Thursday, Apr 8, 2021

صفحه نخست » چین عملا به «فعال ما یشاء» در ایران تبدیل شده است

china_040821.jpgبرکناری جهانپور از سخنگویی وزارت بهداشت و عزیز جعفری از فرماندهی سپاه به دلیل انتقاد از چین

العربیه - وزیران امور خارجه ایران و چین بعدازظهر شنبه هفتم فروردین 1400 سند جامع همکاری‌های 25 ساله بین دو کشور را در تهران امضا کردند که امضای این سند با واکنش‌های منفی فراوانی در ایران روبه‌رو شد.

در امضای این سند، نقش مجلس ایران در نظارت و موافقت با آن کاملا نادیده گرفته شد. بسیاری سند مذکور را به‌دلیل پنهانی‌بودن مفاد آن به «عهدنامه ترکمنچای» که طبق آن بخش‌های وسیعی از خاک ایران در دوران سلطنت سلسله قاجار به روسیه تزاری واگذار شد مشابه دانستند.

از دید محافل فرهیخته ایرانی‌های داخل و خارج، امضای این قرار داد عملا در راستای به کرسی نشاندن این موضع علی خامنه‌ای رهبر نظام بوده که رژیم به هیچ روی حاضر به تعامل با آمریکا و غرب نیست.

این در حالی است که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در اظهار نظری که حاکی از سردرگمی کارگزاران اصلی نظام بود، خاطر نشان ساخته بود که اگر «اف ای تی اف» و قرار داد پالرمو امضا نشوند، قرارداد با چین عملا بی خاصیت است.

از سوی دیگر مهدی صفری، سفیر سابق نظام در چین، برخلاف ظریف تاکید دارد که لزومی به امضای اف ای تی اف و قرارداد پالرمو نیست.

به هرحال از دید محافل آگاه، تبدیل شدن چین به «فعال مایشاء» در ایران، نشانه‌های آشکاری دارد که از جمله می توان به برکناری کیانوش جهانپور سخنگوی پیشین وزارت بهداشت اشاره داشت که به خاطر انتقاد صریحش در 5 مارس 2020 از نحوه تعامل چین با موضوع کرونا و «شوخی تلخ» خواندن اطلاع رسانی چین در خصوص کرونا، بلافاصله از منصب خود برکنار شد.

به گفته محافل اپوزسیون، واکنش سفیر چین در ایران نسبت به جهانپور، یادآور برخورد سفرای بریتانیا و روسیه در دوران قاجار با پادشاهان و مسئولان ایران است.توئیت‌های به زبان فارسی او لحن تحکم آمیز و آمرانه داشت که طی آن موضع جهانپور به تمسخر گرفته شده بود.

کار به جایی رسید که خود جهانپور اذعان کرد که برکناری از سخنگویی وزارت بهداشت به این دلیل بوده است.

از دید این محافل، در همان گیر و دار حملات شریعتمداری در کیهان، وطن امروز و خبرگزاری سپاه که جهان پور را هدف حمله قرار دادند، نشان می‌دهد که برخی موظف به اثبات وفاداری به چین شده‌‌‌اند که نشانگر نوع روابط کاملا سلطه پذیر در قبال چین است.

برکناری عزیز جعفری

نشانه بارزتر از عمق نفوذ چین در سطوح بالای تصمیم گیری‌ها در نظام ایران، برکناری محمدعلی عزیز جعفری فرمانده سابق سپاه با حکم عجیب و غیرقابل توجیه خامنه‌ای در 1 اردیبهشت 98 بود که به گفته خامنه‌ای بنا به توصیه حسین سلامی(فرمانده کنونی سپاه)، صورت گرفت که در آن زمان زیر دست جعفری محسوب می شد.

به گفته محافل آگاه، با در نظر گرفتن خدمات زیاد جعفری به نظام و شخص خامنه‌ای در اجرای کشتارسال 88 مربوط به سرکوب جنبش سبز و کشتار دیماه 98، این پرسش بروز می کند که چرا شخصی با این درجه از سرسپردگی به یکباره برکنار می‌شود؟

برکناری جعفری درست بعد از انتقاد او از دادن امتیاز ماهیگیری به کشتی‌های چینی و زیان‌های ناشی از از این امتیاز بر ماهیگیران منطقه جاسک و به طور کلی آب‌های جنوب کشور بود. برآورد محافل آگاه این است که به احتمال زیاد عزیز جعفری با فشار چینی ها برکنار شده تا نشان دهند چقدر بر خامنه‌ای مسلط هستند.

این محافل خاطر نشان می کنند که نحوه اعمال نفوذ چین، زنگ خطری برای ایران است و قرار داد ماهیگیری صرفا ازمایشی بوده تا واکنش دولت را در قبال آن سنجیده شود اما برکناری فرمانده پیشین سپاه نشان داد که نفوذ چین بر خامنه‌ای تا حدی است که او فرمانده‌ای را که به خاطر منافع نظام، دست به سرکوب کشتار زده، برکنار کرد.

از انگاه محافل اپوزیسیون ایران ظواهر امر گویای این است عده ای در نظام حاکم بر ایران موظف شده‌اند، به هر قیمت و در هر شرایطی از چین دفاع کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy