Monday, Apr 19, 2021

صفحه نخست » مرگ مرموزجانشين سپاه قدس؛ سردار حجازی به شهادت رسید یا فوت کرد؟

shahid_041821.jpg با تناقض‌گویی مقامات، تردید‌ها درباره علت مرگ حجازی رو به افزایش است

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی اطلاعیه‌ای از درگذشت سیدمحمد حجازی به علت عارضه قلبی خبر داد. اما دقایقی بعد شبکه سه صداوسیما طی زیرنویسی از شهادت ایشان خبر داد.

در همین راستا، دو پاراگراف از صفحه خبرگزاری ایسنا که خبر ارتحال سردار حجازی دارد برای مقایسه منتشر می‌شود.

گفتنی است سردار حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه بود.

تصویر اول: خبر ارتحال

1.jpgتصویر دوم: خبر شهادت

2.jpgادعای فرزند شهید همت: علت فوت سردار حجازی سکته نبوده

محمدمهدی همت، فرزند شهید ابراهیم همت، در توییترش مدعی شده که علت درگذشت محمد حجازی، سرتیپ پاسدار و جانشین فرماندهی نیروی‌قدس سپاه، حمله قلبی نبوده و نیست.

3.jpg

اظهارات پسر شهید همت درباره علت مرگ حجازی غیر از سکته قلبی و سابقه اخیر کشته شدن فرماندهان سپاه از جمله قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس و فخری‌زاده، چهره کلیدی فعالیت‌های هسته‌ای-نظامی جمهوری اسلامی موجب مطرح شدن گمانه‌زنی‌هایی در خصوص احتمال «ترور» یا مرگ «مشکوک» او شد.

به ویژه اینکه نام محمد حجازی در یکی از مهمترین موضوعات مورد نگرانی اسرائیل یعنی تولید «موشک‌های نقطه‌زن» مطرح بود. آن هم در زمانی که برآورد کابینه امنیتی اسرائیل در پایان نشست یکشنبه شب، احتمال قوی توافق جمهوری اسلامی و دولت بایدن برای بازگشت به برجام است.

مرگ مرموزجانشين سپاه قدس؛ فرمانده سرکوبگر و پدرخوانده گروه‌های نیابتی

محمدمهدی همت: حجازی سکته نکرد او «شهید» و «فدای رهبر» شد

العربیه - شامگاه یکشنبه 18 آوریل 2021 (29 فروردين 1400) اخبار ضد و نقیضی درباره مرگ سرتیپ محمد حجازی، جانشین نیروی قدس سپاه منتشر شد. در حالی که روابط عمومی سپاه پاسداران با انتشار بیانیه‌ای، علت مرگ او را عارضه قلبی اعلام کرد، محمد مهدی همت، پسر محمد ابراهیم همت فرمانده سرشناس ایرانی در جنگ با عراق، در صفحه توئيترش نوشت که علت مرگ محمد حجازی عارضه قلبی «نبوده و نیست».

همت در توئیتی كه به سرعت در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد، حجازی را «شهید» خوانده و از «فدا شدن» این «سرباز» رهبر ایران خبر داد و نوشت «فقط بگویم علت پر کشیدن، عارضه قلبی نبوده و نیست.» او دقایقی پس از انتشار گسترده توئیتش، صفحه‌اش را از دسترس عموم خارج کرده و به حالت خصوصی در آورد.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نزدیک به سپاه نیز کلیپی از یک مصاحبه با حجازی منتشر کرده‌اند که او در آن می‌گوید در آخرین شب قتل قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس، قبل از سفرش از بیروت به بغداد، همراهش در لبنان بود.

سرکوبگر و مظنون به عملیات تروریستی

سرتیپ حجازی که نام کامل او "سید محمد حسین‌زاده حجازی" است از چهره‌های خشن و تندرو ایران بود که نامش به سرکوب معترضین و قلع و قمع مخالفان پیوند خورده است.

حجازی همچنین به دلیل مشارکت و نظارتش بر موارد متعدد نقض حقوق بشر و آزادی بیان و سرکوب مخالفان و منتقدان در لیست تحریم‌های حقوق بشری ایالات متحده و اتحادیه اروپا قرار گرفت.

به گفته منتقدان حجازی در دوره‌ای که فرماندهی بسیج را بر عهده داشت، نقش مهمی در سرکوب جنبش سبز و پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1388 ایفا کرد.

نام محمد حجازی همچنین در لیست مقامات ایرانی آمران بمب‌گذاری مرکز فرهنگی یهودیان در بوینس آیرس، پایتخت آرژانتین در 18 ژوئیه 1994 هم دیده می‌شود. این بمب‌گذاری که سبب تحت تعقیب گرفتن شماری از چهره‌های سیاسی سرشناس ایران شد، 85 کشته و صدها مجروح بر جای گذاشت.

رابط گروه‌های نیابتی

از سرتیپ محمد حجازی به عنوان رابط گروه‌های نیابتی و شبه نظامیان وابسته به سپاه در لبنان، سوریه، عراق و یمن نیز یاد می‌شود. او سالها فرماندهی نیروهای سپاه قدس در لبنان و مسئول تأمین مالی و تسلیحاتی حزب‌الله بود.

4.jpg محمد حجازی و حسن نصر الله

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در 28 آگوست 2020 حزب‌الله و ایران را به تلاش برای اجرای یک پروژه موشکی در لبنان متهم کرده و تهدید کرده بود که اسرائیل این پروژه را نابود خواهد کرد.

در همان روز ارتش اسرائیل هویت سه فرمانده ایرانی که مسئولیت اجرای پروژه موشکی در لبنان برای حزب‌الله را داشتند، فاش کرد و آنها را محمد حجازی، ماجد نواب و علی اصغر نوروزی معرفی کرد.

توضیح سخنگوی سپاه درباره شهادت سردار حجازی سخنگوی سپاه: عوارض شیمیایی عمده‌ترین دلیل پیوستن ایشان به یاران شهیدش اعلام شد

رادیو فردا - با وجود اینکه روابط عمومی سپاه پاسداران علت مرگ محمد حجازی، جانشین فرمانده قدس را «عارضه قلبی» اعلام کرده بود، سخنگوی سپاه این موضوع را رد کرد و گفت او به علت «عوارض شیمایی» ناشی از دوران جنگ ایران و عراق فوت کرده است.

به گفته رمضان شریف، آقای حجازی چند ماه پیش به کرونا مبتلا شده ولی «خوب شده» بود.

او همچنین گفته است که کمیسیون خاص در بیمارستان «بقیه‌الله» وابسته به سپاه آقای حجازی را «جانباز شهید» معرفی کرده و «عوارض شیمیایی» را عمده‌ترین دلیل مرگ او دانسته است.

سخنگوی سپاه درباره احتمال ترور آقای حجازی، گفته است که دولت اسرائيل «سال‌ها دنبال ترور» جانشین فرمانده قدس سپاه بود.

حجازی در سال ۸۸ در جریان اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، مسئولیت قرارگاه ثارالله تهران را بر عهده داشت که نهاد اصلی در سرکوب اعتراض‌ها در پایتخت به شمار می‌رفت. در آن اعتراضات ده‌ها نفر کشته و هزاران نفر بازداشت شدند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy