Monday, Jun 7, 2021

صفحه نخست » سوابق تحصیلی سید ابراهیم رئیسی در آیینه واقعیات

kalameh6.jpgکلمه - گروه سیاسی

در پی انتشار برخی پوسترهای تبلیغاتی ابراهیم رئیسی که در آن به رابطه وی با شهید آیت الله دکتر بهشتی اشاره شده است، کلمه برای سنجش صحت و سقم آن دست به تحقیقات گسترده‌ای زده که نتایج آن به‌طور خلاصه برای آگاهی شهروندان در پی می‌آید:

سید ابراهیم رئیسی متولد ۱۳۳۹ کوچه نوغان محله طبرسی مشهد از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۱ در مدرسه جوادیه که از مدارس خیریه مذهبی بود درس خواند و مدرک ششم ابتدایی را در امتحان متفرقه اخذ کرد.

در سال ۱۳۵۲ در یک فروشگاه لوازم خانگی به کارگری مشغول بود و از همین سال تا سال ۵۶ درس مقدماتی حوزه را در کنار اشتغال به کار خواند. منطق مظفر، مغنی و جواهرالبلاغه را نزد حجت الاسلام نوراللهیان در مدرسه موسوی نژاد خواند و سپس از سال ۵۳ تا ۵۶ به همراه کسانی چون مرحوم غفوریان و آقایان سید جواد خرم و جلالی کاشمری و شهید قاسم بزاز در درس صلاه لمعه نوراللهیان در مدرسه خان در قم شرکت کرد. در این زمان به صورت متفرقه و گاه و بیگاه در چند درس کوتاه رسایل و مکاسب شرکت کرد و یکی دو جلسه به سخنرانی شهید مطهری درباره شناخت که در حسینیه ارگ خیابان ارم قم برگزار می شد و نیز درس تفسیر مرحومان خزعلی و مشکینی رفت اما هرگز در جلسات درس شهید بهشتی حاضر نبود. دو جلد اصول مظفر را نزد شیخ هادی مروی خواند و تا سال ۵۵ دو درس مقدماتی فقه را تمام کرد.

در سال ۵۶ که باید وارد دروس سطح حوزه می شد به کار پخش اعلامیه و ... مشغول شد. در اوخر سال ۵۶ و سال ۵۷ دیگر حوزه عملا تعطیل بود و درسی نبود. به همین دلیل به همراه شخصیت‌هایی از جمله نوراللهیان که استاد رئیسی بود تصمیم گرفتند به دیدار ۵۴ شخصیت تبعیدی انقلاب بروند که در این سال‌ها به شهرستان‌های مختلف تبعید شده بودند. این سفرها البته کامل نشد و به تدریج تبعیدیان آزاد شدند.

در سال ۵۷ نوراللهیان به مشهد بازگشت و به‌طور موقت مسئول کمیته انقلاب بیرجند شد و رئیسی را با خود به آنجا برد که تا اوایل ۵۸ به طول انجامید.

پس از بازگشت به مشهد در سال ۵۹ نوراللهیان معاونت آیت‌الله واعظ طبسی را برعهده گرفت و رئیسی مسئول دفتر او بود.
در همین سال رئیسی به عنوان بازپرس به بندرعباس رفت و بعد در ادامه مشاغل قضایی به همدان و کرج و تهران منتقل شد و در سیستم قضایی رشد کرد.

دوره مورد اشاره حامیان او، یعنی دوره‌ای که شهید بهشتی قصد برگزاری آن در قم داشت به علت مشغله‌های فراوان تشکیل نشد. جمعی از طلاب جوان برای برگزاری چنین دوره آموزشی و کارآموزی، که مشابه آن برای دانشجویان رشته حقوق سال دوم و بالاتر دانشگاه‌های ملی و تهران توسط شهید بهشتی تشکیل شد واساتید دانشگاه و حوزه در آن تدریس می کردند، تقاضایی مطرح کرده بودند که مسن‌ترین آنها احمد مروی متولد ۱۳۳۷ بود که اکنون تولیت آستان قدس رضوی را برعهده دارد. البته احتمال دارد حامیان رئیسی از شباهت نام میان دوره آموزشی که بعد از شهادت شهید بهشتی بدین منظور به نام ایشان در قم تشکیل شده برای اشاعه چنین تصوری استفاده کرده باشند.

درباره مدرک دکتری وی از مدرسه عالی شهید مطهری، این که وی مدتی به‌طور نامنظم در چنین دوره‌ای تحصیل کرده است خبر صحیحی است، اما این که با توجه به مشغله کاری رئیسی در سمت‌های اجرایی دستگاه قضایی امکان اتمام آن دوره به‌طور عادی و بدون مساعدت‌های اداری آن مدرسه داشته یا نه، تردیدهای جدی وجود دارد که با توجه به رواج بهره‌برداری از رانت‌های تحصیلی و اخذ مدارک در نظام آموزشی عالی در سه دهه اخیر، موضوعیت دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy