Saturday, Apr 24, 2021

صفحه نخست » واکنش حوثی‌ها به سخنان قاسمی درباره حضور ایران در یمن

hothi_042321.jpgدویچه وله - سخنان رستم قاسمی درباره کمک ایران به شیعیان یمن ابتدا با واکنش وزارت خارجه و اکنون با انتقاد عضو ارشد انصارالله روبرو شد. وزارت خارجه اظهارات رستمی را خلاف واقع خوانده و محمد علی حوثی آن را تحریک‌آمیز می‌داند.

عضو شورای عالی سیاسی جنبش انصارالله یمن می‌گوید سخنان اخیر رستم قاسمی درباره "کمک مشورتی و نظامی" جمهوری اسلامی به این جنبش تحریک‌آمیز است.

محمد علی حوثی در گفت‌وگو با بخش عربی خبرگزاری اسپوتنیک که شنبه، چهارم اردیبهشت در رسانه‌های ایران هم منعکس شد گفت‌، اظهارات قاسمی چه بسا باعث تحریک کشورهای حاشیه خلیج فارس برای ورود به جنگ مستقیم با شبه‌نظامیان انصارالله شود.

حضور مستقیم برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس در جنگ یمن موضوع تازه‌ای نیست. ائتلاف به رهبری عربستان از ابتدای سال ۲۰۱۵ علیه شیعیان حوثی که سال قبل از آن دولت عبد ربه منصور هادی را وادار به عقب‌نشینی از صنعا، پایتخت یمن کرده بودند می‌جنگد. امارات متحده عربی از مهم‌ترین اعضای این ائتلاف است.

وزیر نفت در دو سال پایانی دولت دوم محمود احمدی‌نژاد و معاون اقتصادی واحد قدس سپاه پاسداران به تازگی به پایگاه خبری روسیا‌ الیوم گفته بود: «امروز همه موشک‌ها و هواپیما‌های بدون سرنشین یمنی به صورت بومی در این کشور تولید می‌شوند و ایران نیز کمک‌های مشورتی و نظامی کمی به یمنی‌ها می‌کند.»

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

تکذیب وزارت خارجه، تاکید رستم قاسمی

وزارت خارجه جمهوری اسلامی سوم اردیبهشت در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از اظهارات قاسمی کمک‌های ایران به حوثی‌های یمن را "یک حمایت سیاسی" خواند و افزود تهران "از روند مسالمت‌آمیز [حل] بحران یمن و تلاش‌های سازمان ملل برای حل سیاسی این جنگ خانمانسوز" حمایت می‌کند.

فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیا روز جمعه با انتشار ویدئویی از سخنان محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در یک پیام توئیتری نوشت:

«آقایان وزارت امور خارجه چنان درگیر بازی مذاکرات بی‌فرجام شده‌اند که سیاست‌های انقلاب اسلامی ایران را فراموش کرده‌اند!»

باقری در سخنان خود "کمک فکری و مستشاری" به شبه‌نظامیان شیعه یمن را تائید کرده است. شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی در آموزش، تجهیز و تامین مالی شورشیان حوثی نقشی محوری بر عهده دارد.

موشک‌های حوثی‌ها با "منشاء ایرانی"

اغلب تحلیلگران یمن را مهم‌ترین عرصه جنگ نیابتی میان تهران و ریاض در منطقه عنوان می‌کنند. گفته می‌شود موشک‌ها و پهپادهایی که شبه‌نظامیان حوثی با آنها مواضعی در خاک عربستان را هدف قرار می‌دهند یا ساخت ایران هستند یا با کمک این کشور در یمن تولید شده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل، آنتونیو گوترش سال گذشته در یکی از گزارش‌های خود تائید کرد موشک‌هایی که از یمن به سمت اهدافی در عربستان پرتاب شده‌اند "منشاء ایرانی" داشته‌اند.

سخنگوی ارشد ستاد کل نیروهای مسلح اول مهر ماه سال پیش و اندکی پس از انتشار گزارش گوترش با تکذیب کمک تسلیحاتی به حوثی‌های یمن گفته بود: «ما تجربه فناوری در حوزه دفاعی را به آنها منتقل کردیم و یاد گرفته‌اند و خودشان موشک و پهپاد و سلاح در یمن تولید کنند. اینگونه نیست که ما از ایران موشک در اختیار آنها قرار دهیم. ما تجربه و دانش خودمان را به مردم یمن منتقل کرده‌ایم.»

تائید تلویحی "فروش" جنگ‌افزار

به گزارش خبرگزاری فارس ابوالفضل شکارچی در یک برنامه تلویزیونی تائید کرد که جمهوری اسلامی "افراد مجرب" نظامی خود را برای انتقال تجربه به "مردم سوریه، عراق، لبنان و یمن" به این کشورها اعزام می‌کند.

شکارچی در عین حال احتمال وجود جنگ‌افزار ساخت جمهوری اسلامی در کشورهایی مانند یمن را تائید کرده و گفته است: «اما مشکلات اقتصادی کشور ما ایجاب نمی‌کند که چیزی را رایگان به کسی بدهیم، حتما چیزهایی را ممکن است از ما بخرند.»

ادعای فروش تجهیزات جنگی در حالی مطرح شده که جمهوری اسلامی مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ که در پیوند با توافق هسته‌ای صادر شده دست‌کم تا ۲۷ مهر ماه سال پیش مشمول تحریم تسلیحاتی شورای امنیت بود.

با وجود تکذیب ارسال تجهیزات جنگی به یمن توسط مسئولان جمهوری اسلامی، پیش‌تر عربستان و آمریکا با نمایش قطعاتی از موشک‌ها و پهپادهای سرنگون‌شده حوثی‌ها بر ایرانی بودن آنها تاکید کرده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy