Wednesday, Apr 21, 2021

صفحه نخست » بهشت‌زهرا رکورد ۵۰ ساله خود را شکسته شد

behesht_042121.jpgرکورد ثبت فوتی‌های روزانه در بهشت زهرا طی ۵۰ سال اخیر شکسته شد

مدیر عامل بهشت زهرا: « در ۵۰ سال گذشته و حتی در جریان هشت سال جنگ ایران و عراق، و یا فجایعی طبیعی مثل سیل و زلزله، شاهد چنین میزانی از تلفات نبوده‌ایم.»

بی بی سی - یک مقام محلی در تهران گفته است که در روز سی و یکم فروردین ۱۴۰۰ رکورد ۵۰ ساله تدفین‌شدگان روزانه در گورستان اصلی پایتخت ایران شکسته شده است.

سعید خال، مدیرعامل بهشت زهرا اعلام کرده است که در این روز تهران شاهد ۳۵۰ فوت شده بوده که ۱۵۰ نفر از آنها مبتلا به ویروس کرونا و بیماری کووید-۱۹ بوده اند.

آقای خال گفته است که این رکوردی "بی سابقه" بوده و "روز گذشته سخت‌ترین و غم‌انگیزترین روز کاری تاریخ ۵۰ ساله بهشت زهرا" بوده است.

این گورستان در سال ۱۳۴۹ تاسیس شده و بر اساس آمار رسمی نزدیک به ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در آن دفن شده‌اند.

به گفته مدیرعامل بهشت زهرا آمار فوت‌شدگان ناشی از بیماری کووید-۱۹ پیش از عید نوروز تک رقمی بوده اما اکنون وارد مرحله رکورد شکن شده است.

وزارت بهداشت ایران امروز اول اردیبشهت ۱۴۰۰ اعلام کرده که در شبانه روز اخیر ۳۸۸ نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا فوت شده اند و ۲۴۸۸۶ مبتلای جدید در کشور شناسایی شده‌اند.

همزمان با شکسته شدن رکورد پنجاه ساله فوتی های روزانه در تهران، برخی گزارش ها از تاخیر در دفن فوت شدگان حکایت دارد. بهشت زهرای تهران می گوید که در سه شیفت کاری به صورت شبانه روزی فعالیت دارد. یک روز پیش از این اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ایران در بازدید از این گورستان از کارکنان آن تقدیر کرده بود.

مقام های بهداشتی ایرانی می گویند که این کشور وارد موج چهارم شیوع ویروس کرونا شده و انتظار می رود تعداد فوت شدگان در اردیبهشت افزایش پیدا کند.

بیمارستان ها گفته‌اند ‌ظرفیت آنها به مرز تکمیل رسیده و برخی از مراکز درمانی در پایتخت می‌گویند طرحی را آغاز کرده اند که بر اساس آن بیماران باید در منازل تحت درمان قرار گیرند.

بیمارستان مسیح دانشوری که یکی از مراکز درمانی اصلی بیماری‌های تنفسی و پذیرش مبتلایان به ویروس کروناست اعلام کرده که شعبه ای صحرایی راه اندازی کرده است.

همزمان مقام های دولتی ابراز امیدواری کرده اند که واکسناسیون عمومی در ایران از اواخر بهار با واکسن ساخت داخل آغاز شود. در حال حاضر ایران سرگرم تحقیق بر چند واکسن داخلی است که از جمله از سوی ستاد فرمان اجرایی امام و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح قرار است تولید شود.

وزارت بهداشت ایران پیش از این اعلام کرده بود که قرارداد خرید ۶۰ میلیون دز واکسن روسی ضد کرونا موسوم به اسپوتنیک وی را با روسیه امضا کرده اما این مقدار واکسن تا پیش از پاییز سال جاری به ایران نخواهد رسید. آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران ورود واکسن های ساخت بریتانیا و آمریکا را ممنوع کرده است.

به تازگی علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران گفته است "افرادی که نمی‌توانند طبق سند ملی واکسیناسیون، منتظر دریافت واکسن باشند از واکسن های وارد شده توسط شرکت ها استفاده کنند و پول آن را نیز پرداخت کنند".

دکتر مینو محرز از دیگر اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا از طرح فروشی شدن واکسن انتقاد کرده و وضعیت شیوع کرونا را "فاجعه بار" خوانده است.

شمار مبتلایان روزانه به بالاتر از ۲۵ هزار نفر در روز رسیده که تقریبا دو برابر بالاترین آمار ثبت شده در سال گذشته است.

آمار رسمی فوت شدگان هم به مرز ۴۰۰ نفر رسیده است. مقام های وزارت بهداشت ایران می گوید رقم واقعی فوت ها دو برابر عددی است که روزانه اعلام می شود.

براساس اعلام رسمی ایران وضعیت ۲۵۷ شهرستان این کشور قرمز است و به جز ۱۱ شهرستان، بقیه در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

مقام‌ها از وضعیتی "فاجعه بار" سخن می‌گویند و هشدار داده‌اند که تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌های تهران پر شده و ظرفیت سردخانه‌ها هم رو به پایان است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy