Friday, Jun 4, 2021

صفحه نخست » بازگشت ردصلاحيت شدگان؛ آخرین ترفند خامنه‌ای برای گرم‌کردن تنور انتخابات؟

hokmHokumati2_060321.jpgرو کردن کارت علی لاریجانی برای تکرار «بازی بد و بدتر»

العربیه - در پی سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی درباره بازنگری صلاحیت داوطلبین انتخابات ریاست جمهوری، خبرهایی از تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای نگهبان برای بررسی مجدد صلاحیت برخی نامزدها گزارش شده است.

خامنه‌ای، روز جمعه 14 خرداد، با انتقاد ضمنی از عملکرد شورای نگهبان درباره رد صلاحیت برخی نامزدها تصریح کرد: «در جریان عدم احراز صلاحیت به برخی کسانی که صلاحیتشان احراز نشد جفا شد. به خودشان و خانواده‌هایشان نسبت‌هایی داده شد که معلوم شد خلاف است.»

در پی این سخنان عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در صفحه توییتر خود اظهارات خامنه‌ای را «فصل الخطاب» توصیف کرد و گفت: « حکم ایشان لازم الاتباع» است.

کدخدایی افزود: «شورای نگهبان با اذعان به اینکه مصون از خطا نمی‌باشد به زودی نظر خود را اعلام خواهد کرد.»

t1.jpgبرخی منابع خبری نیز گزارش دادند که حوالی ساعت 15 امروز شورای نگهبان جلسه فوق‌العاده خواهد داشت و بلافاصله بعد از پایان سخنان رهبر جمهوری اسلامی از فقهای شورای نگهبان برای حضور در این جلسه دعوت شده است.

شورای نگهبان در روند بررسی صلاحیت داوطلبین انتخابات تنها به 7 نفر از 592 نامزد، صلاحیت حضور در انتخابات ریاست جمهوریداد.

علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین و اسحاق جهانگیری، معاون اول کنونی حسن روحانی ازجمله رد صلاحیت شدگان بودند.

کارت علی لاریجانی

همزمان جلیل رحیمی‌ جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی ایران با اشاره سخنان رهبر جمهوری اسلامی اظهار داشت: «رهبر انقلاببه صراحت عنوان کردند که گزارش هایی که منجر به عدم احراز صلاحیت شده خلاف واقع بوده بنابراین به نظرم کاملا فضا آماده استکه شورای نگهبان با توجه به این مطالبه رهبری در خصوص بررسی صلاحیت مجدد آقای لاریجانی تشکیل جلسه دهند و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری که گفتند گزارش‌ها خلاف واقع بوده صلاحیت ایشان را احراز کنند.»

این نماینده مجلس مخاطب سخنان خامنه‌ای را شورای نگهبان عنوان کرد و موضوع سخنان رهبر را تنها بازنگری در صلاحیت علی لاریجانی دانست. او تاکید کرده در صورت صلاحیت لاریجانی، ورق انتخابات به سود وی برخواهد گشت.

از سویی دیگر مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر جمهوری اسلامی طی توییتی خوش‌بینی ها در رابطه با احتمال بازنگری در رد صلاحیت‌ها را نادرست دانست و در تایید رویکرد شورای نگهبان نوشت: «تعریض رهبر انقلاب به جفا و ظلم به برخی نامزدها در جریان احراز صلاحیت برای ریاست جمهوری، متوجه شورای نگهبان نیست و تاثیری در نتیجه اعلام شده از سوی این شوراندارد.»

t2.jpgحسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در واکنش به رد صلاحیت‌ها طی نامه‌ای به رهبر ایران از او خواست در مسئله رد صلاحیت‌ها ورودکند.

حسن لطفی، نماینده مجلس ایران نیز با استناد به اظهارات خامنه‌ای ابراز داشت: «بعید می‌دانم که اظهارات رهبر انقلاب باعث تغییرترکیب سیاسی نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری 1400شود.»

لطفی سخنان رهبر را نه در راستای صلاحیت دادن به نانزدهای رد شده بلکه در ایجاد محدودیت برای عدم‌ انعکاس خبرهای رد صلاحیتشدگان در فضای مجازی دانست و گفت: «به شخصه بعید می‌دانم که شخصی به نامزدها اضافه شود اما کنترل بیشتر فضای مجازیدر دستور کار نهادها قرار خواهد گرفت.»

سخنان خامنه‌ای در پی رد صلاحیت‌های گسترده نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از سوی شوراینگهبان، گمانه زنی‌هایی را برای بازنگری در صلاحیت برخی کاندیداها ایجاد کرد.

برخی ناظران بر این باورند که اظهارات رهبر پس از آگاهی وی از کاهش شدید نرخ مشارکت و علنی‌شدن درخواست تحریم انتخابات ازسوی برخی رد صلاحیت شدگان به ویژه محمود احمدی‌نژاد صورت گرفته است.

احمدی‌نژاد تهدید کرده بود که در صورت رد صلاحیتش نه تنها انتخابات را تحریم خواهد کرد بلکه از هیچ نامزدی نیز حمایت نخواهدکرد.

رد صلاحیت‌ها باعث واکنش بی‌سابقه صادق لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و برادر علی لاریجانی نیز شد. صادقلاریجانی که همزمان عضو فقهای شورای نگهبان نیز هست در دفاع از برادر خود دیگر اعضای شورا را متهم کرد که تحت تاثیر گزارش‌های دروغ و جهت‌دار نهادهای امنیتی به رد صلاحیت برادرش اقدام کرده‌اند.

بر اساس نتایج هشتمین موج از نظرسنجی مرکز افکار‌سنجی دانشجویان ایران که در 12 خرداد انجام شد، نرخ مشارکت شهروندان درانتخابات سیزدهمین ریاست جمهوری به 34.1 درصد رسیده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy