Friday, May 7, 2021

صفحه نخست » واکنش وزارت خارجه آمریکا به احتمال آزادسازی یک میلیارد دلار ایران

bbc7.jpgبی بی سی فارسی - در آستانه ازسرگیری دور دیگری از گفتگوهای احیای توافق هسته‌ای در وین، شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از منابعی آگاه می‌گوید که دولت جو بایدن آزادسازی یک میلیارد دلار ایران را ارزیابی کرده است.

وزارت خارجه آمریکا بدون رد یا تایید ارزیابی چنین گزینه‌ای، تاکید کرده است که آمریکا یکجانبه اقدامی نخواهد کرد.

روز جمعه قرار است مذاکرات ایران و دیگر کشورهای عضو برجام با حضور غیرمستقیم آمریکا از سر گرفته شود.

گزارش آزادسازی دارایی ایران چیست؟

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از سه منبعی که به گفته این رسانه از ارزیابی‌های داخلی دولت آمریکا مطلع هستند نوشته است که آمریکا گزینه آزادسازی یک میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را بررسی می‌کند.

بنا بر این گزارش این تصور وجود دارد که چنین اقدامی می‌تواند قدمی برای نشان دادن حسن نیت آمریکا در مذاکرات باشد.

سی‌ان‌ان می‌گوید این دارایی‌ها نه به صورت نقدی بلکه از طریق کانال تجاری انسان‌دوستانه سوئیس در اختیار ایران قرار خواهد گرفت.

این مسیری است که برای فروش اقلامی مانند غذا و دارو به ایران ایجاد شده است.

بنا به گزارش سی‌ان‌ان رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، ماه‌ها به دنبال آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران و انتقالشان از طریق کانال انسان دوستانه بوده است.

سی‌ان‌ان افزوده دولت جو بایدن با این مساله روبرو است که عده‌ای از منتقدان ایران در کنگره آمریکا با چنین سیاست‌هایی مخالفند و باید در نظر گرفت آزادسازی یک میلیارد دلار چه تصویری از جایگاه دولت آمریکا ایجاد می‌کند.

آمریکا چه می‌گوید؟

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به گزارش سی‌ان‌ان گفته همان طور که قبل از انتشار خبر به این رسانه گفته شده، اینکه آمریکا به طور یکجانبه و برای نشان دادن حسن نیت دارایی‌های ایران را آزاد کند درست نیست.

او تاکید کرده: "همان طور که گفته‌ایم هر قدمی از طرف آمریکا بخشی از روندی است که هر دو طرف طی آن اقداماتی خواهند کرد."

در عین حال یک مقام آمریکایی که برای گفتگوهای هسته‌ای به وین سفر کرده و خواسته نامش فاش نشود، از امکان‌پذیری توافق تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران گفته است.

این مقام آمریکایی گفته: "آیا این امکان وجود دارد که ظرف هفته‌های آینده به اجرای تعهدات برجامی برگردیم یا به درک مشترکی از آن برسیم؟ بله، این امکان وجود دارد."

"آیا این اتفاق محتمل است؟ تنها زمان روشن خواهد کرد، چرا که در نهایت ایران باید تصمیمی سیاسی در این زمینه بگیرد."

این مقام آمریکایی با اشاره به "گفتگوهای فعالانه و غیر مستقیم" برای "آزادی فوری" زندانیان آمریکایی در ایران گفته احیای یک توافقی که از قبل وجود دارد کار آنقدرها پیچیده‌ای نیست.

ایران چه می‌گوید؟

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در مصاحبه‌ای با شبکه ان‌بی‌سی آمریکا فضای مذاکرات را "مثبت" توصیف کرده و گفته هرچند پیشرفت‌ها ناکافی بوده، اما دست کم به "مرحله تنظیم پیش‌نویس‌ها و مفاهمه" رسیده است.

آقای خطیب‌زاده تاکید کرده که ایران حاضر به مذاکره درباره مسائل جدید نیست و "در وین گرد آمده‌ایم تا بر چگونگی بازگشت آمریکا به پایبندی کامل به توافق متمرکز شویم و طرح پایبندی در برابر پایبندی اجرا شود."

عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایرانی در وین هم گفته است ایران به دنبال آن است که هرچه سریعتر به نتیجه برسد اما هنوز راه درازی تا توافق نهایی باقی است.

دیگران چه می‌گویند؟

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، به روزنامه بریتانیایی گاردین گفته است که باید هرچه زودتر به توافقی رسید.

او هشدار داده که با افزایش ظرفیت غنی‌سازی "ایران هیچ گاه اینقدر به سلاح هسته‌ای نزدیک نبوده" و "باید فورا به پیشرفتی در مذاکرات رسید".

وزیر خارجه فرانسه گفته: "آمریکا بسیار برای پیشرفت مصمم است و اشاره‌ها و نشانه‌های لازم را برای رفع تحریم‌ها به نمایش گذاشته است. در حال حاضر ایران است که نشانه‌های لازم را درباره اجرای همه تعهدات و بازگشت از نقض محدودیت‌های برجام نمی‌فرستد."

یک دیپلمات اروپایی که خواسته نامش فاش نشود به رویترز گفته آمریکا طرحی جامع برای رفع تحریم‌های نفتی و بانکی ارائه کرده و حتی احتمال رفع برخی تحریم‌های مرتبط با مسائل حقوق بشری و تروریسم را هم رد نکرده است، اما ایران هنوز متقابلا از خود نرمش نشان نداده است.

مخالفت ایران با تخریب سانتریفوژهای جدیدی که ساخته است یکی از مسائل مورد اشاره او بوده است.

این دیپلمات اروپایی گفته برداشت غالب به این سمت می‌رود که دست مذاکره‌کنندگان ایرانی بسته است و آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، احتمالا تصور می‌کند که امکان دارد پیش از انتخابات ایران امتیازهای بیشتری از آمریکا بگیرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy