Monday, Jun 21, 2021

صفحه نخست » کابینه احتمالی رئیسی؛ از حضور نامزدهای پوششی تا سردار سرنگون‌کننده هواپیما

cabinet_062021.jpgالعربیه - پس از اعلام ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس جمهوری ایران، گمانه‌زنی درباره اعضای احتمالی کابینه او در میان رسانه های داخلی ایران آغاز شده است.

رئیسی در کمپین‌های انتخاباتی‌اش تاکید می‌کرد کابینه او فراجناحی‌ خواهد بود. اما گفته‌های رئیسی از تشکیل دولت فراجناحی تا چه حد امکان تحقق دارد؟

به احتمال فراوان اصولگرایانی که هشت سال از قوه مجریه دور بوده‌اند، خود را محق‌تر از اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان می‌بینند و فرصت سهم‌خواهی را به رقبا نخواهند داد.

چهره‌هایی مانند باهنر بارها تاکید کردند که درب‌ها نه فقط بر غیر اصولگرایان بلکه برای همه جریان‌های اصولگرایی نیز باز نیست.

از چنین منظری، گمانه‌زنی‌هایی از حضور چهره‌هایی مثل محمدباقر قالیباف به عنوان معاون اول، ضرغامی وزیر ارشاد، فتاح وزیر نیرو، رستم قاسمی وزیر نفت، زاکانی معاون پارلمانی، امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه، ذوالقدر وزیر کشور و حیدر مصلحی وزیر اطلاعات دیده می‌شد.

گزینه‌های معاون اولی و ریاست شورای عالی امنیت ملی

به‌دلیل فقدان تجربه اجرایی رئیسی و گستردگی حوزه فعالیت حوزه ریاست جمهوری، معاونت اولی کابینه آینده از اهمیت زیادی برخوردار است و یک شخصیت مهم و باتجربه در این جایگاه می‌تواند عملا نقش رئیس جمهوری در سایه را بازی کند.

به همین دلیل پست معاونت اولی دولت آینده برای قالیباف که هم‌اکنون رئیس مجلس ایران است، می‌تواند جذاب محسوب شود.

قرار بود قالیباف نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود اما به دلیل حضور رئیسی به نفع او از کاندیداتوری انصراف داد و حالا به دنبال سهم خود از کابینه او است.


با این وجود این پست رقبای دیگری نیز دارد و از علی نیکزاد، رئیس ستاد انتخابات رئیسی و غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر فعلی رئیسی در قوه قضائیه به‌عنوان گزینه معاون‌اولی نام برده شده است.

همچنین از محمدرضا مخبردزفولی یا سعید جلیلی به‌عنوان معاون اول نیز نام برده می‌شود.

اما انتشار نامه انصراف سعید جلیلی از نامزدی انتخابات روی سربرگ شورای عالی امنیت ملی این گمانه را تقویت کرده که احتمالا او سمت آینده خودش را به ابراهیم رئیسی نشان داده است.

جلیلی در دولت احمدی‌نژاد هم دبیر شورای عالی امنیت ملی بود. این نهاد یکی از نهادهای بالادستی است که در مسائل کلان کشور مانند مذاکرات اتمی نقش اول را بازی می‌کند.


چه کسی به جای ظریف وزیر خارجه می‌شود؟

برای تصدی وزارت خارجه افزون بر سعید جلیلی، علی باقری‌کنی نیز مطرح است.
باقری‌کنی در دوران حضور رئیسی در قوه قضائیه، معاون بین‌الملل او بود و به نظر می‌رسد در دولت رئیسی نیز وزیر امور خارجه شود. او در زمان ریاست جلیلی بر شورای عالی امنیت ملی از اعضای تیم مذاکره کننده اتمی ایران بود.

حسین امیرعبداللهیان، دستیار کنونی قالیباف و مدیر کل امور بین الملل مجلس ایران نیز دیگر گزینه وزارت خارجه است. او در زمان ریاست علی‌اکبر صالحی بر وزارت خارجه در دولت احمدی‌نژاد، معاون وی بود.
او روابط نزدیکی با علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس دارد که می‌تواند سهم او در دولت رئیسی محسوب شود.

وزیر احتمالی اطلاعات

برای وزارت اطلاعات نام علی عبداللهی مطرح است که اکنون رئیس حفاظت اطلاعات قوه قضائیه است.

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات اخراجی دولت احمدی‌نژاد نیز از گزینه‌های این پست است. اگرچه بعید به نظر می‌رسد مصلحی پس از اظهارات جنجالی درباره چگونگی رد صلاحیت «اکبر هاشمی رفسنجانی» شانسی برای حضور در کابینه داشته باشد.

سرنگون کننده هواپیمای اوکراینی نامزد وزارت دفاع

برای وزارت دفاع، امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده فعلی نیروی هوافضای سپاه مطرح است.
او در جریان سقوط پرواز شماره 752 هواپیمایی بین‌المللی اوکراین پس از سه روز پنهان‌کاری سپاه پاسداران، مسئولیت ناشی از سقوط این هواپیما و کشته‌شدن 176 مسافر آن را بر عهده گرفت.

احتمال حضور سعید محمد، به عنوان وزیر دفاع هم در دولت بعدی وجود دارد. سعید محمد که از رد صلاحیت شدگان انتخابات اخیر است، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا تمایلی دارید در دولت بعدی حضور داشته باشید؟ گفت: «بنده برای حمایتم از رئیسی هیچ شرطی نگذاشتم.»

دیگر پست‌های کابینه

رستم قاسمی، از سرداران سپاه و نامزد رد صلاحیت شده انتخابات اخیر که در دولت احمدی نژاد وزیر نفت بود، در دولت رئیسی نیز نامزد همین پست است.
همچنین از امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی از نامزدهای انتخابات اخیر به‌عنوان وزیر بهداشت نام برده می‌شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy