Monday, Apr 12, 2021

صفحه نخست » واکنش ظریف، روسیه و اتحادیه اروپا به «حادثه» نطنز

zarif_040921.jpgپایگاه اطلاع رسانی دولت - آقای محمد جواد ظریف امروز (دوشنبه) در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس؛ به حادثه دیروز در نطنزاشاره و بر ضرورت حفاظت مناسب از تاسیسات و دانشمندان هسته‌ای در این شرایط حساس تاکید کرد.

آقای ظریف گفت: مقامات سیاسی و نظامی اسرائیل صراحتا گفته بودند که اجازه پیشرفت در رفع تحریم‌های ظالمانه را نخواهند داد و اکنون تصور می‌کنند به هدف خود می‌رسند. ولی صهیونیست‌ها پاسخ خود را در پیشرفت‌های بیشتر هسته‌ای خواهند گرفت.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: نطنز قوی‌تر از گذشته با استفاده از ماشین‌های پیشرفته‌تر ساخته خواهد شد و اگر فکر می‌کنند دست ما در مذاکره ضعیف شده است، اتفاقا این عمل زبونانه موضع ما را در مذاکرات قوی‌تر خواهد کرد و طرف‌های مذاکره باید بدانند اگر تاکنون با تاسیسات غنی سازی با ماشین‌های نسل اول مواجه بودند الان نطنز می‌تواند مملو از سانتریفیوژ‌های پیشرفته با چند برابر توان غنی‌سازی باشد.

آقای ظریف همچنین در این نشست گفت: دولت اسرائیل می‌خواهد انتقام توفیقات در مسیر لغو تحریم‌های ظالمانه را از مردم ایران بگیرند، ولی ما اجازه نخواهیم داد و انتقام این اقدامات را از خود اسرائیل خواهیم گرفت.

***

علی مطهری: به اسرائیل خیلی بدهکاریم!

مطهری گفت: اسرائیل به دنبال آن است که مذاکرات وین متوقف شود؛ پاسخ آنها را باید سر جای خودش داد زیرا خیلی به این رژیم بدهکار هستیم.

***

عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه جوان، نزدیک‌به سپاه پاسداران، می‌گوید در پاسخ به حمله دیروز به نطنز، باید هرچه زودتر از مذاکر‌ه‌های وین بر سر برداشته‌شدن تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به برجام، خارج شد.

915109a.jpg***

یورونیوز - اتحادیه اروپا در نخستین واکنش رسمی به «حادثه» در تاسیسات هسته‌ای نطنز اعلام کرد هرگونه تضعیف مذاکرات هسته‌ای وین مردود است.

پیتر سانتو، سخنگوی رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی، ضمن محکوم کردن این حادثه، خواستار روشن شدن فوری شرایط آسیب دیدن تاسیسات اتمی نطنز شد.

روسیه: امیدواریم حادثه نطنز هدیه به مخالفان برجام نباشد

وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه ابراز امیدواری کرد حادثه یکشنبه در نطنز «تلاش‌ها برای بازگشت به اجرای تعهدات برجامی را خراب نکند.»

در بخشی از بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده‌ است: «امیدواریم آن چه روی داده، هدیه‌ای برای مخالفان گوناگون برجام نباشد و بنیانی [مذارکرات وین] را از خراب نکند.»

البته خرابکاری در نطنز که رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از آن به عنوان «تروریسم هسته ای» یاد کرده، نه اولین، بلکه آخرین حمله‌ای بوده که برنامه هسته‌ای ایران را هدف قرار داده است.

تأسیسات هسته‌ای نطنز برای اولین بار در سال ٢٠١٠ در پی فعاليت بدافزاری به نام «استاكس‌نت» هدف گرفته شد که در پی آن ۹۸۴ دستگاه سانتريفيوژ از کار افتاد و حدود ٣٠ درصد از ميزان غنی سازی اورانيوم ايران كم شد.

برخی ناظران بین‌المللی در همان زمان این حمله را همانند ایران به آمریکا و اسرائیل نسبت دادند.

آلمان: حادثه نطنز برای مذاکرات وین سازنده نیست

ساعاتی پیش از موضع اتحادیه اروپا، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در یک کنفرانس مطبوعاتی در برلین گفت که تحولات رخ داده پیرامون تأسیسات اتمی نطنز برای مذاکرات در مورد توافق هسته ای ۲۰۱۵سازنده نیست.

این واکنش‌ها در پی بهره‌برداری ایران از «۱۳۳ دستاورد جدید هسته‌ای» در روز شنبه و همچنین «خرابکاری» روز یک‌شنبه در تأسیسات هسته ای نطنز ایراد شده است.

تحلیلگران بین‌المللی بر این نظر هستند که خرابکاری در نطنز می‌تواند به تهدیدی برای پایان دادن به مذاکرات هسته ای ایران و تشدید تنش‌های منطقه ای تبدیل شود.

اسرائیل به عنوان کشوری که همواره با برجام مخالفت بوده، در روزهای گذشته تلاش‌هایی را برای دور کردن ایران و آمریکا از فضای به وجود آمده برای احیای توافق هسته‌ای آغاز کرده است. از همین رو برخی تحلیل گران سیاسی بر این نظر هستند که عامليت اسراييل در انجام خرابكاری در تأسیسات اتمی نطنز قطعی است.

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

اسرائیل معمولا در برابر چنین اتهاماتی سکوت می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy