Thursday, Apr 15, 2021

صفحه نخست » خاطرات شنیده نشده تنها شاهد ایرانی دادگاه آدولف آیشمن (خبرنگار روزنامه کیهان تهران) در اسرائیل

manshaamir_041521.jpgمنشه امیر، تنها شاهد ایرانی دادگاه آدولف آیشمن، معمار هولوکاست

محاکمه آدولف آیشمن، معمار هولوکاست در اسراییل هفده سال بعد از پایان جنگ جهانی دوم انجام شد

مناشه امیر، سردبیر رادیو پیام اسرائیل که در دادگاه محاکمه آیشمن حضور داشت از مشاهدتش از جریان محاکمه آیشمن و تلاش‌های کاردار وقت سفارت ایران در پاریس برای نجات جان یهودیان ایرانی در فرانسه می‌گوید

رادیو اسرائیل - به مناسبت شصتمین سالگرد آغاز محاکمه آدولف آیشمن جنایتکار نازی در اورشلیم، شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال گزارش ویژه ای پخش کرد و در آن از آقای منشه امیر درباره خاطراتش از دوران خبرنگاری در این محاکمه پرسید.

آیشمن در دوران جنگ جهانی دوم، یکی از افسران ردیف اول حکومت آلمان نازی بود که ماموریت نابود کردن همه یهودیان در سرزمین هایی را که به اشغال ارتش آلمان در می آید به عهده او واگذار کرده بودند.

آیشمن برنامه ریزی های گسترده ای را برای انجام ماموریت خود انجام داد و در کشتار یهودیان بیشترین تلاش خود را صرف کرد و از این رو یکی از بزرگترین جنایتکاران دوران هیتلری محسوب می شود.

کوتاه مدتی پس از پایان جنگ و شکست آلمان هیتلری، شماری از فرماندهان ارتش نازی و مقامات ارشد آن که در ارتکاب به جنایات جنگی نقش داشتند، در دادگاه نورنبرگ در مرکز آلمان مورد محاکمه قرار گرفتند. در این دادگاه، ده ها نفر از این جنایتکاران به مرگ محکوم شدند و شماری دیگر به حبس ابد و برخی به مجازات های کمتر محکوم گردیدند.

ولی آیشمن کوتاه مدتی پس از دستگیری موفق به فرار شده بود. او همانند صدها تن دیگر از افسران جنایتکار نازی، توانست به آرژانتین بگریزد و با نام جعلی زندگی آرامی را آغاز کند. سازمان های یهودی برای شناسایی او سال ها در سراسر جهان تلاش کردند، ولی نتیجه ای نگرفتند.

ولی پسر آیشمن که با یک دختر یهودی دوست شده بود، هویت پدر خود را برای او افشا کرد و آن دختر با وجدان این اطلاعات را به یک یهودی مسؤول منتقل ساخت و او هم موساد (سرویس امنیت خارجی اسرائیل) را آگاه ساخت.

موساد با فرستادن یازده مامور به آرژانتین، محل اقامت آیشمن را شناسایی کرد و او را ربود و به اسرائیل منتقل ساخت.

آیشمن در دادگاه اورشلیم که قضات ارشد در آن نشسته بودند، به مرگ محکوم شد و کوتاه مدتی پس از آن، به چوبه دار آویخته شد و جسدش در کوره به خاکستر مبدل گردید و در دریا پراکنده شد تا اثری از او باقی نماند.

آیشمن نخستین و تنها فردی بود که در اسرائیل به مرگ محکوم گردید و اعدام شد. در این کشور هیچگاه مجازات مرگ برای هیچ مجرمی تعیین نشده است.

مرگ آیشمن نشان داد که جنایتکاران ضد بشری، حتی اگر بتوانند فرار کنند، احتمال دارد که شناسایی گردیده و به سزای عملیات ضد انسانی خود برسند و این واقعیت می تواند هشداری به همه آنانی باشد که اکنون علیه ملت خود مرتکب جنایت می شوند.

در پایان این گزارش تلویزیون ایران اینترنشنال، گفتگویی با آقای منشه امیر انجام شد. او در آن هنگام خبرنگار روزنامه کیهان تهران بود که ده ها گزارش در این زمینه انتشار داد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy