Sunday, Mar 21, 2021

صفحه نخست » سمفونی پر شور مشروطه ی نوین! هوشنگ اسدی

assadi.jpgکهشکانی از واژگان، انبوهی از داده های کهنه و نو،در ضرباهنگی انقلابی، قصد گشودن آسمانِ میهن را برای مشروطه ای دارند که بعد از قرنی و در آغاز قرنی دیگر ا زافق ایران سر زده است. شعر و شور، میهن دوستی پرشور، "حماسه ی" کم حجمی را سامان می دهد آغشته به غرورِهستی ایران و تعصب بر نیستی دشمنان ایران.

هراسی بی پایان ا زنابودی ایران، عشقی که گاه سر به جنون می زند برای نشاندن پادشاه راستی بر تخت بخت ایران که "فرقه تبهکار " بر آن تکیه زده اند.

جامعه ایران دیگر بار در آستانه "مشروطه" قرار گرفته است. سخنان میراث دار پادشاهی 2500 ساله ایر انی در سخنانی که در سپهر سیاسی ایران بی سابقه است "مشروطه" را به گفتمان اصلی نخبگان و رسانه ها تبدیل می کند. و فقط اندکی پیش ا ز آن رامین پرهام با کتاب پرشور "مشروطه ی نوین" با نگاهی بکر و زبانی پر شور نخستین متن مکتوب را در میان می گذارد که بحث در باره ی آن و تبدیل احکامش به "نقش ی راه" به جبران شکست سیاسی مشروطه از مشروعه می انجامد.

کتاب که جلد آن امروز و فردای ایران را به زبان تصویر فریاد می کشد، در لابلای سطور فشرده ی خود چندین شاه کلید دارد که سرنوشت تلخ ایران امروز را به فردای روشن پیوند می زند."شکست سیاسی و شکست تاریخی" یکی از آنهاست.زن زیبای ایرانی که با جامه ی سیاه بر ویرانه ی میهن نشسته، پرچم سه رنگ رهایی را بدوش دارد که شیر د رمیانه اش می غرد و خورشید می تابد و د رنگاه نگران و منتظر زن تا آنسوی افق می رود.

تام تام نگرانی برای نابودی ایران که چون روح سرگردانی د رمیان سطور کتاب جاریست، جایی چندان برای توضیح آکادمیک دو شکست یاد شده نمی گذارد، و پرهام پرداختن به آنها را بعهده خواننده وامی گذارد. دریایی است توفانی از گذشته و حال که بر سواحل ایران می کوبد و صدف هایی را به ساحل می ریزد که وظیفه ی خواننده گشودن آنهاست برای یافتن مروارید حقیقت.

بی اغراق می توان گفت که 252 صفحه کتاب عصاره ای از دهها کتاب است که نویسنده در" جنگل های شمال پاریس" آنها را بیخته و آمیخته و در نثر عصبی ، پرخون و "فارسی"- براین مهم تاکید دارم که نثر کتاب "فارسی" است، همان که شکر بود و در دوران حکومت" فرقه تبهکار" به زهر آلوده شد- در هم تنیده می شود. از نظریات ایران دوستانه ایرانیانی مانند زنده نامان احمد کسروی، فریدون آدمیت ،داریوش همایون، عطاء اله آجوادنی و آرامش دوستدار و...گرفته تا آرای متفکران دیروز و امروز جهان در متن رویدادهای تاریخی بهم آمیخته اند. با نقل قول از نویسندگان نامی و شعرای برجسته زینت شده اند تا علل تباهی ایران را به "فکت" تبدیل کنند.

فکت هایی که برخی تازگی ندارند و بسیاری دستاورد پژوهش پر شور نویسنده اند. و تقریبا به تمامی سنگ بنایی برای آغاز راهند: جست و جو و مباحثه برای راه نجات ایران.

بخش عمده کتاب تا صفحه 196 صرف توضیح " نباید" ها و ساختن سنگ بنای آینده می شود. فصول بعدی به احکام و پیشنهادات نویسنده اختصاص دارد، در باره ی"چرایی و چستی"،" کیستی" و" عقل سلیم" در " مشروطه ی نوین":

-ما در چار چو ب نظری مشروطه ی نوین براین استدلال ایم که د ردنیای گسست های پی د رپی تکنو لوژیک، اقتصادی، اقلیمی ، اجتماعی ، رفتاری وسیاسی ؛ در دنیایی که ارکان های علمی و معرفتی آن برآمده از فرهنگ ما نیست؛ د ردنیایی که بی ثباتی سیاسی و بالا رفتن مداومِ سطح انتظارات مردم درآن از معایب شنا خته شده دموکراسی ست؛ نهاد و نماد باز سازی شده ی پادشاهی ایران ، رُکنی است ثابت قدم و متجلی ثبات تا" به باد رفته ها به آن وصل شوند و آواره ها درآن سرپناهی بیابند".

ما در مشروطه ای نوین، پادشاهی را برای ایران می خواهیم،نه ایران را برای پادشاهی.

-مشروطه ی نوین راهی است برای گذار از ایرانستانی که چهل سال است سَرش را بریده و تَن اش را می فروشند، به ایرانی که سرش از خودش است و برای خوشبختی تَن اش.( ص 251)

-مشروطه ی نوین ، چار چوبی است نظری برای ساختن ایرانی مطلقانو سازی شده...مطلقا مدرن..." 0 233)

***

"مشروطه یِ نوین حر کتی است میهنی..."(ص 250) که یک ایرانی بنام رامین پر هام با شور و فریاد در برابرما می گذارد که قرنی دیگر را آغاز می کنیم:" چارچوبی است سیاسی برای دریافتی مشترک از وضع موجود"(همان صفحه) برای رسیدن به ایرانی که:

-پادشاه ، قانون نیست...

قانون، پادشاه است...

پاریس

اول فروردین 1400

مشخصات کتاب

مشروطه ی نوین

رامین پرهام

252 صفحه

انتشارات ساتراپ (لندن)

فوریه 2021 (بهمن 1399)



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy