Wednesday, May 12, 2021

صفحه نخست » منشه امیر: نقش فلسطینیان، حکومت ایران و راست‌ اسرائیل در وقوع خشونت‌های جاری

mansha_051221.jpgناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

منشه امیر : در آستانۀ انتخابات گروه های فلسطینی حماس با موشک‌پراکنی‌هایش به روی اسرائیل می‌خواهد نشان بدهد که تنها مدافع واقعی فلسطینیان شرق اورشلیم و حرمت مسجدالاقصی است. در این بین حکومت ایران هم منازعۀ خود را با اسرائیل به گروه‌های نیابتی حماس و جهاد اسلامی واگذار کرده و راستگرایان اسرائیل با متوقف کردن مذاکرات صلح با فلسطینیان در پیدایش این خشونت‌ها بی تقصیر نبوده اند، هر چند در به وجود آمدن این بن‌بست حکومت خودگردان فلسطین و شخص محمود عباس هم نقش داشته است.

خشونت‌ها و درگیری‌های نظامی میان اسرائیل و گروه‌های فلسطینی حماس و جهاد اسلامی در غزه به طور بی سابقه ای سریعاً گسترش یافته‌اند. به گفتۀ ارتش اسرائیل تنها در عرض دو سه روز بیش از هزار موشک از نوار غزه به سوی اسرائیل پرتاب شده که در نتیجۀ آن شماری در اسرائیل کشته و زخمی شدند. به گفتۀ منابع رسمی در غزه دست کم پنجاه فلسطینی از جمله چهارده کودک در عملیات ارتش اسرائیل جان خود را از دست داده‌اند.

علت گسترش ناگهانی این خشونت‌ها چیست؟ شکست مذاکرات صلح یا احتمالاً جنگ نیابتی حکومت اسلامی ایران که رهبرش با دفاع از حملات موشکی حماس و جهاد اسلامی می‌گوید "اسرائیل فقط زبان زور را می فهمد" و دبیر شورای عالی امنیت ملی آن، علی شمخانی، تصریح می‌کند که از طریق مقاومت فلسطینیان اکنون دامنۀ عمل "میدان" یا در واقع سپاه قدس تا قلب اسرائیل گسترش یافته است؟

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

منشه امیر، سردبیر رادیو پیام اسرائیل در اورشلیم در پاسخ به این سئوال‌ها و سئوال‌های دیگر از جمله گفته است:

"این دور از خشونت‌ها میان اسرائیل و فلسطینی‌ها بی سابقه است، زیرا اورشلیم که برای مسلمانان نیز مکانی مقدس به شمار می رود تاکنون هدف موشک قرار نگرفته بود، هر چند موشک‌های حماس و جهاد اسلامی به حومۀ این شهر اصابت کرده اند."

منشه امیر سپس افزوده است : "سابقه نیز نداشته که مرکز اسرائیل، یعنی شهر تل آویو و دیگر شهرهای اطراف آن هدف موشک قرار بگیرند، هر چند در قیاس با شدت حملات صورت گرفته، تلفات در اسرائیل اندک بوده است." به گفتۀ منشه امیر، "مهمترین علت این امر در اصل کارآئی پدافند هوایی اسرائیل، گنبد آهنین، است، که توانسته ٩٨ درصد موشک‌های پرتاب شده را در آسمان منهدم کند، گیرم علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، از این "گنبد آهنین" به عنوان "تار عنکبوتی" یاد کرده است."

در مورد تلفات فلسطینی و به ویژه چهارده کودکی که به گفتۀ حماس در اثر بمباران‌های اسرائیل کشته شده‌اند، منشه امیر تصریح کرده است که "قضیه از دو حال خارج نیست : یا حماس دروغ می‌گوید یا این کودکان در اثر انفجار انبار های زیرزمینی موشک‌های حماس و جهاد اسلامی کشته شدند، چون این دو گروه مهمات خود را در مناطق پرجمعیت نگهداری می‌کنند."

به گفتۀ سردبیر رادیو پیام اسرائیل "یکی از عوامل چندگانه و برانگیزندۀ این خشونت‌ها این است که حماس و تشکیلات خودگردان فلسطین در آستانۀ برگزاری انتخابات هستند و حماس می‌خواهد با این اقدام‌ها نشان بدهد که فلسطینی حقیقی، مدافع واقعی فلسطینیان شرق اورشلیم و حرمت مسجدالاقصی فقط همین گروه است تا آنجا که حتی به پلیس اسرائیلی می‌گوید که حق ورود به مساجد الاقصی و عمر را ندارد هنگامی که نمازگزاران فلسطینی سرگرم سنگ‌پراکنی هستند. "

منشه امیر سپس می‌افزید : "اگر چه محمود عباس برگزاری انتخابات را به موعدی نامعلوم موکول کرده، اما، این انتخابات سرانجام برگزار خواهد شد و حماس از هم اکنون تلاش می‌کند که موقعیت خود را نزد فلسطینیان شرق اورشلیم و کرانۀ غربی رود اردن مستحکم‌تر بسازد. در واقع، لغو انتخابات از سوی محمود عباس نگرانی او از پیروزی و سلطۀ حماس بر کرانۀ غربی رود اردن را نشان می‌دهد."

منشه امیر در جای دیگری از سخنانش افزوده است که در خشونت‌های جاری میان اسرائیل و فلسطینیان، حکومت اسلامی ایران نیز نقش مهمی دارد. به گفتۀ امیر، "موشک سجیل از جمله موشک‌هایی است که جمهوری اسلامی ایران در اختیار گروه های حماس و جهاد اسلامی گذاشته که از آنها برای هدف قرار دادن شهرهای اسرائیل استفاده می‌کنند." این موشک‌ها به گفتۀ منشه امیر "از طریق شبه جزیرۀ سینا در خاک مصر که در آن متاسفانه گروه‌های اسلامی بسیار فعال هستند به نوار غزه منتقل می‌شوند و از آنجا که ارتش مصر توانایی سرکوب این گروه‌ها را ندارد شبه جزیرۀ سینا عملاً به تصرف گروه‌های ترور در آمده است." منشه امیر یادآوری می‌کند : "زمانی که سودان رابطۀ خود را با اسرائیل عادی نکرده بود، حکومت اسلامی ایران از طریق سودان سلاح و مهمات را به سینا و از آنجا به نوار غزه منتقل می‌کرد."

به گمان منشه امیر روش حکومت اسلامی واگذاری منازعۀ خود با اسرائیل به گروه‌های نیابتی فلسطینی است. او گفته است : "علاوه بر علی شمخانی که کوشید با «تار عنکبوتی» خواندن پدافند هوایی اسرائیل آن را بی اثر جلوه دهد، رهبر حکومت اسلامی ایران، علی خامنه‌ای، گفته است که «اسرائیل فقط زبان زور را می فهمد» و با این ادعا گروه‌های فلسطینی را به بکارگیری خشونت تشویق کرده است به طوری که ظرف فقط ٣٦ ساعت حماس و جهاد اسلامی بیش از ٨٥٠ موشک به روی اسرائیل پرتاب کردند."

منشه امیر سپس افزوده : "البته اسرائیل هم این حملات را دست کم از سه جهت پاسخ گفته و می‌گوید : یعنی علاوه بر انبارهای مهمات حماس و جهاد اسلامی و مکان‌های پرتاب موشک‌های آنها، مراکز پلیس و فرماندهی و همچنین فرماندهان ارشد این دو گروه را هدف حملات خود قرار داده است."

امیر می افزاید : "رهبران اسرائیل از هم اکنون تأکید می‌کنند که هنوز راه درازی تا از میان بردن این اهداف در غزه در پیش است." وی سپس بعید دانسته تا زمانی که حماس و جهاد اسلامی سرکوب نشوند و درس عبرت نگیرند عملیات اسرائیل در غزه خاتمه یابد.

منشه امیر در توضیح چرایی وقوع خشونت‌های جاری میان اسرائیل و گروه های فلسطینی غزه در پایان گفته است :

"در به وجود آمدن و گسترش این خشونت‌ها اسرائیل نیز بی تقصیر نبوده است." به گفتۀ او "مدت‌هاست که دولت راستگرای اسرائیل روند صلح با فلسطینیان را تقریباً متوقف کرده و گفتگوهای صلح میان دو طرف به بن‌بست رسیده است، هر چند در وقوع این توقف و بن بست سیاسی، حکومت خودگردان فلسطین و شخص محمود عباس نیز نقش داشته اند. از نگاه منشه امیر "ایراد دیگری که به راستگرایان اسرائیلی وارد است این است که با زیر سئوال بردن مالکیت چند ساختمان در محلۀ شیخ جراح در شرق اورشلیم اعتراض‌های جاری را برانگیختند. درگیری‌هایی که میان اعراب اسرائیلی و یهودیان در برخی شهرهای مختلط اسرائیل روی داده نوعی زنگ خطر برای دولت اسرائیل می‌تواند باشد، زیرا، در این کشور همواره تلاش شده که میان اعراب اسرائیل و دیگر شهروندان این کشور تفاهم و همکاری و همیاری برقرار باشد و اعراب اسرائیل نیز این کشور را از آن خود بدانند و از آن نیز دفاع کنند. اما، وقتی که مکان‌های مقدس اسرائیلی‌ها، نظیر کنیسه، توسط اعراب اسرائیلی به آتش کشیده می‌شوند و شهروندان یهودی آماج خشونت‌های آنان قرار می‌گیرند، ضروری است که دولت اسرائیل برای احیای تفاهم و اعتماد از دست رفته این موضوع را جداً مورد بررسی قرار بدهد، حتی اگر این خشونت‌ها از سوی یک اقلیت بسیار کوچک اعراب اسرائیلی صورت گرفته باشند."



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy