Wednesday, Aug 18, 2021

صفحه نخست » نتانیاهو: جان کری به من «مدل افغانستان» را برای فلسطینی‌ها پیشنهاد داده بود

netenyahu_081821.jpgرادیو فردا - در حالی که با گذشت چند روز از تحولات خطیر افغانستان، دولت و مقامات رسمی اسرائیل در این باره سکوت کرده‌اند، بنیامین نتانیاهو فاش کرد که هشت سال پیش وزیر خارجه وقت آمریکا او را به «سفری محرمانه به افغانستان» دعوت کرده است.

آقای نتانیاهو روز چهارشنبه، ۲۷ مرداد، در فیس‌بوک خود نوشت که جان کری، وزیر خارجه وقت آمریکا، در سال ۲۰۱۳ او را به بازدید مخفیانه از افغانستان دعوت کرد تا به او نشان دهد که «چگونه آمریکا موفق شده که یک نیروی محلی نظامی خلق کند».

بنیامین نتانیاهو پس از ۱۲ سال نخست وزیری، از دو ماه پیش رهبر اپوزیسیون اسرائیل محسوب می‌شود و این روزها در سفر خصوصی به آمریکا به سر می‌برد.

وی در فیس‌بوک خود افزوده است که هدف جان کری این بود که به او ثابت کند که نیروی نظامی افغانستانی تعلیم‌دیده از سوی ارتش آمریکا توان رویارویی با تروریسم را دارد.

به نوشته بنیامین نتانیاهو، پیام جان کری از این دعوت «روشن» بود و آن این‌که «مدل افغانستان» می‌تواند در قبال قضیه فلسطینیان الگو قرار گیرد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

آقای نتانیاهو تصریح کرده که دعوت جان کری را «مودبانه» رد کرده است، زیرا «از همان زمان ارزیابی کرده بود که با ترک آمریکا از افغانستان، همه چیز فروخواهد پاشید؛ و این اتفاقی است که اکنون متاسفانه در آنجا رخ داده است».

ارتش افغانستان با ۳۰۰ هزار نفر و صرف میلیاردها دلار برای تعلیم آن توسط آمریکا به راحتی مراکز ولایات این کشور را به گروه طالبان واگذار کرد.

بنیامین نتانیاهو در خصوص قدرت گرفتن طالبان در افغانستان و تسلط آن بر کابل نوشته است: «یک رژیم اسلام‌گرای افراطی بر افغانستان مسلط شده و آن را به کشوری تروریستی مبدل خواهد کرد که صلح جهان را به خطر خواهد انداخت.»

بنیامین نتانیاهو نتیجه‌گیری کرده است که اگر «ناف وطن خود را به فلسطینیان واگذار کنیم، آنها سنگاپور ایجاد نخواهند کرد بلکه کشور تروریستی در یهودا و شومرون (کرانه باختری رود اردن)، در فاصله نزدیک به فرودگاه بن‌گوریون، تل‌آویو، کفرصبا و نتانیا برپا خواهند کرد».

آقای نتانیاهو چند بار در سال‌های گذشته در میانه سخنرانی‌های خود یک‌باره گفته بود که «از افغانستان بازدید کردم». اما هر بار، دفتر او گفته بود که خطای کلامی بوده است. خود او نیز یک بار گفته بود «منظورش آذربایجان بوده اما چه کسی می‌داند شاید در آینده (بروم)».

از واکنش جان کری به نوشته مشروح فیس‌بوکی بنیامین نتانیاهو هنوز خبری منتشر نشده است.

از روز یک‌شنبه این هفته که با رسیدن نیروهای طالبان به افغانستان، اشرف غنی، رئیس جمهور متحد آمریکا، فرار کرد و طالبان قدرت خود را در این کشور اعلام کرد، نخست وزیر، وزیران دفاع و خارجه و سایر مقامات رسمی اسرائیل در خصوص این تحول مهم منطقه و جهان سکوت کرده و هیچ سخنی بیان نداشته‌اند.

از یک ‌سو به نظر می‌رسد که سکوت مقامات و دولت اسرائیل در ارتباط با خروج نظامیان آمریکا از افغانستان و صحنه‌های دلخراش از تلاش مردم افغان برای گریز از میهن خود، کوششی است تا از آمریکا که مهم‌ترین هم‌پیمان اسرائیل در صحنه جهانی است، انتقادی صورت نگرفته باشد.

از سوی دیگر، روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز ۲۶ مرداد نوشت که وجود طالبان در قدرت در افغانستان و در طول مرزهای شرقی ایران، یک دردسر جدی برای ایران، خواهد بود و لزوم روبه‌رو شدن ایران با این معضل بزرگ، می‌تواند «خبر خوبی» برای اسرائیل باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy