Friday, Apr 9, 2021

صفحه نخست » شاهزاده فیلیپ، همسر ملکه بریتانیا درگذشت

ed.jpg• شاهزاده فیلیپ، مسن‌ترین همسر یک فرمانروای حاکم بریتانیا بود

ایندیپندنت فارسی - شاهزاده فیلیپ، همسر الیزابت دوم ملکه بریتانیا، امروز جمعه ۲۰ فروردین در کاخ ویندزور درگذشت.

او مدتی پیش در یک اقدام احتیاطی در بیمارستان خصوصی شاه ادوارد هفتم در لندن بستری شده بود.

دوک ۹۹ ساله ادینبرو کمی کسالت داشت، اما نشانه‌های بیماری ارتباطی با ویروس جدید کرونا یا کووید-۱۹ نشان نداده بود.

حال ملکه الیزابت که ۹۴ سال دارد خوب است و در کاخ وینزر سکونت دارد. این زوج سلطنتی از آغاز همه‌گیری کرونا در این کاخ ساکن بوده‌اند.

ملکه الیزابت و همسرش در ماه ژانویه نخستین دوز واکسن کرونا را تزریق کردند.

شاهزاده فیلیپ، مسن‌ترین همسر یک فرمانروای حاکم بریتانیا بود و در قلمروهای مشترک‌المنافع بیشترین مدت خدمت را به عنوان همسر فرمانروا داشت.

دوک ادینبرو که از سوی ملکه با عنوان نماد «قدرت و ماندگاری» او توصیف می‌شد، همزمان با دوران قرنطینه کرونا وارد یک‌صدمین سال زندگی خود شد. با وجود همه‌گیری ویروس کرونا به فعالیت‌های خود ادامه می‌داد و در مراسم مختلف شرکت می‌کرد.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

این عضو خانواده سلطنتی بریتانیا روز ۱۰ ژوئن ۱۹۲۱ در جزیره کورفوی یونان به دنیا آمد. پدر و مادرش شاهزاده اندرو یونانی و شاهدخت آلیس بتنبرگ دانمارکی بودند. دوران کودکی او با تلاطم سیاسی همراه بود. خانواده‌اش پس از کودتای نظامی در یونان که به سرنگونی پادشاه کنستانتین اول، عموی فیلیپ منجر شد، به تبعید رفت.

شاهزاده فیلیپ در سال ۱۹۲۸ میلادی به انگلستان نقل مکان کرد تا با اقوام خود زندگی کند و در مدرسه چیم پرپ، تحصیل کند. او پیش از آن یک سال در مدرسه سایلم در آلمان درس خواند و سپس در مدرسه گوردن استون در مورای شایر ثبت‌نام کرد.

بعدها به نیروی دریای سلطنتی پیوست و وقتی دانشجوی دانشکده افسری نیروی دریایی در دارتمورت بود، با همسر آینده‌اش آشنا شد -- شاهدخت الیزابت، که در آن زمان ۱۳ ساله بود.

فیلیپ در جنگ جهانی دوم با رشادت خدمت کرد و دوستی‌اش با الیزابت رفته‌رفته به عشق بدل شد.

این زوج سلطنتی چهار ماه پس از اعلام رسمی نامزدی خود، در سال ۱۹۴۷ میلادی در کلیسای جامع وستمینستر پیمان زناشویی بستند.

پنج سال از ازدواج‌شان گذشته بود که جرج پنجم پادشاه بریتانیا روز دوم ژوئن ۱۹۵۳ چشم از جهان فروبست و الیزابت رسما به عنوان ملکه بریتانیا بر تخت نشست.

ملکه الیزابت و شاهزاده فیلیپ چهار فرزند دارند: چارلز، شاهزاده ولز و ولیعهد کنونی بریتانیا، شاهدخت آن، شاهزاده اندرو (دوک یورک)، و شاهزاده ادوارد، حاکم ساسکس.

در سال ۱۳۳۹ خورشیدی، ملکه الیزابت دوم و شاهزاده فیلیپ از ایران دیدار کردند. روز ششم اسفند آن سال، هنگام ورود به تهران مورد استقبال رسمی محمدرضا شاه پهلوی قرار گرفتند. پس از چند روز استراحت و بازدید از نقاط مختلف تهران همراه با شاه از آرامگاه رضا شاه و خانه کارگران در جنوب شهر دیدن کردند.

فردای آن روز ملکه همراه با همراهانش که جمعا ۲۸ نفر بودند در مسافرتی دسته جمعی که شاه و شهبانو فرح هم آنان را همراهی می‌کردند به سفر اصفهان و شیراز رفتند و پس از دو روز به تهران بازگشتند. در ۱۵ اسفند پس از حدود ۹ روز ملکه و همسرش با همراهانشان به بریتانیا برگشتند.

برای بزرگداشت این سفر، ‌ بلوار نوبنیادی در تهران که پیش از آن «آب کرج» نام داشت، «بلوار الیزابت» نامیده شد. نام این بلوار پس از انقلاب ۱۳۵۷ به بلوار کشاورز تغییر کرد.

شاهزاده فیلیپ دوستدار ورزش بود و به برپایی رخداد ارابه‌رانی کمک کرد. او رئیس، حامی یا عضو ۷۸۰ سازمان مختلف بود و ریاست هیئت مدیره «جایزه دوک ادینبرو» را بر عهده داشت، برنامه‌ای برای پیشرفت شخصی جوانان چهارده تا بیست و چهارساله.

او پرسال‌ترین عضو تاریخ خاندان سلطنتی بود و درازترین مدت ازدواج با یک فرمانروای حاکم بریتانیا را ثبت کرد. شاهزاده فیلیپ در سال ۲۰۱۷ از وظایف سلطنتی‌اش کناره گرفت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy