Sunday, Oct 3, 2021

صفحه نخست » روزنامه گاردین: نقش پایگاه مخفی اطلاعاتی نیروی هوایی بریتانیا در ترور قاسم سلیمانی

terror_100321.jpgرادیو زمانه - انتشار گزارشی از فعالیت آژانس امنیت ملی آمریکا در بریتانیا سوال‌هایی را درباره دخالت بریتانیا در حملات نظامی ایالات متحده در خاورمیانه مطرح کرده است. کارزارهای مختلف در بریتانیا از مقام‌های دولتی درباره مشارکت پایگاه مخفی اطلاعاتی منویت هیل (Menwith Hill) در ترورهای اخیر انجام‌شده توسط پهپاد‌های ارتش آمریکا، از جمله ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس توضیح خواسته‌اند.

روزنامه گاردین روز شنبه ۲ اکتبر/ ۱۰ مهر درباره این گزارش نوشت: تحقیقات انجام‌شده حاکی از آن است که «احتمالاً» قاسم سلیمانی با تکیه بر اطلاعات به‌دست آمده از این پایگاه کشته شده است.

پایگاه منویت هیل در حومه یورکشایر دیلس واقع شده است، که به دلیل تجهیزات پیشرفته رادار و گنبدهای بزرگ و متمایزی که به یک توپ سفید گلف شباهت دارند معروف است. اگرچه منویت هیل یک پایگاه نیروی هوایی بریتانیا محسوب می‌شود اما در در واقع بزرگترین پایگاه شناخته‌شده آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) در خارج از مرزهای ایالات متحده است که ۶۰۰ پرسنل آمریکایی و ۵۰۰ پرسنل غیرنظامی بریتانیایی دارد.

پرسش مطرح دیگر این است که آیا کارکنان بریتانیایی این پایگاه در کمک به حملات مرگبار پهپادهای ایالات متحده در خاورمیانه و آفریقا مشارکت داشته‌اند یا خیر؛ به‌ویژه در یمن، پاکستان و سومالی. مناطقی که در آن‌ها بریتانیا به‌طور رسمی در درگیری‌های نظامی حضور ندارد.

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

بارنابی پیس، روزنامه نگار تحقیقی، در این گزارش مسئله پاسخگویی کارکنان منویت هیل را نیز مطرح کرده است. او گفته نیروهای آمریکایی و بریتانیایی در این پایگاه «فراتر از نظارت و پاسخگویی عمومی عمل می‌کنند» و تا زمانی که تغییری ایجاد نشود، «به احتمال زیاد سیستم‌های نظارتی اورولی (اشاره به کتاب ۱۹۸۴، نوشته جورج اورول) و اعدام‌های فراقضایی که در سالهای اخیر افشا شده‌اند، ادامه پیدا خواهند کرد».

نویسندگان این گزارش خواهان پاسخگویی نیروهای ایالات متحده در برابر بریتانیا شده‌ و خواسته‌اند که «هرگونه فعالیت نظامی ایالات متحده یا فعالیت سازمان‌های امنیتی ایالات متحده در منویت هیل به گونه‌ای انجام شود که مسئولان آن‌ها را به صورت کامل دربرابر بریتانیا پاسخگو کند».

منویت هیل: تقاطع اطلاعاتی ایالات متحده و بریتانیا

با توجه به اطلاعات منتشر شده از نقش پایگاه منویت هیل در عملیات‌های پهپادهای آمریکا، پیس نتیجه می‌گیرد که احتمالاً پایگاه مذکور در کشتن سلیمانی در ژانویه ۲۰۲۰ نیز دخالت داشته است.

پایگاه منویت هیل یکی از پایگاه‌هایی‌ست که ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا در افشاگری‌های خود به آن اشاره کرد. اسناد فاش شده در پرونده‌های اسنودن نشان داد که پایگاه منویت هیل بخشی از یک شبکه استراق سمع گسترده است که می تواند روزانه صدها میلیون ایمیل و تماس تلفنی را جمع‌آوری کرده و تلفن‌ها را در محل ردیابی کند.

بارنابی پیس با تجزیه و تحیل داده‌های پرونده اسنودن می‌گوید داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط این پایگاه احتمالا در عملیات‌های موسوم به «به‌دام انداختن-کشتن» به‌کار گرفته شده‌اند، از جمله در ردیابی اهداف طالبان در افغانستان در سال ۲۰۱۱ که به کشته‌شدن «۳۰ نیروی دشمن» منجر شد و عملیات‌های مشابه در سال ۲۰۱۲.

عملیات مطرح دیگر عملیات موسوم به شبح گرگ (Ghostwolf) است که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ برای «شناسایی تروریست‌ها» در یمن به‌کار گرفته شد. در این عملیات‌ هم داده‌های جمع‌آوری شده برای «گرفتن یا حذف» اهداف مورد نظر در جریان حملات پهپادها استفاده شد، حملاتی که به کشته‌شدن دست کم ۸۶ غیرنظامی از جمله ۲۸ کودک انجامید.

بارنابی پیس می‌گوید شواهد به‌دست آمده نشان می‌دهند برنامه‌های اطلاعاتی درمنویت هیل به‌عنوان بخشی از برنامه بمباران مرگبار پهپادها در یمن، نقش مهمی در عملیات «حذف» شهروندان این کشور داشته‌اند. کشوری که نه بریتانیا و نه ایالات متحده آمریکا به طور رسمی با آن اعلام جنگ نکرده‌اند. ایالات متحده حملات پهپادها در یمن را بر مبنای قانون مجوز نیروی نظامی مصوب سال ۲۰۰۱ قانونی می‌داند اما پارلمان بریتانیا تنها به اقدام نظامی علیه داعش در سوریه و عراق مجوز دخالت نظامی داده است و نیروی هوایی بریتانیا همچنان در این کشورها فعال است.

مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی و وزیران بریتانیا هنوز در این رابطه اظهارنظری نکرده‌اند. سخنگوی وزارت دفاع بریتانیا به گاردین گفته: «پایگاه منویت هیل بخشی از یک شبکه ارتباطی دفاعی در سراسر جهان است که از انواع فعالیت‌های ارتباطی پشتیبانی می کند.» او اما افزوده وزارت دفاع بریتانیا و ایالات متحده «به دلایل امنیتی و به عنوان یک سیاست از اظهارنظر علنی درباره عملیات‌های نظامی یا ارتباطات محرمانه خودداری می‌کنند».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy