Tuesday, Jun 22, 2021

صفحه نخست » ادویه‌جات و سبزیجات خشک؛ دشمن فشار خون و کلسترول

advieh_062221.jpgمینو علوی - ایران وایر

در دنیای امروز، پژوهش‌های زیادی درباره جزییات زندگی انجام می‌شود که گاه نتایج اعجاب‌آوری دارند؛ مثلا با تغییر رژیم غذایی یا عادت خواب و یا حتی انجام یک ورزش کوچک، ممکن است بتوانیم جلوی نفوذ یک بیماری سخت را در بدن‌ خود بگیریم. «ایران‌وایر» در سلسله مطالبی با عنوان «سلامت روح و جسم»، به همین جزیيات و تغییرات کوچک و قابل دسترس می‌پردازد که روی کیفیت زندگی تاثیرات شگرف دارند.

زنجبیل، شوید، نعنا و جعفری خشک، فلفل سیاه و زردچوبه؛ اگر تا به امروز موقع خرید کردن از کنار این‌ محصولات بی‌اعتنا رد می‌شدید، بهتر است تجدیدنظر کنید. نتایج سه تحقیق جدید و مجزا می‌گویند که مصرف ادویه و سبزی‌های خشک در غذای روزمره ما می‌تواند به کاهش فشارخون و بهبود سلامت قلب در افرادی که خطر ابتلای آن‌ها به بیماری‌های قلبی و عروقی بالا است و کاهش کلسترول در بیماران دیابت نوع دوم کمک کند.
این گزارش خلاصه‌ای از این سه پژوهش جدید و نحوه انجام آن‌ها را ارایه می‌کند تا بگوید چرا باید بیشتر از قبل به سبزی‌‌های خشک و ادویه روی بیاورید.

پایه اغلب غذاهای ما ایرانی‌ها، پیاز داغ پر از زردچوبه است که بعد با دارچین، فلفل سیاه یا قرمز و گاهی سبزی‌های خشک و سیر تکمیل می‌شوند. این سبک غذایی که شیوه منحصر‌به‌فرد ما است و از ترکیب دو نوع آشپزی هندی و مدیترانه‌ای ایجاد شده است، نه‌تنها نتیجه کار آشپزی را خوش‌رنگ‌تر، خوش‌مزه‌تر و خوش‌بوتر می‌کند بلکه آن‌گونه که محققان دو دانشگاه ایالتی «پنسیلوانیا» و «کلمسون» در امریکا می‌گویند، به‌طرز معجزه‌آسایی در کاهش التهاب در بدن و سلامت قلب و عروق ما نیز تاثیرگذارند.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

در همین باره، «کایلا کریشنر»، متخصص تغذیه در «بیمارستان لینوکس هیل» نیویورک به سایت «هلثلاین» گفته است: «تحقیقات نشان داده‌اند که اضافه کردن ادویه‌جات و سبزی‌ها به رژیم غذایی، فواید زیادی برای سلامتی بدن و از جمله کاهش التهاب دارد.»

او هم‌چنین ادامه داده است: «التهاب در بدن عامل ایجاد بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار‌خون بالا، دیابت و سرطان می‌شود.»

مصرف ادویه فشارخون را پایین می‌آورد

آن‌گونه که دکتر «کریستینا پترسون»، محقق آزمایشگاه تغذیه کاردیومتابولیک دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا و از پژوهش‌گران اصلی این پژوهش در یک گردهمایی آنلاین «انجمن متخصصان علوم تغذیه» گفته است، افزودن ادویه و سبزی‌های خشکی که در قفسه ادویه‌جات سوپرمارکت نزدیک خانه شما پیدا می‌شود به غذاهای روزمره، برای فشارخون مفید است.

این تحقیقات به بررسی ۷۱ نفر امریکایی که یا چاق بوده یا دارای سایر عوامل خطر ابتلا به فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی بوده‌‌اند، پرداخته است و می‌گوید حتی با وجود خوردن غذاهایی که این افراد به‌طور همیشگی می‌خورده‌اند و حجم زیاد غذای آن‌ها نیز مصرف ادویه و سبزی‌های خشک توانسته است تا حد قابل قبولی فشارخون آن‌ها را کنترل کند.

در مدت زمان انجام این تحقیق، ۵۰ درصد کالری روزانه افراد مورد مطالعه از کربوهیدرات‌ها، ۱۷ درصد از پروتئین‌ها و ۳۳ درصد از چربی‌ها که شامل ۱۱ درصد از چربی‌های اشباع شده است، به‌دست می‌آمده است. این نوع رژیم غذایی به خودی خود، دارای مزیتی برای سلامتی نیست.

علاوه بر این‌ها، هر چهار هفته یک‌بار، افراد مورد مطالعه بین سه نوع رژیم غذایی کم‌ادویه شامل نیم گرم ادویه در روز، با ادویه متوسط شامل ۳.۳ گرم و سبزی‌های خشک و پر‌ادویه شامل ۶.۶ گرم در گردش بودند. این گردش‌ها به محققان اجازه می‌داد که در مدت‌زمان کوتاه چهار هفته، تاثیر مصرف میزان مشخصی از ادویه و سبزی‌های خشک را روی هر گروه بررسی کنند.

پس از مدت چهار هفته، روی بازوی افراد به مدت ۲۴ ساعت «هولستر» نصب ‌شده است تا به طور مرتب فشارخون‌شان اندازه‌گیری شود. نتیجه این اندازه‌گیری‌ها به محققان نشان داد زمانی‌که افراد رژیم غذایی پرادویه، یعنی ۶.۶ گرم ادویه و سبزی‌های خشک را در روز مصرف می‌کنند، با وجود این‌که حجم و نوع غذای آن‌ها تغییری نکرده، متوسط فشار‌خون ۲۴ ساعته آن‌ها پایین‌تر از زمانی است که رژیم غذایی کم ادویه یا با ادویه متوسط را دنبال می‌کنند.

ادویه‌ و سبزی‌های خشک کلسترول خون را کاهش می‌دهند

تحقیق دیگری که در دانشگاه کلمسون ایالت کارولینای جنوبی انجام شده است، نشان می‌دهد که مصرف ادویه و سبزی‌های خشک و عصاره‌های گیاهی به کاهش کلسترول خون کمک می‌کنند.
«سپیده علاسوند»، دانشجوی دکترای دانشگاه کلمسون و استاد راهنمای او، دکتر «ویوین هیلی زیتلین» نیز با بررسی مقالات مختلف درباره تاثیر تغذیه‌ای ادویه‌جاتی مانند زنجبیل، دارچین، زردچوبه و «کورکومین» و «کورکومینوئید» به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف عصاره این ادویه‌ها به بهبود وضعیت چربی خون کمک می‌کند.

این تحقیق از بازبینی و بررسی مجدد ۲۸ دوره کنترل شده تغذیه‌ای تشکیل شده است که در آن افرادی که دارای دیابت نوع دو هستند، همراه با رژیم غذایی عادی خود عصاره و قرص‌های گیاهی شامل زنجبیل، زردچوبه، دارچین و دو ماده گیاهی که از زردچوبه به دست می‌آیند و با نام‌های کورکومین و کورکومینوئید شناخته می‌شوند نیز مصرف کرده‌اند.

علاسوند درباره نتیجه این پژوهش خود در سمینار آنلاین انجمن متخصصان تغذیه امریکا گفته است: «با این‌که این تحقیقات ابتدایی هستند و ما به پژوهش‌های بیشتر و بزرگ‌تری درباره اثر مصرف این ادویه‌جات بر چربی خون افراد نیاز داریم ولی همین حد هم نشان می‌دهد که مزایای بالقوه‌ای در استفاده از عصاره گیاهی این ادویه‌جات مغذی وجود دارند که سطح کلسترول بد را در بیماران دیابت نوع دوم کاهش می‌دهند.»

این ۲۸ دوره مطالعاتی کنترل شده نتایج مختلفی را برای مصرف ادویه‌های متفاوت و میزان آن‌ها نشان داده‌اند و حتی حدود ۳۰ درصد از آن‌ها گفته‌اند که مصرف این عصاره‌های گیاهی تاثیری بر سلامت فرد نداشته است.

با توجه به این موضوع، سپیده علاسوند، دانشجوی ایرانی‌تبار دانشگاه کلمسون گفته است که برای مطالعات بعدی، حتما باید میزان مصرف روزانه یا دوز این ادویه‌جات مورد بررسی قرار بگیرد زیرا احتمالا مهم‌ترین موضوع در اثربخشی آن‌ها، مقداری است که فرد در هر وعده مصرف قرص دریافت می‌کند.

غذای خود را تند و تیز کنید و سلامت‌تر باشید

علاوه بر این دو تحقیق، دکتر کریشنر با اشاره به نتایج تحقیقی قدیمی به هلث‌لاین می‌گوید: «ادویه وسبزی‌های خشک نه تنها مواد مغذی به بدن ما وارد می‌کنند بلکه در جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های التهابی نیز موثرند.»

او هم‌چنین می‌گوید: «اما باید دقت داشته باشیم که بیشتر ادویه‌جات بسته‌بندی شده که آماده مصرف هستند، مقادیری نمک یا شکر هم دارند که برای سلامت ما مضرند. بنابراین باید برچسب مواد تشکیل دهنده را حتما مطالعه کنیم و اگر میزان شکر یا نمک این محصولات بالا است، آن‌ها را نخریم.»

«مگان بایرد»، کارشناس تغذیه در شهر «کایزر» ایالت اورگان نیز معتقد است: «اگر در محدوده خطر قرار داریم و می‌خواهیم با کمک ادویه سلامت خود را بهبود ببخشیم، بهتر است این مواد را به صورت فله‌ای تهیه، خودمان آن‌ها را آسیاب و یا حتی سبزی‌ها را در خانه خشک کنیم.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy