Monday, Aug 9, 2021

صفحه نخست » دیدار مهم رئیس سیا از اسرائیل

cia_081021.jpgدو کشور می خواهند اقدامات علیه رژیم ایران را هماهنگ کنند

رادیو پیام اسرائیل - شیوه برخورد با زیاده خواهی های رژیم ایران، اصلی ترین موضوعی است که در گفتگوهای رئیس سرویس امنیت خارجی ایالات متحده (سی آی ای) با رهبران اسرائیل مورد رایزنی قرار خواهد گرفت.

بیل برنز رئیس سی آی ای امروز (سه شنبه) وارد اسرائیل می شود و قرار است رشته گفتگوهای مهمی با نخست وزیر اسرائیل و همچنین با وزیر دفاع به عمل آورد. ولی یکی از مهمترین و طولانی ترین گفتگوها، با داوید برنع رئیس جدید موساد اسرائیل خواهد بود.

این دیدار حلقه دیگری از یک رشته مذاکرات مشروحی است که از هفت ماه پیش، یعنی پس از آغاز ریاست جمهوری پرزیدنت بایدن، بین دو کشور آغاز شده است.

سفر بیل برنز به اسرائیل به ویژه از این نظر مهم است که پس از حمله به کشتی مرسر استریت، اکنون ایالات متحده و اسرائیل باید هماهنگ سازند که در برابر این عملیات تهاجمی رژیم ایران چه سیاستی باید در پیش گیرند.

آشنایان امور در اسرائیل می گویند که اگر ایالات متحده و جامعه بین المللی به اقدام قاطعی در این زمینه دست نزنند و به حکومت ایران درس عبرت ندهند، حکومت گستاخ تر خواهد شد و به تجاوزهای بیشتری در منطقه دست خواهد زد.

بیل برنز که دیدارش با نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل فردا (چهارشنبه) انجام خواهد گرفت، قصد دارد با سرپرست امور امنیتی حکومت خودگردان فلسطینی و حتی شخص محمود عباس دیدارهایی داشته باشد.

دولت پرزیدنت بایدن، مساله فلسطینی ها را از موضوع فتنه گری های حکومت ایران جدا نمی داند و بر این باور است که حل مساله فلسطینی می تواند تا حد زیادی از امکانات فتنه گری های رژیم ایران در منطقه بکاهد.

مذاکرات برنز با مقامات ارشد حکومت خودگردان، از این نظر هم اهمیت دارد که گروه های تروریستی حماس و جهاد اسلامی در غزه، با حکومت ایران همکاری های تنگاتنگی دارند و فلسطینی های مقیم کرانه باختری می توانند منبع اطلاعاتی خوبی در دیدگاه ایالات متحده، برای گردآوری اطلاعاتی پیرامون ابعاد دخالت رژیم ایران در امور فلسطینی ها باشند.

برخی محافل سیاسی ارزیابی می کنند که حملات موشکی هفته پیش توسط حزب الله لبنان به سوی خاک اسرائیل، نوعی هشدار رژیم ایران به اسرائیل و ایالات متحده بوده که مبادا به انتقام جویی در مورد نفتکش مرسر استریت دست بزند.

حزب الله نوزده موشک به سوی خاک اسرائیل شلیک کرد و اعلام داشت که عمدا آن را به سوی هدف های انسانی میزان نکرده بود که کسی کشته نشود ولی هشداری به اسرائیل باشد.

برخی رسانه ها نوشته بودند که این حمله به هدف اخطار در مورد انتقام جویی احتمالی اسرائیل و یا ایالات متحده نسبت به حمله پهپادی به آن کشتی باشد. ولی تحلیلگر رادیو پیام اسرائیل این ارزیابی را رد می کند و آن را واکنش حزب الله نسبت به حمله هوایی اسرائیل به نقطه ای در جنوب لبنان می داند که یک روز پیش از آن، سه موشک از آنجا به سوی شمال اسرائیل شلیک شده بود.

روزنامه الشرق الاوسط نوشته بود که اسرائیل زیر فشار ایالات متحده، از ابراز واکنش نسبت به حمله موشکی حزب الله خودداری کرده است. ولی تحلیلگر رادیو پیام اسرائیل ارزیابی می کند که اسرائیل در مرحله کنونی در انتظارنتایج تلاش بین المللی در صحنه دیپلماتیک می باشد.

از هنگام آغاز به کار دولت پرزیدنت بایدن، ده ها دیدار و یا گفتگو بین وزیران اسرائیل و همچنین بلندپایگان امور نظامی و امنیتی با همتایان آمریکایی انجام گرفته تا دولت جدید آمریکا از ارزیابی ها و خواسته های اسرائیل در رویارویی با رژیم ایران آگاه شود. دیدار ویلیام (بیل) برنز در اورشلیم بخش دیگری از این تلاش گسترده می باشد.

بیشتر بخوانید:

یورونیوز - خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی نخست وزیر اسرائیل گزارش داد که ویلیام برنز، رئیس آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) روز سه‌شنبه و در پی افزایش تنش‌ها میان تهران و تل‌آویو به اسرائیل سفر می‌کند.

در همین حال، پایگاه خبری اسرائیلی والانیوز اعلام کرد که رئیس سیا قرار است با نفتالی بنت، نخست وزیر و همچنین رئیس جدید سرویس اطلاعات خارجی اسرائیل (موساد) ملاقات و درباره برنامه هسته‌ای ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور گفتگو کند.

به نوشته این پایگاه خبری، آقای برنز همچنین برای دیدار با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و ماجد فرج، رئیس اطلاعات فلسطین به رام الله در کرانه باختری رود اردن سفر خواهد کرد.

نفتکش «مرسر استریت» که در اختیار یک شرکت متعلق به یک میلیاردر اسرائیلی است، روز ۲۹ ژوئیه در دریای عمان هدف حمله هواپیماهای بدون سرنشین در قرار گرفت که در نتیجه آن یک خدمه بریتانیایی و یک خدمه رومانیایی آن کشته شدند.

ایالات متحده، بریتانیا و اسرائیل به سرعت انگشت اتهام خود را به سوی ایران نشانه گرفتند ولی تهران هرگونه مداخله در این حمله را رد کرده است.

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

با این حال، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا(سنتکام) روز جمعه گذشته نتایج یک تحقیقی را منتشر کرد که نشان می‌داد پهپاد‌های مورد استفاده در این حمله ساخت ایران هستند و فاصله پروازی آنها در این ماموریت با فاصله بین سواحل ایران و محل استقرار نفتکش مرسر استریت مطابقت دارد.

اتحادیه اروپا نیز روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای ایران را عامل این حمله دانست و این حمله را به عنوان اقدامی در «نقض امنیت حمل و نقل بین‌المللی»، محکوم کرد.

ویلیام برنز، دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی طی دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در جریان مذاکرات محرمانه بین ایران و ایالات متحده در عمان که طی سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ انجام شد نقش فعالی داشت؛ مذاکراتی که به اعتقاد برخی تحلیلگران سنگ بنای برگزاری گفتگوهای رسمی میان ایران و گروه کشورهای ۱+۵ و امضای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با وجود مخالفت اسرائیل شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy