Monday, Aug 23, 2021

صفحه نخست » امیرعبداللهیان "حاج قاسم دیپلماسی" است

fr23.jpgرادیو بین المللی فرانسه - حسین امیرعبداللهیان اگرچه هنوز از سوی مجلس تأیید صلاحیت نشده، اما در مقام "دستیار ویژۀ رییس مجلس در امور بین الملل" با وزیر خارجۀ ژاپن دیداری داشته است.

یک روز قبل از این دیدار - یکشنبه ۳۱ مرداد - نمایندگان مجلس جلسۀ بررسی صلاحیت او را برگزار کردند. نتیجۀ بررسی صلاحیت‌ وی و سایر وزیران پیشنهادی بزودی یک‌جا اعلام خواهد شد.

سیاست "همسایه محور و آسیا محور"

امیرعبداللهیان در تشریح برنامه‌ها و نظریات خود، از سیاست خارجی "متوازن" دفاع کرد و گفت: "سیاست متوازن یعنی اینکه باید اولویت‌های سیاست خارجی دولت ابراهیم رئیسی، که سیاست همسایگی و سیاست آسیا محور در مرکز آن قرار دارد را در نظر داشته باشیم، چراکه قرن ۲۱ متعلق به آسیا است".

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

به گفتۀ امیرعبداللهیان، ایران در غرب آسیا "به دنبال نهادینه سازی دستاوردهای میدانی مقاومت" خواهد بود و در شرق آسیا، توسعۀ روابط اقتصادی و بازرگانی با "قدرت‌های نوظهور اقتصادی" را هدف قرار خواهد داد.

علی علیزاده، نمایندۀ مراغه که در دفاع از وزیر پیشنهادی سخن گفت، تأکید کرد که امیرعبداللهیان به "دوگانۀ میدان و دیپلماسی" معتقد نیست و به "میدان" الویت می‌دهد.

اصطلاح "میدان و دیپلماسی" بعد از انتشار مصاحبۀ پرجنجال محمدجواد ظریف باب شد. او با اشاره به نقش قاسم سلیمانی گفته بود که در سیاست خارجی ایران، "میدان" (عملیات نظامی) به دیپلماسی می‌چربد. امیرعبداللهیان خود قبلاً اعلام کرده بود که در سیاست خارجی راه قاسم سلیمانی را ادامه خواهد داد.

علیزاده، نمایندۀ مراغه نیز به امیرعبداللهیان لقب "حاج قاسم دیپلماسی" داد و سپس به ویدئوی تمسخر‌آمیزی که در روزهای اخیر از یک مصاحبۀ امیرعبداللهیان به زبان انگلیسی پخش شده اشاره کرد و گفت: "اخیراً کلیپی در فضای مجازی در بارۀ مکالمۀ انگلیسی امیرعبداللهیان پخش شده بود اما این کلیپ تقطیع شده و مربوط به گذشته است و الان با قصد و نیت خاصی پخش شده است. امیرعبداللهیان بسیاری از برنامه‌های کاری خود را در مجلس به زبان انگلیسی ارائه کرد"... معلوم نیست که نامزد وزارت خارجه به چه دلیل در مجلس شورای اسلامی به زبان انگلیسی صحبت کرده است.

اما علی‌اصغر عنابستانی، نمایندۀ اصولگرای سبزوار، در مخالفت با وزارت امیرعبداللهیان گفت که اگرچه او "به تفکر جبهۀ انقلاب نزدیک است، اما سابقۀ همکاری وی با ظریف و لاریجانی ما را نگران می‌کند".

عنابستانی که زمانی به نفع احمدی‌نژاد کار می‌کرد گفت: "غرب‌گرایی در سیاست خارجی ما باعث بی اعتمادی همیشگی شرق شده" و بنابراین "وزیر پیشنهادی باید اعلام کند چه برنامۀ عملیاتی برای جلب اعتماد شرق دارد".

از نظر عنابستانی بهتر می‌بود که وزیر خارجه "اقتصاددان" باشد و برنامه‌هایی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور ارائه کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy