Friday, Jul 9, 2021

صفحه نخست » مرگ جهان‌سادات، ملکۀ پیشین مصر

jahansadat.jpg رادیو بین‌المللی فرانسه - جهان‌سادات که ملکۀ مصر و دومین همسر رئیس جمهور انورسادات بود در ۸۷ سالگی در قاهره درگذشت. خبر رسمی درگذشت وی روز جمعه ۹ ژوئیه از سوی دفتر ریاست جمهوری مصر اعلام شد.

اعلامیۀ رسمی که توسط دفتر عبدالفتاح سیسی صادر شده با لحنی بسیار ستایش‌آمیز از جهان‌سادات یاد می‌کند و وی را همسر انور سادات، "قهرمان جنگ و صلح" می‌خواند. قرار است که سیسی نشان "شرف" را به نام او اعطا کند.

انور سادات که در سال ۱۹۸۱ به دست اسلام‌گرایان ترور شد، تنها رئیس جمهور عربی بود که برای صلح با اسرائیل قدم پیش گذاشت (چهار سال بعد از جنگ یوم کیپور). اما امضای پیمان صلح با اسرائیلی‌ها، دشمنی‌های زیادی را علیه وی در جهان عرب برانگیخت.

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

یک روز قبل از انتشار خبر درگذشت جهان سادات، پسر وی محمد به رسانه‌ها گفته بود که مادرش در وضعیتی بحرانی، در بیمارستان بستری است. وی اخیراً برای معالجه به آمریکا رفته بود و پس از بازگشت، در قاهره بستری شد.

جهان‌سادات که از طرف مادر انگلیسی بود، در سال ۱۹۴۹ - در شانزده سالگی - با انور سادات وصلت کرد. (در همان زمان، طلاق ملکه فوزیه از پادشاه ایران تازه رسمیت یافته بود).

جهان‌سادات در سالهای ریاست جمهوری شوهرش، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی زیادی را سرپرستی می‌کرد و دوستی نزدیکی با شهبانو فرح پهلوی داشت که در سالهای بعد ادامه یافت.

بعد از کشته شدن انور سادات، جهان سادات در دانشگاه قاهره و گهگاه در دانشگاه مریلند آمریکا تدریس می‌کرد. وی چند کتاب نوشته که "زنی از مصر" - زندگی‌نامه - معروف‌تر از بقیه است. این کتاب در ایران نیز ترجمه و منتشر شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy