Wednesday, May 26, 2021

صفحه نخست » اضمحلال طبقه متوسط و نامزدهای بی‌برنامه «انتخابات»

eqtesad.jpg کیهان لندن - رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه رشد واقعی اقتصاد ایران در یک دهه گذشته منفی بوده گفته که طی چند سال گذشته طبقه متوسط تجزیه و طبقه پایین گسترش یافته است.

ابراهیم رئیسی رئیس کنونی قوه قضاییه جمهوری اسلامی و از کاندیداهای شرکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز چهارشنبه پنجم خرداد ۱۴۰۰ با فعالان اقتصادی بخش‌های خصوصی اتاق بازرگانی ایران، اتاق اصناف و اتاق تعاون دیدار کرد.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در این دیدار خطاب به ابراهیم رئیسی گفت که «طی چند سال گذشته طبق متوسط تجزیه شده و طبقه پایین گسترده شده است. همواره تورم در مقابل افزایش دستمزد برنده بوده است.»

رئیس اتاق بازرگانی ایران در توضیح شرایط اقتصاد ایران گفت که «به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری در ۱۰ سال گذشته، برای اولین بار نرخ استهلاک از نرخ سرمایه‌گذاری بالاتر رفته است. به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری کار برای رئیس جمهور آینده بسیار سخت خواهند بود.»

او همچنین افزود که «عدم نوسازی صنایع و عدم استفاده از فناوری‌های جدید میان ایران و صنعت جهان فاصله انداخت است. این برای آینده تولید بسیار خطرناک است.»

مطالب بیشتر در کیهان لندن

به گفته غلامحسین شافعی «سوال این است که علی‌رغم این ظرفیت‌ها چرا از فرصت‌های موجود در اقتصاد کشور نتوانسته‌ایم استفاده کنیم؟ باید مشخص شود عیب کجاست. قبل از آنکه دولت نرخ تورم و بیکاری و دیگر آمار را اعلام کند، مردم و کاسبان در زندگی خود آن‌ را تجربه می‌کنند.»

پس از اعلام فهرست نهایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از شورای نگهبان، نخستین اقدام تبلیغاتی ابراهیم رئیسی دیدار روز گذشته با فعالان اقتصادی در بازار تهران بود. هر چند به نظر می‌رسد ابراهیم رئیسی تلاش داشته با این اقدام اهمیت حوزه اقتصاد را در دولت آینده خود نشان دهند اما او نه سواد و تحصیلات در حوزه اقتصاد دارد و نه هیچگونه تجربه در مدیریت و سیاست‌گذاری اقتصادی دارد!

مهدی پازوکی اقتصاددان نیز در رابطه با برنامه‌های اقتصادی که تا کنون از سوی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اعلام شده، بر اهمیت توجه به از بین رفتن طبقه متوسط تأکید کرده و گفته که «طبقه متوسط ایران به دلیل فشارهای اقتصادی رو به اضمحلال است.»

مهدی پازوکی آنچه به عنوان برنامه‌های انتخاباتی مطرح شده را «غیرقابل اجرا» و «شارلاتانیسم» خوانده و گفته است: «این برنامه‌ها اصلا امکان اجرا ندارد. من فکر می‌کنم این پدیده شارلاتانیسم است که در جامعه ایران رو‌ به رشد است. بدون بودجه چطور ممکن است کشور اداره شود؟ اصلا با منطق همخوانی ندارد. به نظر می‌رسد این تفکرات پوپولیستی چیزی جز شعار نیست و برای کشور هزینه دارد. بنابراین ما باید یاد بگیریم با مشکلات اقتصادی در چارچوب منافع ملی‌مان بخردانه عمل کنیم و منطقی باشیم و تحت تاثیر جوّهای روانی زودگذر قرار نگیریم.»

به گفته این اقتصاددان یکی از مهمترین اقداماتی که باید صورت بگیرد اینست که روابط اقتصادی ایران با جهان بهبود پیدا کند: «ما باید بدانیم اگر بخواهیم رشد اقتصادی مستمر داشته باشیم، اگر بخواهیم رشد تولید ملی‌مان افزایش پیدا کند که رفاه جامعه را افزایش دهد ما نیاز داریم که با جامعه جهانی تعامل داشته باشیم. تعامل به معنی نوکر بودن نیست، تعامل به این معنی است که در واقع آنچه که برای ما مهم است مطلوبیت اجتماعی و اقتصادی مردم است نه یک گروه خاص.»

مهدی پازوکی با انتقادی تند نسبت به مجمع تشخیص مصلحت نظام و محسن رضایی که یکی از نامزدهای تأیید صلاحیت شده برای انتخابات است گفته که «تورم در اقتصاد ما بیش از ۲۰ سال است که ۲ رقمی است. ما چند کشور هستیم به تعداد انگشتان دست که تورم‌مان دو رقمی است. آقای محسن رضایی هیچ گونه برنامه‌ای ندارند. ایشان یک بار گفته بودند باید سربازان آمریکایی را گروگان بگیریم. طرز تفکر آقای رضایی ایران را به سمت جهالت اقتصادی سوق می‌دهد بنابراین آقای رضایی نه اقتصاد را می‌داند و نه مشاوران خوبی دارد و قطعا با طرز تفکر ایشان اقتصاد ما تحمل این را ندارد که با آزمون و خطا اداره شود. در دنیای امروز به جای آزمون و خطا باید با معضلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برخورد علمی و کارشناسی کنیم. بنابراین آقای محسن رضایی قطعا شوخی می‌کنند! ایشان FATF را متوجه نیست! ایشان دبیرخانه مجمعی است که به نظر من مصلحت خودشان را هم نمی‌توانند تشخیص دهند و کلی هزینه برای ملت ایران بوجود آوردند.»

این اقتصاددان تأکید کرده که «اگر هر دولتی در ایران پیروز شود و آمریکا برگردد به برجام و تمام خواسته‌های ایران تحقق پیدا کند ولی ما جزو کشورهای همکار با FATF نباشیم مثل کره شمالی قطعا هیچ بانکی حاضر به همکاری با ما نیست و سیستم بانکی‌مان که سال‌هاست از دنیا عقب است، عقب‌تر هم خواهد رفت. بنابراین پذیرش FATF بسیار مهم است و حتی شرکای چینی و روسی به ایران توصیه می‌کنند اگر می‌خواهید همکاری‌ها ادامه داشته باشد FATF را پذیرا باشید. ما خودمان قربانی تروریسم هستیم و به نفع ماست که سیستم بانکی‌مان کار کند چون همین حالا بانک‌های درجه یک روسی و چینی هم با ما کار نمی‌کنند. فقط بانک‌های زیر پله‌ای که کلی هزینه مبادله را بر ایران تحمیل می‌کنند حاضر به همکاری با ایران هستند. بنابراین خوب است آقای رضایی در مناظره‌ها درباره FATF صحبت کنند و بگویند چطور مجمع تشخیص مصلحت نظام کشور را دچار تعطیلی کرده است.»

او در ادامه گفته که «امسال بودجه مجمع تشخیص مصلت نظام بالای صد میلیارد تومان شد. جالب است که همه اعضای مجمع حقوق‌بگیر ارگان‌های دیگرند. یا وزیر هستند در دولت حقوق می‌گیرند یا نماینده مجلس‌اند یا عضو نیروهای مسلح هستند. جالب است که دبیرخانه مجمع خودش یکی از منابع تولید هزینه برای کشور است که نه تنها مصلحت نظام را تشخیص نمی‌دهد بلکه هزینه‌های مبادله را در اقتصاد ایران بالا می‌برد.»

مهدی پازوکی در بخش دیگری از سخنان خود گفته که «برنامه‌هایی که الان ارائه می‌شود صرفا پوپولیستی است. در ایران ما باید دارای حزب باشیم و کاندیداها اعضای حزب باشند و برنامه ارائه دهند تا مردم به برنامه رای بدهند. در ایران متاسفانه پوپولیست و عوام زدگی به شدت در حال گسترش است. این طرز تفکر عوام زده باعث گسترش جهالت اقتصادی و عقب گرد در اقتصاد ایران می‌شود. بنابراین ما اگر در احزاب آزادی و رقابت واقعی داشته باشیم و احزاب با برنامه جلو بیایند و مردم به برنامه رای بدهند قطعا موفق خواهیم شد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy