن قصد دارد نشان دهد که هدفش پایین آوردن سطح درگیری در سوریه و عراق است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

البته برخی از ناظران بین‌المللی درباره میزن اهمیت مواضع هدف گرفته شده ابراز تردید کرده‌اند.

حمله آمریکا برای تلافی حمله‌های منتسب به گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی علیه نیروهای آمریکایی در عراق بود، بخصوص حمله روز ۱۵ فوریه به اربیل که منجر به کشته شدن یک پیمانکار فیلیپینی ارتش آمریکا و زخمی شدن ۹ نفر از جمله شش شهروند آمریکا شد. اما به گفته یک مقام ارشد دولت آمریکا که با «وال استریت ژورنال»‌ گفتگو کرده بایدن نمی‌خواسته درگیری با ایران افزایش بیابد.

در حمله جمعه هفته گذشته، هواپیماهای اف-۱۵ آمریکا هفت بمب هوشمند روی هدف خود انداختند که باعث نابودی ۹ ساختمان و خسارت به دو ساختمان دیگر شد.

در این روایت جدید آمده است که آمریکا علاوه بر حمله، پیغامی محرمانه نیز به ایران فرستاده است که در آن تاکید شده بایدن به دنبال حملات پی در پی نیست. در ضمن لوید آستین، وزیر دفاع، در پی حمله اربیل به بایدن گفت که نیازی نیست پاسخ سریع دهد و می‌تواند مدتی صبر کند. بایدن در نهایت محافظه‌کارترین برنامه حمله را انتخاب کرده، چون می‌خواسته میزان تلفات در پایین‌ترین سطح ممکن باقی بماند.

پنتاگون تعداد کشته‌شدگان در حمله روز ۲۶ فوریه را یک نفر (باضافه دو نفر زخمی)‌ اعلام کرده است.

با وجود محدود بودن نسبی حمله ،بسیاری از چهره‌های جریان لیبرال و انزواگرا در آمریکا بایدن را مورد انتقاد قرار دادند که چرا در همین اول ریاست‌جمهوری خود اقدام به حمله نظامی کرده است: از مجله چپ‌گرای «نیشن» تا برنامه طنز «دیلی شو» به مجری‌گری تِرِوِر نوآ و چهره‌هایی در کنگره آمریکا که معتقدند حمله به نیروهای جمهوری اسلامی در منطقه بدون مشورت با کنگره بنیان قانونی ندارد.

تیم کین، سناتور دموکرات ایالت ویرجینیا که پنج سال پیش شریک هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست‌‌جمهوری بود، از شاخص‌ترین چهره‌های منتقد اولین حمله نظامی بایدن بود. سناتور کین گفت:‌ «حملات هفته پیش در سوریه نشان می‌دهد که قوه مجریه، مستقل از تعلق حزبی، همچنان بیش از حد مجاز از قدرت‌های جنگی خود استفاده می‌کند.»

کین جزو قانونگذارانی است که قطع‌نامه‌ای به صحن مجلس آورده که قطع‌نامه‌های ۱۹۹۱ و ۲۰۰۲ کنگره را که به آمریکا اجازه استفاده از قدرت‌‌های جنگی در مورد عراق می‌دهد لغو می‌کند. این قانونگذاران که از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات هستند، می‌گویند می‌خواهند پرونده آن دو قطعنامه را ببندند تا کاخ سفید از قدرت‌های خود سوءاستفاده نکند.

در پی حمله بایدن، حملات نیروهای شبه‌نظامی نزدیک به ایران علیه آمریکایی‌ها خاتمه نیافته است. روز چهارشنبه حداقل ۱۰ راکت به پایگاه «عین الاسد» در استان انبار، واقع در غرب عراق، شلیک شد. این پایگاه میزبان نیروهای عراقی و در ضمن نیروهای ائتلاف ضدداعش تحت رهبری آمریکا است. به گفته آمریکا، یک پیمانکار غیرنظامی آمریکایی در این حمله بر اثر سکته قلبی جان سپرد. کاخ سفید گفته که در حال بررسی پاسخ به این حمله است. به گفته خانم ساکی پاسخ آمریکا «حساب‌شده و متناسب» خواهد بود و حمله هفته گذشته «الگوی» این کشور برای حملات آینده خواهد بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy