Friday, Jun 18, 2021

صفحه نخست » نگرانی اروپا از تاثیرات پیروزی ابراهیم رئیسی بر مذاکرات وین

barjam_061921.jpgمذاکره‌کنندگان ایرانی در وین لغو تحریم رئیسی را خواستار نشده‌اند

به گزارش العربیه منابع مطلع دیپلماتیک حاضر در وین نگرانی خود را از پیچیده شدن مذاکرات جاری اتمی پس از پیروزی ابراهیم رئیسی به علت درج نام او در لیست تحریم‌های ایالات متحده ابراز داشتند.

رئیسی به دلیل نقشش در اعدام مخالفان زندانی در دهه شصت شمسی مورد تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار دارد.

او طی انتخابات بحث برانگیز اخیر، مقام ریاست جمهوری در ایران را کسب کرد.

منابع العربیه گزارش دادند که تاکنون لغو تحریم ابراهیم رئیسی از سوی مذاکره‌کنندگان ایرانی طی مذاکرات وین مطرح نشده است.

همان منابع به العربیه گفتند که احتمالا دور ششم گفت‌وگوهای اتمی وین برای یک هفته به تعویق خواهد افتاد.
به‌رغم بدبینی‌ها درباره روند مذاکرات جاری، عباس عراقچی، رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران در وین اعلام کرد که در تمام زمینه‌ها گفت‌وگوها تاکنون نتایج خوبی به‌همراه داشته است.

از سویی دیگر یک دیپلمات اروپایی خاطرنشان کرد که رسیدن به توافق با ایران همچنان بعید به نظر می‌رسد. او افزود که مذاکره‌کنندگان می‌کوشند به یک توافق سیاسی-فنی دست یابند.

پیش از این ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشته بود که جدول زمانی مشخصی برای دور ششم مذاکرات وین در نظر گرفته نشده است.

پرایس ضمن اشاره به پیشرفت در مذاکرات افزود که چالش‌هایی برای بازگشت ایران به تعهدات برجامی وجود دارد.

به نوبه خود رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که آژانس هیچ پیشنهاد مشخصی برای تمدید مدت توافق موقت با ایران دریافت نکرده است.

گروسی ابراز نگرانی کرد که اگر تا 3 تیرماه توافق با ایران تمدید نشود ممکن است تهران به حذف اطلاعات ضبط شده در دوربین‌های موجود در سایت‌های اتمی خویش اقدام کند.

ایران از فروردین گذشته امکان دسترسی به اطلاعات دوربین‌های کار گذاشته شده در سایت‌های اتمی خود را برای آژانس منوط به رسیدن به توافق در مذاکرات جاری وین کرده است. تهران تهدید کرده در صورت عدم لغو تحریم ها تا 3 تیر آینده به حذف تمام این اطلاعات اقدام خواهد کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy