Thursday, Jun 10, 2021

صفحه نخست » جنتی، از جفا به لاریجانی تا جفا به ولایت فقیه و تشیع

jonnati_060921.jpgبی بی سی - محسن رضایی همچون بسیاری از منتقدان رد صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری امسال، از شورای نگهبان خواسته درباره اقدامات خود برای "جبران جفایی" که آیت‌الله علی خامنه‌ای چند روز پیش در رابطه با روند بررسی صلاحیت نامزدها به آن اشاره کرده بود، به طور شفاف توضیح دهد.

آقای رضایی روز چهارشنبه، دهم ژوئن - ۱۹ خرداد، در توییتر نوشت: "در آخر مشخص نشد که فرمان رهبر معظم انقلاب برای جبران جفایی که در حق برخی کاندیداها شد، به کجا رسید؟ دستگاه‌های مسئول به طور روشن به مردم بگویند چگونه جفای صورت گرفته را جبران کردند".

اعتراضاتی از این دست در چند روز گذشته بارها در داخل ایران رسانه‌ای شده است. از جمله خبرآنلاین که در شبکه اجتماعی-رادیویی کلاب هاوس با ایجاد اتاق "بررسی بیانات رهبر انقلاب، صحنه انتخابات عوض می شود؟" نظرات بیش از ۲۵ فعال سیاسی، تحلیلگر و روزنامه‌نگار را منعکس کرد.

tweet.jpgاما رد صلاحیت های اخیر در شورای نگهبان، در خارج از ایران هم با واکنش‌های انتقادی زیادی روبرو شده که در برخی موارد از محدوده انتخابات ۱۴۰۰ فراتر رفته و به موضوع دیدارهای گذشته احمد جنتی دبیر شورای نگهبان با یکی از چهره های جنجالی جامعه سیاه پوستان آمریکا نیز رسیده است.

امیر سلطانی، نویسنده و مستندساز که برای فیلم "رستگاری در شهر سگی" نامزد جایزه امی شده بود، در نامه‌ای سرگشاده به احمد جنتی که روز دوشنبه، هفتم ژوئن، در صفحه فیسبوکی کتاب خود "Zahra's Paradise" (بهشتِ زهرا) منتشر کرد دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان را به "ریاکاری" و "رویکردی دو پهلو" در رد صلاحیت نامزدها متهم کرد.

او با اشاره به دیدارهای چند سال گذشته آقای جنتی با لوئیس فراخان، رهبر گروه ملی‌گرای امت اسلام در آمریکا، آقای جنتی را به "خیانت علیه شیعه و ولایت فقیه" متهم کرده است.

theology.jpgالایجا محمد رهبر و بنیان‌گذار جنبش امت اسلام در شیکاگو بود

***

اشاره آقای سلطانی به سفرهای سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ لوئیس فراخان به ایران است که طی آن وی با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی از جمله احمد جنتی، محسن رضایی و آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید قم دیدار کرد و به گرمی مورد استقبال قرار گرفت. آقای فراخان سال‌ها پیش و در دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی هم به مناسبت هفدمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به ایران سفر کرده بود.احمد جنتی در دیدار سال ۲۰۱۶ خود به لوئیس فراخان توصیه کرد که "برادران و خواهران ما در آمریکا را با حسین و اهل بیت حسین، عاشورا و مکتب عاشورا آشنا کنید" و او را "بلال زمانه" خواند.

او همچنین گفته بود: "عمر قدرت و فرهنگ آمریکا رو به پایان است و ما باید منتظر باشیم همانطور که قرآن درباره مهدی (عج) فرموده حکومت زمین را به دست صالحان بسپارد. اسلام به ما امید می‌دهد که آینده از آن مسلمانان و صالحان است."

رسانه های ایران در آن زمان به نقل از لوئیس فراخان نوشتند که به احمدی جنتی گفته است: "همکاری‌های ما بر اساس باور و امید مشترکمان به امام مهدی (عج) و روز رهایی است».

اما آقای سلطانی که مجموعه داستان‌های مصور "بهشت زهرا" او که در همکاری با کارتونیست عرب، خلیل، تهیه شده و به ۱۶ زبان ترجمه و نامزد جوایز متعددی از جمله دو جایزه معتبر آیزنر شده می‌گوید گروه امت اسلام در این خصوص ایدئولوژی کاملا متفاوتی دارد به طور نمونه "لوئیس فراخان در ابتدای کنفرانس خبری سال 2018 خود در تهران از حلول الله در وجود فرد محمد - بنیان‌گذار جنبش امت اسلام در دهه ۳۰ میلادی در دیترویت آمریکا- سخن می‌گوید و او و الایجا محمد بنیان‌گذار تشکیلات امت اسلام در شیکاگو را حضرت عیسی و مهدی ظهور کرده می‌خواند".

آقای سلطانی می‌افزاید: "اما ارشدترین مقام‌های حکومت ایران که دیدار فائزه هاشمی با بهاییان را 'کفر و خیانت' می‌خوانند، از رهبر فرقه امت اسلام -لوئیس فراخان- در تهران به وجهی میزبانی می‌کنند که هم‌سطح رهبر یک کشور است و از او با عناوینی چون 'رهبر مسلمانان آمریکا' یاد می‌کنند."

آقای سلطانی در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی به شواهد و مدارکی استناد کرد که در جریان تحقیق خود در سال ۲۰۱۷ جمع‌آوری و منتشر کرده بود. در میان این مستندات فایل صوتی الایجا محمد وجود دارد که در آن او خود را "محمد واقعی" می‌خواند و می‌گوید در حقیقت "حجرالسود" سنگ سیاهی است که در کعبه نشانه‌ای از آمدن یک "پیامبر آفریقایی‌تبار - محمد واقعی" برای مسلمانان دارد.

همچنین ویدیویی از وِسلی محمد از رهبران ارشد "امت اسلام" (Nation of Islam) وجود دارد که در آن او از نتایج سفر لوئیس فراخان به تهران به مناسبت دهه فجر سال ۱۳۹۴ سخن می‌گوید و تاکید می‌کند: "به احتمال قوی بزرگترین علمای معتقد به حضرت مهدی در قم حضور دارند... اما ما و فراخان فقط برای دیدار و ابراز علاقه با این علمای بزرگ به ایران نرفته بودیم بلکه رفته بودیم تا به آنها از حقیقت زنده و جاری مهدی که آنها همه عمر آرزوی ظهورش را داشته‌اند بگوییم."

امیر سلطانی با این استدلال که ایدئولوژی جنبش امت اسلام "کاملا در تعارض با ایدئولوژی شیعه و اصل ولایت فقیه" در ایران است نتیجه‌گیری می‌کند: "این که صدها هزار جوان در زمان جنگ با عراق و همین الان هم به عنوان مدافع حرم با شعارهای تشیع و به عشق 'مهدی امام زمان' جان خود را از دست بدهند، و آن وقت چهره‌‎های اصلی جمهوری اسلامی یا از روی بی‌اطلاعی و یا از روی مصلحت با کسانی دیدار کنید که به طور ریشه‌ای با تشیع و خوانش آنها از اسلام تضاد دارند، از ریاکاری یا جهل مفرط مقام‌های ارشد ایران چون احمد جنتی حکایت دارد".



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy