Thursday, Apr 8, 2021

صفحه نخست » در دو روز گذشته دستکم ۲۰ شهروند بهائی در شهرهای مختلف ایران راهی زندان شدند

bahaian.jpg رادیو بین‌المللی فرانسه - ۲۰ تن از شهروندان بهائی در چهار شهر شیراز، مشهد، اندیشه و کرج در دو روز گذشته «به منظور تحمل حبس»، بازداشت یا احضار شده و راهی زندان شده‌اند. بر اساس سه گزارش‌ جداگانۀ خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دستکم ۷ شهروند بهائی در شیراز توسط ماموران ادارۀ اطلاعات بازداشت شده، ۴ تن در مشهد پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای این شهر به زندان انتقال یافته و ۹ تن دیگر در استان البرز برای اجرای حکم حبس احضار شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، شب سه ‌شنبه ۱۷ فروردین‌ ماه ۱۴۰۰، شش تن از شهروندان بهائی به اسامی «سعید اتحاد، قاسم معصومی، سیامک هنرور، سروش آبادی، صدیقه اقدسی و عالیه فروتن در شیراز توسط ماموران اداره اطلاعات در منازل خود بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های این نهاد امنیتی در شیراز منتقل شدند.» شب پیش از آن نیز «بهروز فرزندی اردکانی، دیگر شهروند بهائی توسط ماموران اداره اطلاعات در همین شهر بازداشت شده بود.»

به گزارش این خبرگزاری «ماموران در زمان بازداشت اقدام به بازرسی منازل این شهروندان کرده و برخی از لوازم شخصی آنان همچون کتاب‌ها و وسایل الکترونیکی را ضبط کرده و با خود برده‌اند.»

در مشهد چهار شهروند بهائی، خانم‌ها «نیکا پاکزادان، ساناز اسحاقی، نکیسا حاجی پور و نغمه ذبیحیان، که روز سه ‌شنبه ۱۷ فروردین ‌ماه در پی دریافت حکم احضار در واحد اجرای احکام دادسرای این شهر حاضر شده بودند، بازداشت و برای تحمل دوران محکومیت به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شدند».

به گزارش هرانا، «این شهروندان در مهرماه سال گذشته توسط دادگاه انقلاب مشهد هر یک به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شدند و این حکم عینا به تایید دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی رسید». این چهار تن در تاریخ ۲۴ آبان ۱۳۹۴ توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بودند.

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

در استان البرز، ۹ شهروند بهائی ساکن شهرهای اندیشه و کرج نیز که هر یک به یک سال حبس تعزیری محکوم شده و احکام آنان در مرحلۀ تجدید نظر نیز مورد تائید قرار گرفته است به منظور «اجرای حکم حبس» به دادسرای شهریار احضار شده‌اند.

بر اساس حکم شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران، که به ریاست قاضی سید احمد زرگر و مستشاری عباسعلی حوزان برگزار گردیده، هومن خوشنام، الهام سلمان زاده، پیام شبانی، کیانوش سلمان زاده، سروش آگاهی، پروان معنوی، جمیله پاکرو (محمدحسینی)، پیمان معنوی و ندا شبانی (بیوک آقایی) به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق فعالیت و تبلیغ بهائیت» به یک سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

بگزارش هرانا، این افراد «پیشتر در فاصله شهریورماه تا آذرماه ۹۷ توسط نیروهای امنیتی در اندیشه کرج بازداشت شده و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین» انتقال یافته بودند. آنان در ماه‌های متفاوت از بازداشتگاه این نهاد امنیتی در تهران با سپردن قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بودند.

بگزارش هرانا، «مامورین در زمان بازداشت این شهروندان منازل برخی از آنها را تفتیش کرده و تعدادی از لوازم شخصی ازجمله کتاب‌ها، کامپیوتر، لپ تاپ و تلفن همراه آنان را با خود بردند. محل کسب برخی از این شهروندان نیز پس از بازداشت پلمب شد».

هرانا یادآوری می‌کند که «شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند» و «این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.»

بگزارش هرانا «بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار شهروند بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران [... ] مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy