Wednesday, Jun 30, 2021

صفحه نخست » تطهیر «آیت‌الله اعدام» از «تندرو» به «واقع‌گرا»! پروژه وزارت خارجه با همکاری لابیگران در غرب

zarif.jpg کیهان لندن - محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی پیش از برگزاری «انتخابات» ریاست جمهوری اسلامی در ایران دائم به آمریکا و اروپایی‌ها هشدار می‌داد «فرصت کم است» و از آنها می‌خواست «هرچه سریع‌تر» به توافق اتمی بازگردند و تحریم‌ها را بردارند از جمله به این دلیل که ممکن است «تندروها» دولت را به دست بگیرند!

محمدجواد ظریف در کنفرانس آنلاین که اسفند ۱۳۹۹ در اندیشکده «مرکز سیاست‌ اروپا» در مورد مذاکرات برجام برگزار شد گفته بود با ورود به دوره انتخابات در ایران دولت مشغول تحویل دادن قدرت می‌شود و نمی‌تواند هیچ کار مهمی انجام دهد و بعد از آن نیز باید تقریباً شش ماه یک دوره انتظار خواهیم داشت.

هرچند در داخل ایران جریان نزدیک به مرکز اصلی قدرت با هیاهو وانمود می‌کرد مخالف احیای برجام است و دولت روحانی و به ویژه ظریف را متهم می‌کردند که به دنبال تسلیم در مقابل غرب و تنفس مصنوعی به «جسد متعفن برجام» است اما در نهایت علی خامنه‌ای به صراحت گفت «وزارت امور خارجه در تعیین سیاست‌ها مشارکت دارد اما تصمیم‌گیر نیست بلکه مجری است.» حسن روحانی هم در چند سخنرانی تأکید کرد که همه مذاکرات با نظر و تصمیم رهبری نظام است.

علاوه بر مقامات جمهوری اسلامی دولت چین و روسیه و همچنین شماری از دیپلمات‌ها و رهبران اروپایی و مقامات آمریکایی در دولت بایدن و تعدادی از اعضای بلندپایه حزب دموکرات و مقامات پیشین دولت باراک اوباما و لابیگران جمهوری اسلامی و برخی سازمان‌های خارج از ایران از جمله نایاک با کمک رسانه‌های مطرح دولت جو بایدن را برای سرعت بخشیدن به مذاکرات و رسیدن به توافق اتمی با جمهوری اسلامی تا پیش از برگزاری «انتخابات» در ایران زیر فشار گذاشتند.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

افراد و گروه‌های حامی احیای برجام که فصل مشترک آنها مخالفت با سیاست‌های دونالد ترامپ در قبال جمهوری اسلامی بود و مدام خواستار لغو تحریم‌ها می‌شدند و پیوسته با تبلیغات روی موارد نادرست از جمله تحریم دارو بر ضرورت توقف کارزار «فشار حداکثری» اصرار داشتند، در یک خط مشی مشترک چنین القاء می‌کردند که دولت حسن روحانی «میانه‌رو» است و اگر مذاکره به توافق منجر نشود مذاکره با «تندروها» که نزدیک به علی خامنه‌ای و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند و احتمالاً رئیس دولت آینده خواهد بود دشوار خواهد شد.

علی ربیعی مشهور به «بازجو عباد» از اعضای پیشین وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی که به عنوان سخنگوی دولت روحانی خدمت می‌کند، یکی از آن افراد است که بارها در سخنرانی‌ها و نشست‌های خبری بر لزوم بازگشت فوری آمریکا به برجام اصرار داشت و تهدید می‌کرد آمریکا بی‌قید وشرط به برجام بازگردد و هشدار می‌داد اگر این اتفاق نیفتد مذاکرات در آینده دشوارتر خواهد شد. او اما اکنون ادعاهای سابق را زیر پا گذاشته و می‌گوید «تصمیم‌گیری درباره برجام ارتباطی به نتایج انتخابات ندارد!»

روحانی برود تنش‌ میان تهران و واشنگتن تشدید می‌شود

سینا عضدی پژوهشگر روابط بین‌المللی در «شورای آتلانتیک» نیز یکی از این افراد است که تیم سیاست خارجی بایدن را «حرفه‌ای» و «آشنا با مسائل ایران» می‌دانست و معتقد بود که به «زیر و بم برجام» آگاهند و «نگاه واقع‌بینانه» دارند و سیاست «تحریم برای تحریم» را کنار می‌گذارند و نباید گذاشت که «پنجره‌های فرصت» بسته شوند! او و همفکرانش نیز تبلیغ می‌کردند اگر مخالفان برجام بعد از روحانی به قدرت برسند، تنش میان ایران و امریکا افزایش می‌یابد‌.

یکی از روزنامه‌نگاران که وی نیز در مقالات و گزارش‌های خود در چند نوبت دوقطبی «میانه‌رو- تندرو» را تبلیغ می‌کرد نجمه بزرگمهر است. او در یکی از همین گزارش‌ها در روزنامه «فایننشال تایمز» با حمایت از سیاست خارجی دولت روحانی و تیم محمدجواد ظریف به نقل از «مردم» و چند فعال سیاسی داخل ایران نوشت ابراهیم رئیسی اهل مذاکره نیست و اگر تندروها دولت را به دست بگیرند و رئیسی رئیس جمهوری اسلامی شود، لغو تحریم‌ها غیرممکن است. در این گزارش همچنین به نقش رئیسی در اعدام‌ زندانیان سیاسی در اواخر دهه ۶۰ خورشیدی اشاره شده و او به عنوان یکی از چهره‌های نزدیک به «جریان استبدادی درون حکومت» معرفی شده است.

حالا پس از روشن شدن نتایج انتخابات نمایشی در ایران، این روزنامه‌نگار در مقاله‌ای جدید در فایننشال تایمز با همان روش «به نقل از دیگران» تصویر ملایم‌تری از رئیسی و حکومت ارائه می‌دهد می‌نویسد «مردم عصبانی و آسیب دیده‌اند. شما نمی‌توانید در یک بشکه مواد منفجره جرقه بزنید... نظم پیام انتخابات را بسیار جدی گرفته است. این اقدام برای رفع مشکلات سیاسی و اقتصادی انجام خواهد شد و آزادی‌های اجتماعی و سیاسی بیشتری برای کاهش فشار بر مردم فراهم خواهد شد!»

مرکز ثقل جریان چرخش از «رئیسی بد» یا «بدتر» به «رئیسی نسبتاً ملایم» و یا «بد» و تئوریزه کردن آن درون وزارت خارجه جمهوری اسلامی قرار دارد. پس از گزینش ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس دولت سیزدهم که کمتر کسی درباره آن تردید داشت، عباس عراقچی مقام ارشد جمهوری اسلامی در مذاکرات وین او را فردی «منطقی و واقع‌گرا» خواند و محمدجواد ظریف نیز گفت رئیسی را سی سال است می‌شناسد و می‌داند او به خوبی کشور را اداره می‌کند! عراقچی حتا پیش از برگزاری انتخابات نمایشی در ایران نیز گفته بود «اطمینان دارم در صورت انتخاب ایشان هیچ خللی در مسیر مذاکرات ایجاد نخواهد شد.»

سجاد صفایی از همکاران مؤسسه «کوئینسی» از اینهم فراتر رفته و در مقاله‌ای در «فارین پالیسی» (سیاست خارجی) با عنوان «ابراهیم رئیسی آن کسی نیست که فکر می‌کنید» می‌نویسد او یک ایدئولوژیست نیست بلکه یک فرصت‌طلب برآمده از هر دو جناح حاکمیت است! این فرد حتا ادعا می‌کند دولت رئیسی آغازی برای روابط بدون تنش با آمریکاست!

گفتنی است که سجاد صفایی عضو همان مؤسسه‌ای است که تریتا پارسی پس از کنار رفتن از «نایاک» با حمایت و تأمین مالی از سوی جرج سوروس، یکی از مدیران اجرایی کوئینسی شد.

گروهی در پارلمان اروپا اخیراً از تریتا پارسی عضو پیشین نایاک و عضو فعلی مؤسسه «کوئینسی» که هر دو مدافع سیاست‌های مماشات‌گرانه با جمهوری اسلامی ایران هستند برای حضور در یک میزگرد درباره تحولات اخیر در ایران دعوت کرد که با موجی از اعتراض روبرو شد.

چارلی وایمرز نماینده سوئد در پارلمان اروپا تریتا پارسی را «ماله‌کش ظلم ملاها» خواند و گفت «پارسی نه کارشناس است و نه مستقل بلکه یک لابیگر بدنام برای رژیمی است که خون هزاران ایرانی بی‌گناه را ریخته و این بسیار نگران کننده است.»

ولی نصر عضو مؤسسه «بروکینگز» که تا پیش از انتخابات نمایشی در ایران مدام نسبت به روی کار آمدن «تندروها» هشدار می‌داد و لزوم احیای فوری برجام را تبلیغ می‌کرد نیز در چرخشی مشهود در مقاله‌ای با عنوان «چرا رئیسی بهترین امید غرب برای احیای برجام است» ادعا کرده روی کار آمدن رئیسی فرصت بسیار مناسبی برای بازگشت به برجام است! به نظر ولی نصر، رئیسی از حمایت تندروهای مخالف برجام و علی خامنه‌ای برخوردار است و مانند یک رئیس جمهور اصلاح‌طلب با احیای برجام از سوی گروه‌های تندرو متهم به خیانت نخواهد شد و کار برجام به خوبی پیش خواهد رفت!

گفتنی است همان خط تبلیغاتی که در مقاله نجمه بزرگمهر به نقل از دیگران بازتاب پیدا کرده در مقاله ولی نصر نیز ادامه می‌یابد. نصر نیز با اعتراف به عدم مشارکت مردم در انتخابات نمایشی معلوم نیست بر اساس کدام شواهد ادعا کرده است که رئیسی قصد دارد بحران مشروعیت خود را با بازگشت به برجام و گشایش اقتصادی جبران کند تا برای مسئله جانشینی خامنه‌ای و رسیدن به جایگاه رهبری جمهوری اسلامی مانعی نداشته باشد! ولی نصر در این مقاله تأکید کرده تندروها در ایران تمایل به رابطه با آمریکا دارند.

اما از بخت بد کسانی که این خط را تبلیغ می‌کنند، نقش ابراهیم رئیسی در جنایات جمهوری اسلامی و مشارکت او در اعدام زندانیان سیاسی بیش از پیش مطرح می‌شود. یائیر لاپید وزیر خارجه اسرائیل از رئیسی به عنوان «قصاب تهران» یاد می‌کند و سناتورهای آمریکایی می‌گویند او یک «هیولا» است. فعالان حقوق بشر نیز می‌گویند جامعه جهانی نباید سابقه تاریک و بدنام رئیس جمهوری اسلامی در ایران را در نقض فاحش حقوق بشر از یاد ببرد.

با اینهمه به نظر می‌رسد وزارت خارجه جمهوری اسلامی و تیم ظریف و عراقچی با کمک بازوهای خارج کشور و روزنامه‌نگاران همسو با رژیم و لابیگران در یک اقدام مشترک تبلیغاتی پروژه مشترک تطهیر ابراهیم رئیسی عضو «هیئت مرگ» زندانیان سیاسی و معروف به «آیت‌الله اعدام» را آغاز کرده‌اند به این امید که شاید او پلی برای احیای برجام و برداشته شدن تحریم‌ها و ادامه‌ی کار و کاسبی آنها به قیمت هزینه‌های گزافی باشد که مردم ایران آن را می‌پردازند!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy