Monday, Jun 14, 2021

صفحه نخست » دومین نامه سرگشاده حزب دموکراتیک مردم ایران به مصطفی تاج‌زاده

ray.jpg«نه» بزرگ مدنی به انتخابات فرمایشی با تحریم فعال

آقای تاج‌زاده!
بی‌تردید شما نیز با ما همدل و همزبانید که کودتای انتخاباتی "بیت رهبری"، برای پایان دادن به جمهوریت نظام و آغاز "حکومت اسلامی" وارد مرحله جدی می‌شود. مناظره‌های تلویزیونی نازل و کم‌مایه هفت نامزد انتخاباتی دست‌چین شده، در شرایط بحرانی فرمانروا بر جامعه ایران، در واقع نمایشی بی‌پرده از تهیدستی سیاسی و ورشکستگی اخلاقی و اجتماعی دست‌اندرکاران "هسته سخت قدرت" بود. رویکرد و برنامه نامزدها به روشنی نشان داد که این افراد با علل و عوامل واقعی بحران ساختاری حاکم بر کشور و خواست‌های مبرم ملی و دموکراتیک بیگانه‌اند. روشن است که مردم ما بر سر یک چرخش مهم تاریخی قرار گرفته‌اند.

آقای تاج‌زاده!
۲۴ سال از انتخاب محمد خاتمی می‌گذرد. او با شعار مردم‌سالاری دینی و تحکیم جامعه مدنی به میدان آمده بود. تجربه تلخ و آموزنده این دوران نشان داد که اقتدارگرایان نه پیام و معنای رای مردم را درک می‌کنند و نه حتی آماده‌اند به انتخاباتی تن دهند که با نظارت استصوابی شورای نگهبان انجام شده باشد. فراموش نکنیم که روی‌گردانی بخش مهمی از مردم از نیروهای اصلاح‌طلب و کل نظام جمهوری اسلامی و انباشت ناخرسندی و خشم توده‌های مردم، به شکست تجربه‌های ناکام سالهای ریاست جمهوری خاتمی و روحانی و نیز سرکوب بی‌رحمانه جنبش سبز باز می‌گردد.

آقای تاج‌زاده!
به باور ما رویکرد و مواضع انتخاباتی شما بسیار مثبت و سازنده بود و نشان داد که جامه ناساز اصلاح‌طلبی سازشکارانه و تقلیل‌گرا برازنده قامت شما نیست. هم از این رو بود که موضع شما بازتاب بسیار گسترده یافت و با خوشآمد مردم ناخشنود روبرو شد.
اینک پرسش کلیدی این است: در برابر کودتای ولایت فقیهی چه باید کرد؟ آیا باید دست روی دست گذاشت و در برابر سیر روندها و رویدادهای دلازار بیکار نشست یا با عزمی راسخ به میدان آمد؟

امید ما آنست که شما در این روزها و پس از برگزاری "انتخابات" همچنان پیگیرانه به مبارزه دشوار خود ادامه دهید و در راه دستیابی به آزادی‌ها و حاکمیت مردم و اصلاح ساختار سیاسی نظام در جهت تأمین پیش‌شرط‌های ضرور برای برگزاری انتخابات آزاد بکوشید.

همان گونه که در نامه سرگشاده اول خود به شما خاطرنشان ساختیم: «حزب دموکراتیک مردم ایران به نوبه خود آمادگی‌اش را برای مشارکت در یک گفتگوی ملی با سایر نیروهای آزادیخواه و مخالف خشونت، برای برون‌رفت از بحران سیاسی کنونی وشکل‌دهی به یک افق سیاسی نوین برای ایران، اعلام می‌دارد. یک گفتگوی ملی می‌تواند راه را بر انفجار‌های کور و خشونت‌آمیز ببندد و جامعه را از طریق یک مبارزه مدنی مسالمت‌آمیز به سوی تغییرات اساسی رهنمون سازد».

حزب ما امیدوار است که مبارزه مشترک ما برای برپایی یک مرکزیت معتبر، در برگیرنده نمایندگان همه کنشگران اصلاح‌طلبِ تحول‌خواه و نیروهای جمهوری‌خواه، ملی و ازادیخواه، گام‌های عملی و سازنده‌ای به پیش بردارد و با کامیابی‌های امیدبخش و آینده‌ساز روبرو گردد.

آقای تاج‌زاده!
اقتدارگرایان بدون آنکه بخواهند نمایش انتخاباتی۱۴۰۰ را به یک همه‌پرسی نمادین تبدیل کرده‌اند. شرکت یا عدم شرکت در انتخابات به معنای آری یا نه گفتن به آن کسانی است که سودای حکومت اسلامی و حذف جمهوریت را در سر می‌پرورانند. هر رأیی با هر نیتی که وارد صندوق شود، حتی بدون ذکر نام، از سوی حکومت به عنوان رای به مشروعیت انتخابات و کل نظام مصادره می‌شود. از این رو باید مردم را به یک جنبش مدنی هوشمندانه برای تحریم هر نوع انتخابات غیر آزاد دعوت کرد. رای ندادن آگاهانه و اعتراض‌آمیز مردم به انتخابات فرمایشی لاجرم به معنای رای دادن به انتخابات آزاد و دموکراتیک و گسترش فرهنگ دموکراسی و مشارکت واقعی در سرنوشت کشور است. نیروهای سیاسی دموکرات، تحول‌خواه و خشونت‌پرهیز از طریق بسیج افکار عمومی در جهت تحریم فعال باید این فرصت را از حکومت بگیرند که انتخابات را دست‌مایه اعتبار و مشروعیت سیاسی خود سازد. هرچه درصد کسانی که در انتخابات شرکت نکنند بالاتر باشد، به همان نسبت شکست اخلاقی و سیاسی حکومت در سطح ایران و جهان طنین بلندتری خواهد داشت.

حزب دموکراتیک مردم ایران
۲۱ خرداد ۱۴۰۰



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy