Friday, Jun 18, 2021

صفحه نخست » گزارش شهروندان از شعبه‌های سوت و کور اخذ رای

wire18.jpgایران وایر - یک اتاق در شبکه اجتماعی «کلاب هاوس» با عنوان «مشاهدات میدانی شما از روز انتخابات» تشکیل شده است که افراد از نقاط مختلف ایران مشاهدات عینی خود را از شعبه های اخذ رای بیان می‌کنند. این گزارش روایتی است از آن‌چه شهروندان ایرانی در شبکه کلاب‌هاوس بیان کرده‌اند.

***

یکی از شهروندان ساکن کرمانشاه می‌گوید به خاطر شغل خود حتما باید به اجبار در انتخابات شرکت می‌کرده است. او که برای حفظ امنیت خود توضیح نمی‌دهد شغلش چیست، می‌گوید: «ابتدا صبح اول وقت ساعت هفت و نیم به شعبه میدان "آزادگان" رفتم اما گفتند سیستم قطع است. شعبه هم که از شعبه های اصلی است، بسیار خلوت بود.»

در ساعات اولیه آغاز رای‌‌گیری، گزارش‌های متعددی از اختلال در سیستم در شعبه های رای‌گیری منتشر شد و گفته می‌شود رای‌گیری در بسیاری از شعبه‌ها با تاخیر برگزار شده است.

شهروند ساکن کرمانشاه می‌گوید ساعت ۹ دوباره برای رای دادن عازم شعبه می‌شود: «ساعت ۹ دوباره برگشتم و گفتند دستگاه خراب است. در نهایت در مدرسه‌ای در نزدیکی محل کارم رای دادم. اما موضوع این بود که یکی از عوامل اجرایی مدام می‌گفت حواست باشد به آقای "رئیسی" رای بدهی، وگرنه مملکت ویران می‌شود.»

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

او توضیح می‌دهد که انتخابش فرد دیگری غیر از ابراهیم رئيسی بوده و بعد از رای، مهر اشتباهی با عنوان مهر اضطراری روی برگه رای وی خورده و او چند دقیقه‌ای معطل شده است تا بتواند مهر روی برگه را درست کند و مطمئن شود رای وی شمرده می‌شود.

یک شهروند ساکن تهران از منطقه «اختیاریه شمالی» می‌گوید: «این محله سنتی‌نشین است و مسجدی که جزو حوزه‌های اصلی رای‌گیری است، بسیار خلوت بود. حدود پنج یا شش نفر در حال رای دادن در شعبه بودند و هیچ صفی نبود.»

طبق مشاهدات این شهروند، شعبه‌های اخذ رای فرعی مثل مدارس بسیار خلوت‌تر بوده‌اند. او با مقایسه این انتخابات و انتخابات ۱۳۹۶ می‌گوید: «سال ۱۳۹۶ من و همسرم می‌خواستیم رای بدهیم، حدود سه ساعت در یکی از مدارس محله در صف ایستادیم. صف رای‌گیری دو دور حیاط مدرسه را دور زده بود. امروز اما همان مدرسه فقط چند نفر داخل دفتر که محل اخذ رای بود، حضور داشتند.»

شهروند دیگری از تبریز می‌گوید شعبه‌های اصلی اخذ رای بسیار خلوت‌تر از همیشه بوده و افرادی که داخل شعبه حضور داشته، از قشر بسیار مذهبی بوده‌اند: «خانم‌ها با چادر و مقنعه و آقایان هم با ظاهر بسیار مذهبی بودند.»

او با اشاره به این که ابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته هم حدود ۱۵ میلیون رای داشت، می‌گوید: «رای افراد مذهبی طرف‌دار حاکمیت، آقای رئیسی است و همان‌ها پای صندوق بودند. اما مشارکت مردم عادی بسیار پایین است.»

شهروند دیگری از محله فلکه اول «صادقیه» تهران می‌گوید: «مسجد امام صادق که همیشه از شعبه‌های اصلی اخذ رای است، بسیار خلوت بود و من تا به حال در روزهای رای‌گیری، این مسجد را این‌قدر خلوت ندیده بودم. سال ۱۳۹۶ پدر و مادرم چند ساعتی در همین مسجد در صف ایستادند تا توانستند رای خود را به صندوق بیاندازند. امسال اما هیچ صفی نبود.»

یک شهروند ساکن «قرچک» ورامین اما روایت متفاوتی دارد. او می‌گوید: «حوزه‌های اصلی بسیار شلوغ بودند اما مشارکت در حوزه‌های فرعی کمتر بود.»

او توضیح می‌دهد که دلیل شلوغی حوزه‌های اصلی اخذ رای در حاشیه شهرها و روستاها، شرکت مردم در انتخابات شورای شهر و روستا است که هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود. این موضوع از سوی شهروند دیگری در آبادان هم تایید می‌شود.
می‌گوید: «اغلب مردم در حاشیه شهرها و روستاها به خاطر شرکت در انتخابات شهر و روستا به شعب اخذ رای می‌روند برای این که در انتخابات شورای شهر یک رقابت خانوادگی و طایفه‌ای برای گرفتن صندلی‌های شورا وجود دارد.»

او درباره شعبه‌های اصلی رای در آبادان می‌گوید: «سال ۱۳۹۶ برای این که می‌خواستم رای بدهم، چند حوزه را گشتم تاجایی خلوت‌تر پیدا کنم و با معطلی کمتر رای خود را به صندوق بیاندازم. اما امسال همه جا خلوت بود؛ حتی مسجد "بهبهانی‌ها" که همیشه از شلوغ‌ترین شعب اخذ رای بوده است.»

موضوع شرکت در انتخابات شورای شهرو روستا و انتخابات ریاست جمهوری از صبح امروز بارها به عنوان یکی از موارد تخلف مطرح شده است. برخی ناظران می‌گویند عوامل اجرایی اصلا نباید از شرکت‌کنندگان بپرسند که قصد دارید در کدام انتخابات شرکت کنید و باید تعرفه‌های هر دو رای در اختیار رای دهندگان قرار گیرد و خودشان در این باره تصمیم بگیرند. با این وجود اما در شعبه‌های اخذ رای از رای دهندگان در این باره سوال می‌شود.

یکی از شهروندان ساکن تهران می‌گوید: «وقتی از من پرسیدند می‌خواهی در انتخابات شوراها شرکت کنی یا در انتخابات ریاست جمهوری، گفتم انتخابات شوراها. دیدم برگه ریاست جمهوری را هم روی دستگاه کشید. وقتی اعتراض کردم، گفتند اگر هر دو برگه را روی دستگاه نگذاریم، موقع رای دادن ارور می‌دهد و رای‌تان شمرده نمی‌شود.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy