Tuesday, May 4, 2021

صفحه نخست » آیا خاورمیانه در آستانهٔ جنگ اتمی ایران و اسرائیل قرار دارد؟

isrIRI_050421.jpgمجله مجارستانی: ایران از خلأ خروج نیروهای آمریکایی برای توسعه‌طلبی استفاده کرده است

العربیه - مجله «مَندینِر» نزدیک به حزب حاکم مجارستان در مقاله‌ای نسبت به احتمال وقوع جنگ اتمی در خاورمیانه بین ایران و اسرائیل با توجه به افزایش هدف قرار دادن تاسیسات هسته‌ای در دو کشور، هشدار داد.
به نوشته مندینر، ایران در سال‌های اخیر با استفاده از خلأ به‌ وجود آمده ناشی از خروج نیروهای آمریکایی از عراق و سوریه در دوره اوباما، با تکیه بر جمعیت شیعیان محلی حوزه نفوذ خود را در منطقه‌ای از خاورمیانه که هلال شیعه نامیده می‌شود گسترش داده است.

این مجله در مقاله‌ای تحلیلی با تکیه بر تحلیل «هلال شیعی و بحران خاورمیانه» ارائه‌شده توسط نظریه‌پرداز ایرانی-آمریکایی دکتر رضا پرچی‌زاده، به بررسی سیاست توسعه‌طلبی جمهوری اسلامی در خاورمیانه و استفادهٔ این رژیم از سوریه بعنوان میدان مخاصمه با اسرائیل پرداخته است.

در این مقاله آمده است که حکومت ایران چندین دهه است که سیاست بر هم زدن ثبات خاورمیانه را دنبال می‌کند، و از حزب‌الله در لبنان، جهاد اسلامی در غزه، و حوثی‌های شورشی در یمن حمایت می‌کند تا مخالفان اصلی خود یعنی اسرائیل و پادشاهی عربی سعودی را تحت فشار قرار ‌دهد.

مندنیز همچنین نوشته با در نظر گرفتن حملات فزایندهٔ دو طرف به تاسیسات هسته‌ای یکدیگر نتیجه گرفته احتمال جنگ اتمی در خاورمیانه بعید نیست.
در همین راستا، جمهوری اسلامی با بهره‌برداری از جنگ داخلی سوریه خودش را به مرزهای اسرائیل نزدیک‌تر کرده و مدام آن کشور را مورد تهدید قرار می‌دهد. طی یک دهه جنگ در سوریه، جمهوری اسلامی از طریق مرز جولان چندین مرتبه اسرائیل را هدف قرار داده است. در تمام این مدت اسرائیل حضور نظامی ایران در سوریه را تهدیدی علیه خود تلقی کرده، بطوری که آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع وقت اسرائیل، در بهار سال 2018 به حکومت اسد اخطار داد «ایرانی‌ها را بیرون کنید» زیرا آنها منافع سوریه را نمایندگی نمی‌کنند و فقط «مشکلات و ویرانی به بار می‌آورند.»

به گفته مندینر، اسرائیل 200 مرتبه بین سال‌های 2017 تا 2018 و فقط 50 بار در سال گذشته اهداف نظامی ایرانی یا نزدیک به رژیم ایران را در سوریه بمباران کرده است. بخشی از این بمباران‌ها دمشق و حومهٔ آن را هدف قرار داده، که امری طبیعی است، زیرا منابع اطلاعاتی منطقه می‌گویند نیروهای نخبه سپاه قدس ایران و تروریست‌ها و شبه‌نظامیان تحت حمایت آنها در مجموعه‌ای گسترده از تأسیسات زیرزمینی در حومه جنوبی دمشق حضور سنگین دارند.

ایران حضور نظامی خود در سوریه را انکار نمی‌کند و در سال 2018 حتی اطلاعات رسمی منتشر کرد مبنی بر اینکه طی هفت سال گذشته 2100 سرباز در سوریه از دست داده است.
علاوه بر این سربازان، چندین نفر از افسران ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران نیز در سوریه کشته شده‌اند. بعنوان مثال، حکومت ایران اسرائیل را عامل کشته شدن سرتیپ حسن شاطری در مسیر دمشق-بیروت در سال 2012 می‌داند.

در روزهای اخیر، شماری از کارشناسان این ادعا را نیز زیر سوال برده‌اند که سرتیپ محمد حجازی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در اثر سکته قلبی درگذشته. آنها معتقدند رژیم ایران برای لاپوشانی کشته شدن وی حین ماموریتی در سوریه یا لبنان به حربهٔ سکته متوسل شده است.
اخیرا موشکی از سوریه به سوی جنوب اسرائیل پرتاب شد، و در نزدیکی محل تاسیسات هسته‌ای مشهور «دیمونا» سقوط کرد، بطوری که آژیرهای خطر دیمونا به صدا درآمدند. این امر تأمل‌برانگیز است که چطور «گنبد آهنین» اسرائیل نتوانست موشک را متوقف کند. موضع رسمی ارتش اسرائیل در این باره این بود که موشک در صحرای نقب سقوط کرده و آسیبی به تاسیسات هسته‌ای وارد نیاورده است. با این وجود، در واکنش به این حمله موشکی، اسرائیل حملات هوایی گسترده‌ای علیه اهداف نظامی در سرتاسر سوریه صورت داد.
مندینر سپس ذکر می‌کند که بسیاری بر این باورند که حکومت ایران پشت سر حادثه دیموناست، چرا که مقامات ایرانی سوگند خورده بودند انتقام خرابکاری در نیروگاه هسته‌ای نطنز - که اسرائیل را مقصرِ آن می‌دانند - را بگیرند.

این مقاله در پایان نتیجه می‌گیرد که اگر الگوی حملات پیاپیِ دو کشور به تاسیسات هسته‌ای یکدیگر گسترده شود و اوج بگیرد، این احتمال وجود دارد که ایران و اسرائیل وارد برخورد اتمی شده و خاورمیانه را به جنگ هسته‌ای بکشانند.

بیشتر بخوانید:

اسرائیل برای حمله احتمالی به ایران نیروی هوایی خود را تقویت می‌کند

اسرائیل در آینده نزدیک بیش از همیشه توانایی اجرای تهدیدهایش مبنی بر انجام حملات پیشگیرانه به تاسیسات هسته‌ای ایران را خواهد داشت

ایندیپندنت فارسی - اسرائیل بار دیگر هشدار داده که ممکن است چاره‌ای غیر از حمله به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از دستیابی تهران به تولید سلاح هسته‌ای نداشته باشد. و نیروی هوایی این کشور بیش از پیش در حال کسب قابلیت اجرای چنین ماموریتی است.

نشریه فوربز در گزارشی می‌نویسد که الی کوهن، وزیر اطلاعات اسرائیل در اواخر آوریل هشدار داد که یک توافق «بد» میان آمریکا و ایران «منطقه را به جنگ سوق خواهد داد.»

او گفت «هرکس که به دنبال منافع کوتاه‌مدت است باید حواسش به آینده دراز مدت باشد.» او گفت که اسرائیل نخواهد گذاشت که ایران به سلاح اتمی دست یابد و تاکید کرد:‌ «هواپیماهای ما تا همه جای خاورمیانه و قطعا تا ایران- برد دارند.»

در اواسط دهه ۱۹۹۰ دولت‌های اسرائیلی، درباره برنامه اتمی و برنامه موشک بالیستیک ایران، که در آن زمان با کمک کره شمالی در حال توسعه آن بود، ابراز نگرانی کردند و مسئله حمله پیشگیرانه نیروی هوایی اسرائیل اولین بار در آن زمان مطرح شد.

در ۱۹۸۱ نیروی هوایی اسرائیل به رآکتور اوسیراک عراق حمله کرد و در ۲۰۰۷ یک رآکتور هسته‌ای سوریه را هدف قرار داد. در هر دو مورد حملات یک تاسیسات خاص را هدف قرار داد. برنامه اتمی ایران متشکل از چندین تاسیسات در سراسر کشور و به مراتب حفاظت‌شده‌تر از تاسیسات عراق و سوریه است. فاصله آنها از اسرائیل نیز دورتر است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

در ۲۰۰۵ رییس وقت ستاد ارتش اسرائیل، دن خالوتص، درباره میزان آمادگی اسرائیل برای توقف تولید سلاح هسته‌ای در ایران گفت:‌ «دو هزار کیلومتر»، که تقریبا فاصله‌‌ای است که جت‌های ارتش اسرائیل برای حمله به تاسیسات اصلی ایران باید بپیمایند.

در ۲۰۰۸ بیش از صد جت اف-۱۶ با پیمودن بیش از ۱۴۰۰ کیلومتر بر فراز مدیترانه تا توانایی رسیدن به ایران را به نمایش بگذارند.

از آن تاریخ دو مورد تغییر کرده است:‌ اسرائیل به ناوگانی از نسل پنجم جت‌های جنگنده اف-۳۴ دو دست یافته، و ایران دفاع هوایی کهنه خود را بهبود چشمگیری داده است.

به نوشته فوربز، در نیمه دهه ۲۰۰۰ دفاع هوایی ایران آنقدر قدیمی بود که حتی نمی‌توانست هواپیماهایی را که در حریم هوایی ایران پرواز می‌کردند شناسایی کند، چه برسد به رهگیری و حمله به آنها.

تام کوپر، کارشناس نیروی هوایی نظامی گفته است شبکه‌های رادار ایران آنقدر ضعیف بود که قادر به ردیابی بیشتر پهپادهای آمریکایی، اسرائیلی و نیروهای ائتلاف که مرتبا در عمق ایران پرواز می‌کردند نبودند.

از آن زمان، تهران به موشک‌های اس-۳۰۰ روسی دست یافته و چندین سامانه مشابه تولید کرده که می‌توانند برای هواپیماهای اف-۱۵ و اف‌-۱۶ اسرائیل چالش‌برانگیز باشند. در نتیجه اسرائیل ممکن است به هواپیماهای رادارگریز اف-۳۵ خود متکی باشد.

در ۲۰۱۹ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت که جت‌های اف-۳۵ می‌توانند به هر نقطه‌ای در خاورمیانه از جمله ایران برسند. اما برد این نوع هواپیما در صورتی که مجهز به تسلیحات باشد بیش از هزار کیلومتر است و برای سفر دو طرفه از اسرائیل به ایران کافی نیست.

به این ترتیب این جنگنده‌ها باید با هواپیماهای سوخت‌کش همراه باشند تا در نیمه راه سوخت‌گیری کنند. استفاده از سوخت‌کش‌های غیررادارگریز ممکن است عامل غافلگیری را کاهش می‌دهد که برای موفقیت حمله هوایی اول اسرائیل نقش حیاتی دارد.

اسرائیل برای غلبه بر این مشکل تولید مخازن سوخت خارجی را آغاز کرده که برد عملیاتی اف-‌۳۵هایش را افزایش می‌دهد.

در نتیجه، اگر اسرائیل باور داشته باشد که تهران در آستانه تولید تسحلیات هسته‌ای است، در آینده نزدیک بیش از همیشه توانایی اجرای تهدیدهای مکررش مبنی بر انجام حملات پیشگیرانه به تاسیسات برنامه هسته‌ای ایران را خواهد داشت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy