Thursday, Apr 22, 2021

صفحه نخست » روایتی از اوج گیری اختلافات بایدن و نتانیاهو بر سر ایران و برجام

axios2_042221.jpgکسیوس نوشت: با ورود گفتگوهای هسته‌ای در وین به مرحله حساس، شکاف‌ها بین دولت اسرائیل و دولت بایدن در مورد ایران عمیق شده است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: اسرائیل و آمریکا می خواهند از نوعی جنگ لفظی علنی که در جریان مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای 2015 بوجود آمده است جلوگیری کنند، اما در خلوت، ناامیدی روبه رشد طرفین نسبت به یکدیگر با عدم اعتماد، ناهماهنگی و عدم شفافیت همراه شده است.

در میانه ی دور اول و دوم مذاکرات هسته‌ای که واشنگتن امیدوار است منجر به احیا برجام شود و اسرائیل امیدوار است شکست بخورد، یک اقدام خرابکارانه آشکارا منتسب به اسرائیل، منجر به انفجار در تأسیسات هسته‌ای نطنز در ایران شد.

دو روز بعد، مقامات ارشد آمریکا و اسرائیل برای دور دوم مذاکرات استراتژیک در مورد ایران دیدار کردند.

طبق گفته دو مقام اسرائیلی که در این مذاکرات شرکت داشتند، مشاور امنیت ملی اسرائیل، میر بن شبات، این نگرانی را مطرح کرد که ایالات متحده در طول روند دیپلماتیک با ایران ، مواضع دولت اسرائیل را در نظر نمی گیرد.

مقامات اسرائیلی گفتند که طرف آمریکایی نگرانی‌های خود را از اینکه اسرائیل بدون اطلاع کامل واشنگتن درگیر عملیات نظامی و اطلاعاتی علیه ایران بوده، ابراز داشته است.

طرف اسرائیلی مدعی شده است که دفاع از خود در برابر ایران را وظیفه و حق اسرائیل می‌داند. یکی از مقامات اسرائیلی گفته است: حادثه اخیر برای آمریکایی‌ها تعجب‌آور نبود.

اسرائیلی‌ها می گویند که دولت بایدن در مورد پیشنهادهایی که در وین ارائه می‌دهد کاملاً شفاف نیست. به عنوان مثال، به گفته یک مقام ارشد اسرائیلی، آمریکا در مورد تحریم‌های غیر هسته‌ای که در حال بررسی لغو آن‌هاست، شفاف‌سازی نکرده است.

از سوی دیگر اما، یک مقام ارشد دولت بایدن با ادعای اینکه مقامات ارشد آمریکا و اسرائیل به طور مداوم در رایزنی‌های نزدیک مشارکت کرده‌اند، این ادعاها را رد کرد. این مقام آمریکایی گفت: آمریکا و اسرائیل این گفتگوی نزدیک و صریح را ادامه خواهند داد.

دفتر نخست وزیر اسرائیل از اظهار نظر درباره مذاکرات خود با دولت بایدن خودداری کرد.

مقامات ارشد امنیت ملی اسرائیل هفته آینده برای گفتگو در مورد ایران عازم واشنگتن می‌شوند. این مقامات شامل مِیر بن شبات مشاور امنیت ملی، آویو کوچاوی رئیس ستاد ارتش، تامیر هایمن رئیس اطلاعات ارتش اسرائیل، و نیز یوسی کوهن رئیس موساد هستند.

نخست وزیر بنیامین نتانیاهو روز پنجشنبه جلسه‌ای با این مقامات و همچنین وزیر دفاع بنی گانتز و وزیر امور خارجه گابی اشکنازی تشکیل می‌دهد تا درباره سیاست‌های لازم در رایزنی با واشنگتن گفتگو کند.

آنچه روشن است، وجود اختلاف جدی میان دو متحد درباره موضوع ایران و توافق هسته‌ای است، اما همانطور که یکی از دستیاران ارشد نتانیاهو به خبرنگار اکسیوس گفته، میزان اختلاف و عمق این شکاف تنها پس از دیدارهای حضوری هفته آینده مشخص خواهد شد.

این دستیار ارشد نخست‌وزیر اسرائیل گفت: ما فکر نمی‌کنیم که توافق هنوز نهایی شده باشد، و تا زمانی که فرصتی برای ارائه نظرات خود داشته باشیم، سعی خواهیم کرد شانس خود را امتحان کنیم، به امید اینکه رایزنی های ما تفاوتی ایجاد کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy