Sunday, May 30, 2021

صفحه نخست » واکنش تند فرانسه به صدور قرار مجرمیت برای شهروند این کشور در ایران

france_053021.jpgبی بی سی - وزارت امور خارجه فرانسه با انتقاد شدید از اتهام های وارد به علیه یک شهروند این کشور که در ایران بازداشت شده، قرار صادر شده برای بنجامین بریر را ''غیرقابل درک '' دانسته است.

دادسرای مشهد آقای بریر را به ''جاسوسی و تبلیغ علیه نظام '' متهم کرده و برایش قرار مجرمیت صادر کرده است.

بنجامین بریر که به عنوان گردشگر به ایران سفر کرده بود، مه سال گذشته به اتهام عکاسی با پهپاد از مناطق نزدیک به مرز ایران و ترکمنستان بازداشت شد و از آن زمان در زندان وکیل آباد مشهد زندانی است.

بنا بر بیانیه وزارت امور خارجه فرانسه، دولت این کشور شواهدی مبنی بر درست بودن اتهام های مطرح شده علیه آقای بریر را در اختیار ندارد.

بنا بر اعلام وزارت امور خارجه فرانسه، آقای بریر در ماه مه سال ۲۰۲۰ در حال گذراندن تعطیلات خود در ایران بود که بازداشت شد.

پیش تر، سعید دهقان، وکیل بنجامین بریر با اعلام خبر صدور قرار مجرمیت او، در توییتر نوشت که در مورد دو‌ اتهام دیگر مطرح شده علیه آقای بریر تحت عناوین "افسادفی‌الارض و شرب‌خمر، قرار منع تعقیب صادر شده است."

اعلام قرار مجرمیت این زندانی فرانسوی، یک روز پس از صورت گرفت که بلاندین بریر، خواهر بنجامین بریر در یک نامه سرگشاده که در هفته‌نامه فرانسوی "لو پوان" منتشر شد، اتهامات وارد شده به برادرش را "بی‌اساس" خواند و به "استفاده ابزاری ایران" از زندانی کردن برادرش برای پیشبرد اهدافش در مذاکرات اشاره کرد.

خانم بریر در این نامه از امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه خواست تا برای آزادی برادرش به ایران فشار بیاورد.

جمهوری اسلامی ایران بارها متهم شده که با بازداشت شهروندان دوتابعیتی یا شهروندان خارجی از آنها به عنوان اهرم فشار در مذاکراتش استفاده می‌کند، اتهامی که مقام‌های ایرانی تکذیب می‌کنند.

در سال‌های گذشته چندین بار ایران شهروندان خارجی یا دو تابعیتی زندانی در ایران را با ایرانی هایی که در کشورهای دیگر زندانی هستند، مبادله کرده است.

حدود یک سال پیش، رولان مارشال محقق فرانسوی که ۸ ماه در ایران زندانی بود با جلال روح‌الله نژاد مهندس ایرانی زندانی در فرانسه مبادله شد و توانست به فرانسه بازگردد.

در سال ۱۳۸۸ کلوتید ریس، فرانسوی ۲۵ ساله که برای یک فرصت شش ماهه مطالعاتی در دانشگاه اصفهان به ایران سفر کرده بود، به دلیل "ایمیل کردن عکس از اعتراضات خیابانی پس از انتخابات" به جاسوسی متهم شد.

او ابتدا به ۱۰ سال حبس در ایران محکوم شد اما در جلسات تجدیدنظر این حکم به پرداخت جریمه نقدی معادل ۲۸۵ هزار دلار کاهش یافت و در نهایت آزاد شد.

دو روز پس از آزادی خانم ریس، علی وکیلی راد که ۱۸ سال به جرم قتل شاپور بختیار در فرانسه زندانی بود، پس از آزادی، این کشور را ترک کرد و به ایران بازگشت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy