Sunday, Jun 6, 2021

صفحه نخست » ائتلاف اسلام‌گرایان فلسطینی با راست‌گرایان اسرائیلی برای تشکیل کابینه

arab6.jpgالعربیه - ائتلاف «منصور عباس»، رئیس فراکسیون عرب‌های فلسطینی سال 1948 در پارلمان اسرائیل که عضو جریان اخوان المسلمین است با «نفتالی بنت»، رهبر حزب راستگرای تندرو یهودی «یمینا» برای تشکیل کابینه، یک ائتلاف تاریخی و منحصر به فرد توصیف شده است.


تلاش مشترک احزاب راستگرا و چپ در پارلمان اسرائیل برای پایان دادن به حکومت بنیامین نتانیاهو سبب شد تا منصور عباس به یک چهره مهم در سپهر سیاسی اسرائیل تبدیل شود و ائتلاف کنونی احزاب عرب در کنیست اولین ائتلافی لقب بگیرد که در دولت اسرائیل حضور خواهد یافت.


عباس هدف خود در ائتلاف با حزب افراطی نفتالی بنت که از حامیان سرسخت سیاست شهرک‌‌سازی و ضمیمه کردن کرانه غربی به اسرائیل است را «بهبودی شرایط شهروندان عرب» اعلام کرد که به قول او از تبعیض و بی‌توجهی عمدی حکومت اسرائیل در رنج هستند. عرب ها 21 درصد از جامعه اسرائیل را تشکیل می‌دهند و در پارلمان کنونی دارای 6 کرسی هستند.

namaz.jpgاو پس از قبول همکاری برای تشکیل کابینه در پیامی به هواداران خویش اعلام کرد که وی و جریان حامی او تلاش دارد با حضور در دولت آینده اسرائیل موازنه نیروهای سیاسی در کشور را تغییر دهد.

عباس اشاره کرده که قرار است دولت پیش رو 16 میلیارد دلار برای ایجاد و بازسازی زیر ساخت‌ها و مبارزه با «افراط گرایی» در مناطق عرب‌نشین اسرائیل هزینه کند.

منصور عباس کیست؟

منصور عباس 47 ساله و دندانپزشک از ساکنان شهرک «المغار» در اطراف دریاچه «طبریه» است که ساکنان آن را مسلمانان و دروز تشکیل می‌دهند. حزب او شاخه سیاسی جریان اسلامگرای «اخوان المسلمین» است که در سال 1971 در جنوب اسرائیل تشکیل شد.

بسیاری از ناظران عرب رویکرد عباس برای حضور در ائتلاف دولت اسرائیل در حالی که کرانه غربی در اشغال و نوار غزه در محاصره ارتش اسرائیل است را توجیه‌ناپذیر می‌دانند.

عباس در جریان درگیری 11 روزه اخیر میان حماس و ارتش اسرائیل مذاکرات سیاسی برای پیوستن به دولت ائتلافی را به طور موقت متوقف کرد.
با این وجود «اریک رودنتزکی» از محققان «مرکز دموکراسی اسرائیل» تاکید کرد که «تصمیم اسلامگراها برای حضور در دولت اسرائیل یک تصمیم راهبردی و بلندمدت است.»

او افزود: « چنین تصمیم راهبردی تحت تاثیر یک برخورد چند روزه در غزه قرار نخواهد گرفت. شهروندان عرب که 70 سال منتظر ورود به دولت اسرائیل بودند، می‌توانند 70 روز دیگر صبر کنند تا بحران اخیر غزه به پایان برسد.»

عبور اخوان المسلمین از خطوط قرمز

سامی ابو شحاده، از نمایندگاه عرب حاضر در کنیست اسرائیل با غیر قابل درک دانستن ائتلاف اسلام‌گراها با یک دولت راست افراطی، چنین رفتار متناقضی را یک رویکرد فرصت‌طلبانه از سوی اخوان المسلمین بر شمرد و اقدام منصور عباس را اهانت به آرمان‌های عرب‌های 1948 دانست.

ابو شحاده افزود که «حضور اسلام‌گراها در کابینه تاییدی بر رفتارهای راست افراطی علیه فلسطینیان است و در همان حال پایگاه اجتماعی یهودیان راست‌گرا مخالف حضور یک جریان اسلام‌گرا در کابینه اسرائیل است.»

فشار بر عضو حزب بنت برای عدم رای به ائتلاف جدید

از سویی دیگر بسیاری از هواداران احزاب راست‌گرا در اسرائیل مقابل منزل «نیر اوروباخ» از نمایندگان حزب نفتالی بنت در کنیست تجمع کردند و از او خواستند که به ائتلاف راست‌گراهای یهود با اسلامگراها در پارلمان رای منفی بدهد.

در ائتلاف جدید که هدف آن پایان دادن به نخست وزیری 12 ساله بنیامین نتانیاهو است، حزب چپگرای «آینده‌ای هست» به رهبری «یائیر لاپید» نیز حضور دارد.

خبرگزاری‌های داخلی اسرائیل گزارش کرده‌اند که راستگراهای حامی نتانیاهو، اوروباخ را تحت فشار زیادی قرار داده‌اند تا بدون استعفا از حزب خود، به ائتلاف شکننده جدید رای منفی بدهد و مانع از تشکیل حکومت مشترک چپ‌ها، اسلامگراها و راستگراهای یهودی شود.

قرار است روز دوشنبه 17 خرداد پارلمان اسرائیل جلسه‌ای برگزار کند و تشکیل ائتلاف جدید برای تشکیل کابینه را اعلام نماید. طبق توافق میان ائتلاف کنندگان، نفتالی بنت ریاست دولت را طی دو سال آینده برعهده خواهد داشت و سپس از سال 2023 یائیر لاپید جایگزین وی در دو سال آخر خواهد شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy