Friday, Jun 25, 2021

صفحه نخست » شرکت اسرائیلی که زعفران مرغوب ایرانی را در آزمایشگاه تولید می کند + فیلم

saffron_062521.jpgرادیو اسرائیل - زعفران یکی از گرانبهاترین ادویه ای است که موجب شهرت نام ایران در بازار ادویه ها شده است. ایران در تولید زعفران، صدها سال بی رقیب بود، ولی در سال های اخیر اسپانیا نیز به میدان آمده، گرچه گفته می شود که زعفران اسپانیایی همان رنگ و بوی زعفران مشهد را ندارد.

این بار، یک آزمایشگاه اسرائیلی به میدان آمده و به تولید نهال هایی در آزمایشگاه پرداخته که گل زعفران دارد و آنانی که آن را چشیده اند، می گویند که از نظر طعم و بو، کاملا شبیه زعفران ایران است.

بابک اسحاقی گزارشگر تلویزیون ایران اینترنشنال که از این آزمایشگاه دیدن کرده، می گوید که پژوهشگران اسرائیلی توانسته اند نهال زعفران را در آزمایشگاه رشد دهند و از آن ادویه زعفران تولید کنند.

شرکت اسرائیلی که این رشته آزمایش ها را برای پرورش نهال زعفران در شرایط آزمایشگاهی سرپرستی می کند، "سفران تک" نام دارد که همانا تکنولوژی زعفران آزمایشگاهی می باشد.

مزیت بزرگ این شیوه پرورش زعفران آن است که میتوان به صورت مداوم و بدون توجه به فصل و زمان، بارها در طول سال به تولید زعفران دست یافت و این در حالی که مزارع کشت زعفران، تنها یک بار در سال محصول می دهند و به مسافت بزرگ و آبیاری و کار دشوار برای دست چین کردن این گل نیاز دارند.

یکی از پژوهشگران آزمایشگاه اسرائیلی، به نام "عومر بن رفائل" می گوید: «ما عمل تکنولوژی پیشرفته و امروزی را وارد کشت سنتی زعفران کرده ایم و با بهره گیری از شیوه ها ینوین، توانسته ایم شیوه بیابیم که امکان می دهد نهال زعفران چند بار در سال گل بدهد و به آسانی می توان آن را چید و آماده تولید کرد».

او گفت که این سهولت در تولید زعفران، بی تردید روی نرخ آن، بسیار تاثیرگذار خواهد بود و بهای آن را به شدت پایین خواهد آورد و تولید آن را افزایش خواهد داد.

فردی که در احداث این آزمایشگاه سرمایه گذاری کرده، داوید فرایبورگ نام دارد که امیدوار است سرمایه گذاری او، محصول پرباری همانند زعفران در پی داشته باشد.

فرایبورگ در گفتگو با گزارشگر ایران اینترنشنال گفت که نه تنها خود را رقیب کشاورزان ایرانی نمی داند، بلکه صادقانه خواهان همکاری با آن ها می باشد و حاضر است تجربیات شرکت خود را در اختیار آنان بگذارد و همزمان، از همکاری آنان برخوردار گردد و به عنوان مثال پیازچه های انواع زعفران ایرانی به اسرائیل آورده شود و در آزمایشگاه پرورش یابد تا بتوان تجربیات بیشتری به دست آورد و زعفران مرغوبتری ارائه کرد.

داوید فرایبورگ در ادامه سخنانش خطاب به کشاورزان ایرانی و زعفران کاران می گوید: «ما دوست شما هستیم و رقابتی با شما نداریم. ما می توانیم با یکدیگر همکاری کنیم و ما تکنولوژی خود را به شما بیاموزیم و از تجربیات شما بهره مند گردیم. بدین شیوه، هر دو می توانیم سود بریم و منافع بیشتری را تامین کنیم».

صاحبان این شرکت می گویند که هنوز برای تکمیل کار خویش به سرمایه بیشتری نیاز دارند و هدفشان آن است که حداکثر تا دو سال دیگر، در سطح گسترده وارد بازار شوند و این امر می تواند در پایین آوردن بهای زعفران که یکی از گرانبهاترین محصولات کشاورزی است بسیار موثر باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy