Wednesday, Jun 23, 2021

صفحه نخست » ایران بار دیگر موفق به پرتاب موشک‌ ماهواره‌بر نشد

pendent22.jpgایندیپندنت فارسی - گزارش‌ سی‌ان‌ان حاکی از آن است که حکومت ایران چند روز پیش در حال تلاش برای فرستادن ماهواره به فضا بود اما در این راه ناکام ماند. چند مقام وزارت دفاع آمریکا به شبکه «سی‌ان‌ان» گفتند که پنتاگون شاهد تلاش نافرجام ایران برای پرتاب ماهواره در روز ۱۲ ژوئن بوده است. یک هفته قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری.

کارشناسان آمریکایی با بررسی تصاویر ماهواره‌ای می‌گویند جمهوری اسلامی اکنون در تلاش برای پرتاب ماهواره‌ای دیگر است. کارشناسان موسسه مسائل بین‌المللی میدلبری در مونتریِ کالیفرنیا با تحلیل تصاویر شرکت‌های تجاری پلانت و ماکسار خبر از افزایش فعالیت در پایانه فضایی خمینی در سمنان دادند.

به گزارش «سی‌ان‌ان» در تصاویری که در روز ۲۰ ژوئن ثبت شده مخزن سوخت، وسایل نقلیه پشتیبانی و پلتفرمی سیار مشاهده می‌شود که به گفته کارشناسان نشان می‌دهد در چند روز یا هفته آینده تلاش دیگری برای ارسال ماهواره صورت می‌گیرد.

سرهنگ دوم یوریا اورلند، سخنگوی پنتاگون، گفت فرماندهی فضایی آمریکا از ناکامی ایران در پرتاب راکت در روز ۱۲ ژوئن باخبر است. مقامات می‌گویند علت دقیق ناکامی ایران در این زمینه مشخص نیست. پایانه سمنان ناکامی‌های بسیاری به خود دیده است:‌ برخی ماهواره‌ها در همان جایگاه خود و پیش از رسیدن به هوا منفجر شده‌اند و برخی دیگر در مراحل بعدی.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

شبکه «سی‌ان‌ان» در گزارش خود به همزمانی تلاش‌های فضایی ایران با مذاکرات وین در مورد بازگشت آمریکا به برجام و آخرین هفته‌های دولت حسن روحانی اشاره کرد.

مقامات وزارت دفاع آمریکا هنوز نگفته‌اند پرتاب روز ۱۲ ژوئن با کمک چه راکتی انجام شده است اما جفری لوئیس، استاد موسسه میدلبری، می‌گوید احتمالا راکت سیمرغ بوده است: موشکی که ایران موتورهایش را بر اساس طرحی از کره شمالی طراحی کرده است و برای آن امیدهای فضایی دارد.

لوئیس که کتابی راجع به برنامه فضایی ایران نوشته، گفت: «این ناکامی چهارمین ناکامی پیاپی سیمرغ است و سایر موشک‌ها موفق‌تر بوده‌اند.»

منتقدان اقدامات نظامی ایران پرتاب ماهواره را تحریک‌آمیز می‌دانند چرا که فن‌آوری مورد استفاده آن مشابه فن‌آوری موشک‌های بالیستیک بین‌قاره‌ای است.

بردلی بومن، مدیر ارشد «مرکز ارتش و قدرت سیاسی» که بخشی از اتاق فکر «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» است گفت: «ایران سابقه‌ای طولانی در مخدوش کردن مرز بین فعالیت‌های تجاری و نظامی دارد. به نظر من ایران هر کاری در حیطه فضایی انجام دهد جای نگرانی دارد چون از همان قابلیت‌ها علیه ما در تخاصم نظامی هم استفاده خواهد کرد.»

کارشناسان پیش از این گفته‌اند که سپاه پاسداران قصد دارد موشک‌های دوربرد تهیه کند و فعالیت‌های فضایی می‌توانند کمکی در این راه باشد.

تلاش نافرجام روز ۱۲ ژوئن بیش از یک سال پس از آخرین تلاش ایران برای فرستاده ماهواره به مدار فضا است. در آوریل ۲۰۲۰ بود که ایران ماهواره نظامی نور-۱ را به مدار فرستاد؛ حرکتی که مورد تمجید سپاه پاسداران قرار گرفت و از جنبه‌های نظامی حرکت‌های ایران خبر داد.

باور پنتاگون بر این است که ماهواره‌ای که ایران فرستاده همچنان در مدار است اما از کنترل ایران خارج شده است.

لوئیس گفت ایران اگر به دنبال موشک‌های بالیستیک بین‌قاره‌ای باشد از فن‌آوری متفاوتی از سیمرغ استفاده می‌کند و احتمالا دنبال پیشرفت‌های کره شمالی در این زمینه می‌رود.

در حال حاضر اما بیشتر ناکامی‌های متعدد فضایی ایران به ياد می‌آید: انفجار راکت در پایانه خمینیِ سمنان در اوت ۲۰۱۹ و دو ناکامی سازمان فضایی ایران برای پرتاب ماهواره در ژانویه ۲۰۱۹ و ژوئیه ۲۰۱۷. این سازمان در سپتامبر ۲۰۱۹ مورد تحریم‌های آمریکا نیز قرار گرفت و هنوز با وجود این تحریم‌ها فعالیت می‌کند.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران، چند هفته پیش در گفتگویی مدعی شده بود که اسنادی از سازمان فضایی ایران، که زیر نظر وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات اداره می‌شود به سرقت رفته‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy