Friday, Apr 2, 2021

صفحه نخست » چانه‌زنی غربی‌ها برای معامله با رژیمی که می‌دانند «به مردم در خیابان‌ها شلیک می‌کند»

eu_040121.jpg- سخنگوی وزارت خارجه فرانسه با اشاره به نقض برجام توسط رژیم ایران می‌گوید «وضعیت بسیار نگران‌کننده است».

-یک مقام آمریکایی به رویترز گفته «ایران نقشه راهی برای بازگشت به برجام دارد... ما خوشحالیم که در مورد آن صحبت کنیم».

- هنری روم تحلیلگر گروه اوراسیا: «من فکر می‌کنم که رهبر جمهوری اسلامی در مورد این امور عجله دارد.

- جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا: جمهوری اسلامی برای کشورهای منطقه و برای منافع ملی ایالات متحده در منطقه تهدید محسوب می‌شود.

- معاون دستیار بلینکن: برخی از تحریم‌های ما مربوط به نقض حقوق‌ بشر است و بازگشت به برجام به این معنی نیست که رژیم ایران شلیک به روی مردم خود را در خیابان‌ها متوقف کرده است.

کیهان لندن - اتحادیه اروپا پنجشنبه اول آوریل (۱۲ فروردین) در بیانیه‌ای اعلام کرد نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام روز ۲ آوریل با حضور مقامات ایران، چین، روسیه، فرانسه، آلمان و بریتانیا برگزار می‌شود تا درباره بازگشت احتمالی آمریکا به توافق اتمی بحث کنند.

مقامات غربی گفته‌اند که ایالات متحده و ایران هنوز برای دیدار در مورد احیای برجام توافق نکرده‌اند و از طریق کانال‌های غیرمستقیم و کشورهای اروپایی در ارتباط هستند.

اتحادیه اروپا می‌گوید «شرکت‌کنندگان در کمیسیون برجام در مورد بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و چگونگی اطمینان از اجرای کامل مفاد آن بحث خواهند کرد.»

دو منبع دیپلماتیک می‌گویند انگلیس، فرانسه و آلمان پیش از این در روز دوشنبه با جمهوری اسلامی ایران گفتگو کرده‌اند. یکی از این منابع می‌گوید در این گفتگو درباره پیشنهاد ایران بحث شد.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه با اشاره به نقض برجام توسط رژیم ایران می‌گوید «وضعیت بسیار نگران‌کننده است. ایران به نقض جدی توافق اتمی ادامه می‌دهد در حالی که بیش از یک‌ ماه است که ظرفیت راستی‌آزمایی و بازرسان آژانس اتمی را محدود کرده است.»

خبرگزاری رویترز به نقل از سه مقام غربی می‌نویسد «دولت بایدن و ایران بطور غیرمستقیم از طریق طرف‍ین اروپایی ارتباط برقرار کرده‌اند. آنها اکنون معتقدند که ایران می‌خواهد درباره طرح گسترده‌تری برای بازگشت به توافق اتمی مذاکره کند.»

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش شود گفت: «آنچه ما پیشتر شنیده بودیم این بود که مقامات ایران ابتدا به گفتگو درباره یکسری مراحل مقدماتی علاقمند بودند بنابراین در مورد مراحل اولیه در حال تبادل نظر بودیم... از آنچه اکنون به صورت عمومی می‌شنویم و همینطور از بعضی کانال‌ها به گوش می‌رسد، به نظر می‌آید آنها علاقمند به بحث درباره مراحل اولیه نیستند اما نقشه راهی برای بازگشت به برجام دارند... اگر این همانچیزی است که ایران می‌خواهد در موردش صحبت کند، ما خوشحالیم که در مورد آن صحبت کنیم.»

رویترز تأکید کرده «با وجود همه اینها موضع ایران مشخص نیست.»

این سخنان و حدس و گمان‌ها در حالیست که سیاست‌های کلان و حتا کوچک جمهوری اسلامی، از جمله و ویژه مباحث اتمی را علی خامنه‌ای تعیین می‌کند. وی پیش از این گفته بود «آمریکایی‌ها باید کل تحریم‌ها را لغو کنند تا ایران دوباره تعهدات برجامی را اجرا کند.»

یک دیپلمات غربی گفته «ایران حدود یک ماه دیگر وارد دوره انتخابات می‌شود اما کار تمام نشده و طرفین پیشنهادات خود را ارائه می‌دهند. اینکه این روند کند باشد مشکلی نیست و ما عجله‌ای نداریم.»

رویترز می‌نویسد «هنوز مشخص نیست که آیا ایران واقعاً می‌خواهد با آمریکا حتا اگر غیرمستقیم باشد وارد مذاکره شود یا خامنه‌ای ترجیح می‌دهد تا بعد از انتخابات صبر کند.»

هنری روم تحلیلگر گروه اوراسیا می‌گوید: «من فکر می‌کنم که رهبر جمهوری اسلامی در مورد این امور عجله دارد.»

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با استقبال از اقدام اتحادیه اروپا برای برگزاری نشست با ایران تأکید کرد که واشنگتن آماده است در صورت اقدامات متقابل به برجام بازگردد اما اکنون توپ در زمین ایران است.

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در یک نشست مطبوعاتی گفته است که جمهوری اسلامی برای کشورهای منطقه و برای منافع ملی ایالات متحده در منطقه تهدید محسوب می‌شود.

او تأکید کرد برنامه موشک‌های بالستیک ایران ادامه داشته و توسعه پیدا کرده و همچنان از گروه‌های تروریستی که برای منافع آمریکا و متحدانش در منطقه خطر جدی محسوب می‌شوند حمایت می‌کند.

جمهوری اسلامی به دنبال آن است تا روزنه‌ای برای کاهش تحریم‌ها پیدا کند زیرا مقامات حکومت اسلامی می‌دانند شرایط اقتصادی بحرانی است و اعتراضات پراکنده داخلی پتانسیل تبدیل شدن به موج تازه‌ای از اعتراضات سراسری را دارد.

جوی هود معاون دستیار آنتونی بلینکن در امور خاورمیانه با اشاره به موارد گسترده نقض حقوق بشر توسط رژیم ایران از جمله کشتار معترضان در «آبان ۹۸» گفت «برخی از تحریم‌های ما مربوط به نقض حقوق‌بشر است و بازگشت به برجام به این معنی نیست که ایران شلیک به روی مردم خود را در خیابان‌ها به‌دلیل ابراز صلح‌آمیز نظراتشان متوقف کرده است».

جو بایدن پیش از انتخابات آمریکا در سوم نوامبر ۲۰۲۰ گفته بود در صورت رسیدن به ریاست ‌جمهوری خواستار توقف سریع اقدامات نقض مداوم حقوق بشر در ایران خواهد شد. او گفته بود راه‌های هوشمندانه‌ای برای سختگیری و فشار به جمهوری اسلامی وجود دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy