Saturday, Jun 26, 2021

صفحه نخست » آیا روز ۹ تیر ناقوس پایان برای نظام به صدا در‌می آید؟

کارگران ۶۵ مرکز نفتی، گازی، پالایشگاهی و نیروگاهی در اعتصاب

ایران وایر - در ششمین روز اعتصاب سراسری کارگران صنعت نفت، گاز و پتروشیمی دامنه این اعتراض در حال گسترش است. تا لحظه تنظیم این خبر کارگران در ۶۵ شرکت و مرکز نفتی، گازی، پالایشگاهی و نیروگاهی در اعتصاب به سر می‌برند.

کارگران رادیوگراف شرکتهای «پرتونگاری نیما آزمون فولاد»، «پیشتازان آریا» و «پیشگامان فنون فارس شاغل در فاز ۲ پالایشگاه آبادان» هم به اعتصاب سراسری کارگران نفت پیوستند. روز یکشنبه ششم تیرماه کارگران شرکت گاما در پایانه نفتی جاسک به شکل دسته‌جمعی محل کار خود را ترک کردند.

بخش دیگری از کارگران پتروشیمی بوشهر هم با پیوستن به اعتراضات و اعتصاب های کارگران نفت اعلام کردند تا تحقق مطالبات مطروحه همراه با دیگر همکارانشان در سراسر کشور به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.

بیانیه شورای سازماندهی اعتراضا‌ت کارگران

شورای سازماندهی اعتراضا‌ت کارگران روز شنبه اعلام کرد: «کارکنان رسمی صنعت نفت هم از روز ۹ تیرماه به اعتصاب خواهند پیوست. این شورا در ادامه به حضور و اعتصاب چند ده هزار نفری کارگران در مناطق و پروژه‌های مختلف صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در اعتصاب اشاره کرده و خواسته کارگران در این اعتصاب را «افزایش دستمزد به ۱۲ میلیون تومان در ماه» و «تغییر نوبت مرخصی به ۲۰ روز کار و ۱۰ روز مرخصی» اعلام کرده است. آنها در حال حاضر ۲۴ روز کار و ۶ روز مرخصی دارند.

شورای سازماندهی اعتراضا‌ت کارگران، البته مطالبات دیگری را هم مطرح کرده که از آن جمله می‌توان به «پرداخت به موقع دستمزدها»، «حذف پیمانکاران از صنعت نفت و عقد قرارداد مستقیم با کارگران»، «جلوگیری از اخراج کارگران» و «لغو قوانین برده‌وار مناطق آزاد اقتصادی» اشاره کرد.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

یکی از کارگران معترض صنعت نفت در گفتگو با سایت با رویداد ۲۴ درباره شرایط زندگی‌اش می‌گوید: «من و تمام همکارانم که شرایطی مشابه من دارند، خسته، ناامید و گرسنه هستیم. در سخت‌ترین شرایط کاری هستیم؛ از گرما گرفته تا دوری از خانواده و مهم‌تر از همه این‌ها، همیشه در معرض خطر مرگ بودن. اما در مقابل از کمترین حقوق انسانی و شغلی برخورداریم.»

جمعی از کارکنان رسمی نفت پالایشگاه نفت شیراز روز شنبه پنجم تیرماه مقابل درب ورودی این پالایشگاه تجمع اعتراضی برپا کردند. این افراد به وضعیت بد‌ معیشتی و عدم افزایش حقوق و مزایا اعتراض دارند.

حمایت سندیکاها و فعالان کارگری و معلمان از اعتصابیون

در روزهای گذشته برخی از فعالین کارگری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به حمایت از اعتصاب کارگران صنعت نفت پرداختند. اسماعیل بخشی در اکانت توئیتر خود نوشت: «کارگران صنعت نفت ایران رنج کار و معیشت ویرانِ سالیان را به فریاد آمدند و از جنوب تا شمال کشور متحدانه و هم صدا در اعتصابند. و مدعیان دموکراسی و جمهوریت، حقیرانه در سکوتی مرگبار حیرانند.»

ابراهیم عباسی منجزی یکی دیگر از فعالان کارگری در این شرکت نیز در توئیتر خود نوشت: «شاهرگ اقتصاد در دست شماست. شما می‌توانید تاریخ پیروزی کارگران را بنوبسید. ما باید اتحاد را تمرین کنیم تا بتوانیم سهم خود را از سرمایه‌داران بگیریم.»

حمایت سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با انتشار بیانیه‌ای ضمن به رسمیت شناختن حق اعتراض و اعتصاب برای تمامی کارگران ، از خواسته های بحق کارگران نفت و پتروشیمی و پالایشگاهها حمایت کرد.

در این بیانیه آمده است: «یکم تیرماه آغاز دور دیگری از اعتراض و اعتصاب کارگران پالایشگاه‌های نفت و پتروشیمی و کارگران قراردادی و پروژه‌ای در اعتراض به شرایط سخت معیشتی و پایین بودن دستمزد است.»

حمایت محمد حبیبی فعال صنفی معلمان

محمد حبیبی عضو کانون صنفی معلمان ایران نیز با انتشار یادداشتی در اینستاگرام خود از کارگران اعتصابی حمایت کرد. این فعال صنفی معلمان می‌نویسد: «نان، کار، نه برای آزادی؛ که برای بی مرگی. بیابان‌های جنوب، از گچساران تا اهواز، از بی بی حکیمه تا بهبهان، از بوشهر تا آبادان، زیر گرمای پنجاه درجه تابستان، آن جایی که نفس کشیدن سخت است و دشوار، آدم‌هایی را می‌بینی زیر دکل‌های حفاری، که کار می‌کنند. می‌گویم کار، اما شما بخوان جان دادن...این آدمهای جنوبی، حالا برای همین جان دادن‌ها تقلا می‌کنند. فریاد می‌کشند، برای اینکه صف بکشند در همین گرمای پنجاه درجه، تا لقمه‌ای نان داشته باشند برای ادامه همین مردگی. حالا همین کارشان را هم از آنها دریغ می‌کنند تا، فرصتی حتی نباشد برای همین مردگی. آنها نان می‌خواهند، کار می‌خواهند، اما نه برای آزادی. که تمنا کنند فقط بی مرگی را. صدایشان باشیم. این تنها کاری است که از ما بر می‌آید انگار.»

حمایت پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد

پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد نیز با انتشار بیانیه‌ای از کارگران اعتصابی صنعت نفت حمایت کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «سالهاست که در صنعت نفت ایران حتا مصوباتی که بر اثر مبارزه کارگران در مجلس و ارگانهای دولتی جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسیده؛ اجرا نمی شود. یکی از این مصوبات تبدیل قراردادهای موقت و پروژه‌ای به قراردادهای استخدام دائم و مستقیم است. کارگران بارها اعلام کرده‌اند که اگر خواسته‌های آنان عملی نشود دست به اعتصاب سراسری خواهند زد. تحریم گسترده انتخابات رئیس جمهوری در ایران نشانه آن بود که مردم و کارگران دیگر به وعده و وعید و تصویب مصوبه، دل خوش نخواهند کرد و برای تحقق خواسته‌های برحق خود دست به مبارزه مستقیم خواهند زد.»

طرح روزکاری اجباری را لغو کنید

جمعی از کارگران پیمانکاری عسلویه با امضای طوماری خطاب به سران سه قوه، به طرح روزکاری اجباری اعتراض کردند. در این طومار آمده است: «پرسنل پیمانکاری سازمان در بخش‌های مختلف انجام وظیفه می‌نمایند و برخی بیش از بیست سال سابقه خدمت مستمر دارند و زندگی خود و خانواده خود را هرچند به سختی اما براساس وضع موجود برنامه‌ریزی و مدیریت می‌کنند بنابراین هر نوع تحمیل هزینه اضافی، موجب افزایش فقر و معضلات اجتماعی بیشتر شده و دور از عدالت است که در حق این کارکنان زحمتکش ظلم و ستمی روا داشته شود

این کارگران در ادامه بیانیه خود با اشاره به اینکه «با اجرای طرح روزکاری اجباری همه کارکنان اقماری دچار چالشی بزرگ خواهند شد که توان اندک مالی پاسخگوی هزینه‌های گزاف زندگی در شهر عسلویه را نمی‌دهد»، می‌نویسند: «این امر موجب عدم توانایی تهیه مسکن مناسب برای خانواده‌هاست گو اینکه معضل اعتراضات خانواده و بروز اختلافات عدیده با عناوین مختلف غیرقابل انکار و کنترل گشته و گرانی مسکن و هزینه چند برابری زندگی در شهر عسلویه و همچنین عدم توانایی مالی کارکنان از یک سو و عدم وجود زیرساخت‌ها از جمله نبود امکانات آموزشی مکفی برای فرزندان، کافی نبودن امکانات درمانی و تخصصی حتی برای ساکنین فعلی، چشم‌اندازی تیره را به تصویر می‌کشد

در انتهای این طومار که خطاب به خطاب به سران سه قوه نوشته شده آمده است: «شما صدای ما کارکنان پیمانکاری باشید. از آقایان پایتخت‌نشین که بیگانه با شرایط این منطقه هستند بخواهید تا در اجرای تصمیم‌شان صرف نظر کنند و منبعد شتاب‌زده برای سرنوشت همنوعان خود، تصمیمات غیرکارشناسی و مخرب اتخاذ نکنند. ما کارکنان پیمانکاری شرایط و امکانات همکاران رسمی را نداریم اما در مقام انسانیت همه برابریم. صنعت نفت در قبال کارکنان رسمی، خود را متعهد به فراهم نمودن همه خدمات رفاهی حتی مسکن این عزیزان می‌داند و ای کاش نیم‌نگاهی هم به کارکنان پیمانکاری داشته باشد که آرزویمان برچیده شدن بساط تبعیض در همه سطوح جامعه اسلامی است

واکنش مقامات

در روزهای گذشته علی‌رغم اعلام روابط عمومی وزارت نفت که این اعتصاب را مرتبط به بخش خصوصی دانسته بود؛ واکنش مقامات جمهوری اسلامی به اعتصاب سراسری کارگران نفت چیزی جز توسل به تحریف، تفرقه‌افکنی و بیش از هر چیز ایجاد ترس از اخراج نیست. در تهران ٧٠٠ کارگر اعتصابی بلافاصله اخراج شدند. این در حالی است که مقامات پالایشگاه تهران اخراج شدگان را ۳۵ نفر اعلام کرده است.

برگزاری نشست فوق‌العاده مجلس با وزارت نفت و نهادهای نظارتی و جلسات فوق‌العاده میان روسای قوای قضاییه، دولت و مجلس، نگرانی حکومت را از عملی شدن تهدید اعتصاب سراسری در میان کارگران قرارداد رسمی و تعطیلی کامل صنعت نفت ایران را نشان می‌دهد.

برخی از مقامات استانی جمهوری اسلامی هم با این وعده که خواسته‌های کارگران پیگیری خواهد شد، خواستار پایان این اعتصاب شده‌اند. «محمدتقی ایرانی»، معاون سیاسی و امنیتی استاندار بوشهر، با اشاره به اینکه کمیسیون کارگری استان، مصوبه‌ای در زمینه برطرف شدن تبعیض‌ها ابلاغ کرده ، از کارگران خواسته تا «در این شرایط تحریم و نیاز کشور به تولید نفت، گاز و پتروشیمی» به اعتصاب خود پایان دهند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy