Sunday, Jun 27, 2021

صفحه نخست » مسکو بیشترین شمار تلفات روزانۀ کرونا را ثبت کرد

russland.jpg رادیو بین‌المللی فرانسه - از آغاز اپیدمی کووید ۱۹ تاکنون، پایتخت روسیه هیچگاه این تعداد تلفات را شاهد نبوده است. بر اساس آمار رسمی، طی یک شبانه‌روز ۱۱۴ نفر به علت ابتلا به ویروس نوع دلتا درگذشته‌اند. این نوع ویروس که برای اولین بار در هند شناسایی شد، اینک در ۸۵ کشور شیوع یافته است.

آماری که منابع رسمی روسیه اعلام کرده‌اند، مربوط به روز یکشنبه ۲۷ ژوئن/۶ تیر است. یک روز قبل، سن‌پترزبورگ - دومین شهر روسیه - ۱۰۷ مرگ را بر اثر ابتلا به ویروس کرونای نوع دلتا شاهد بود. در این شهر نیز میزان تلفات هیچگاه به این حد نرسیده بود. در مجموع طی یک روز، نزدیک به ۶۰۰ نفر در سراسر روسیه درگذشته‌اند.

به گفتۀ سرگئی سوبیانین شهردار مسکو، هر روز تقریباً ۲هزار نفر در پایتخت به علت ابتلا به کرونا بستری می‌شوند. او در یک برنامۀ تلویزیونی گفت: "ما ۲۰هزار تخت تدارک دیده‌ایم که فعلاً ۱۴هزار عدد اشغال شده... این رقم برای مسکو خیلی زیاد است".

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

روسیه یکی از کشورهایی است که طی یک سال و نیم اخیر به شدت از اپیدمی کووید ۱۹ آسیب دیده و از چند هفته قبل نیز سخت گرفتار ویروس نوع دلتا شده که مسری‌تر از انواع قبلی است. این ویروس بار دیگر نگرانی‌های زیادی در سطح جهانی ایجاد کرده است.

در هفته‌های اخیر، برخی تدابیر احتیاطی دوباره در مسکو رایج شده است. حتی بخشی از کارمندان به طور اجباری "دورکاری" را از سر گرفته‌اند. با اینحال هنوز بعید به نظر می‌رسد که مسکو با ۱۲ میلیون جمعیت، به شرایط قرنطینۀ سال گذشته بازگردد.

شهر سن‌پترزبورگ نیز که قطب جهانگردی روسیه محسوب می‌شود از شدت گرفتن اپیدمی سخت نگران است. بخصوص که برخی مسابقات فوتبال اروپایی "یورو۲۰۲۰" در این شهر برنامه‌ریزی شده. طبق جدول بازی‌ها، یکی از مسابقات مرحلۀ یک‌چهارم نهایی باید روز جمعۀ آینده - ۲ ژوئیه - در سن‌پترزبورگ برگزار شود.

این در حالی است که روند واکسیناسیون در روسیه به کندی و با مشکل پیش می‌رود. به رغم تبلیغات دولت و حتی تشویق‌های شخص ولادیمیر پوتین، به نظر می‌رسد که مردم نسبت به واکسن اسپوتنیک بی‌اعتماد شده‌اند. به تازگی وزارت بهداشت روسیه اعلام کرده که یک نوع جدید واکسن موسوم به "اسپوتنیک لایت" عرضه کرده که فقط یک بار تزریق می‌شود و نیاز به دوز دوم ندارد.

نوع دلتا

ویروس نوع دلتا که برای نخستین بار در هند شناسایی شد، اکنون در ۸۵ کشور حضور دارد. به غیر از روسیه، کشور بنگلادش نیز شاهد افزایش ناگهانی شمار تلفات است. دولت بنگلادش از امروز - دوشنبه ۲۸ ژوئن - تمامی حمل و نقل عمومی را تعطیل کرد. بدین ترتیب در شهر داکا، پایتخت ۲۰ میلیونی بنگلادش، همه باید پیاده به سر کار بروند.

در استرالیا نیز که تاکنون اپیدمی کووید ۱۹ را به خوبی مهار کرده، ناگهان موارد ابتلا به ویروس دلتا در چند شهر مشاهده شده. ظاهراً علت این پدیده، ضعف نظارت بر ورود خارجیان به کشور است.

اندونزی به عنوان یکی از کشورهای نزدیک به استرالیا، در حال حاضر سخت با اپیدمی درگیر است و روزانه بیش از ۲۰هزار مورد ابتلا را ثبت می‌کند که برای این کشور رقمی بی‌سابقه طی یکسال و نیم اخیر محسوب می‌شود.

اما در کشورهای اروپای غربی، روند بازگشایی و آسان‌گیری ادامه دارد. ایتالیا که نخستین کشور اروپایی بود که به سختی گرفتار کرونا شد، روز گذشته اعلام کرد که از این پس ماسک در فضاهای باز اجباری نخواهد بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy