Saturday, Oct 9, 2021

صفحه نخست » دکتر ابوالحسن بنی صدر در گذشت؛ خدایش بیامرزد...؛ ف. م. سخن

42FE2B17-EE4A-44C0-A7B9-B0890C18F5D0.jpegرسم خوبی ست میان ما ایرانیان که بعد از درگذشت اشخاص، از نیکی های آن ها سخن می گوییم.

دکتر ابوالحسن بنی صدر اولین رییس جمهور اسلامی ایران، امروز در پاریس در گذشت.

جا دارد که از نیکی های سیاسی او -و نه موارد بد و خطاکاری های او- در این نوشته یاد کنیم.

-بنی صدر با جمهوری اسلامی و رهبر مقتدر آن یعنی خمینی پنجه در پنجه افکند و با آن مبارزه کرد. این که او چه قدرتی در خود می دید و این که خود را به نیروی مجاهدین خلق ایران مستظهر می دانست نمی دانم. شاید هم به آرای ۱۱ میلیونی مردم دلگرم بود و تصور می کرد با چنین قدرتی می تواند با خمینی و خمینی چی های وحشی مقابله کند.

-مبارزه با جمهوری اسلامی موجب نشد تا به رغم داشتن رابطه نزدیک با مجاهدین خلق، با آن ها در راه غلطی که در پیش گرفتند همراه بماند، و توانست به موقع و خیلی زود از آن ها فاصله بگیرد.

-مبارزه با جمهوری اسلامی موجب نشد تا بخواهد حتی لحظه ای به عراقی ها نزدیک شود.

-بنی صدر اهل دادن گزارش کار به مردم بود. در طول انتشار روزنامه «انقلاب اسلامی» او گزارش روزانه از ریاست جمهوری خود و کشور به مردم می داد.


-بنی صدر بر خلاف تصوری که از او در اذهان بود و بسیاری او را مرد کتاب و درس و اقتصاد می دانستند به وقت اش مرد جنگ بود و در طول مدت ریاست جمهوری اش شخصا در جبهه های جنگ حضور داشت. این خصلت به حدی در او قوی بود که بعد از سقوط و منکوب شدن اش توسط حکومت نکبت، کسی مثل شمخانی بعد از سال ها از بر کناری بنی صدر، با قاطعیت گفت که وصله ی «خیانت» به بنی صدر نمی چسبد.

-بنی صدر تا پایان عمرش همان بود که بود و هیچ دلهره ای از این که دیگران و مخالفان اش چه می گویند نداشت. احترام و علاقه قلبی اش به خمینی را بروز می داد، مسلمان بودن خود را در مدل خودش بروز می داد، مخالفت با دخالت بیگانگان در امور ایران را نشان می داد و این نشانه ی شجاعت اخلاقی او بود.

-بنی صدر از دو جنبه دیگر نیز استثنایی بود:
۱-خاطراتی که او از شخصیت ها و رویدادهای سیاسی و پشت پرده های جنگ داشت بی نظیر و یگانه بود.

۲-او بر خلاف شیوه ی گفتار در مجامع عمومی که اغلب قابل فهم نبود و پیچیدگی نامتعارفی داشت، در بیان خاطرات، بسیار سخن اش سلیس و روان بود. امیدوارم این خاطرات بی همانند از دوران پیش از انقلاب و سال های اول انقلاب را در جایی ضبط و ثبت کرده باشد.

من مثل هر رجل سیاسی جمهوری اسلامی به آقای بنی صدر انتقاد داشتم و انتقادهای خود را نیز هم نزد ایشان و هم طی مطالب و مقالاتم بیان کردم.

این مطالب و مقالات به نظر «هواداران» ایشان بسیار تلخ و ناگوار بود.

در آخرین مطالبی که در باره ی آقای بنی صدر نوشتم، اشاره کردم که به لحاظ سن و سال آقای بنی صدر نمی خواهم باعث رنجش ایشان شوم و زمانی که ایشان نیست از نحوه ی صحبت کردن ام پشیمان شوم.

آقای دلخواسته که یکی از دوستداران پر و پا قرص ایشان است برایم نوشت که بنی صدر انسان بسیار سالمی ست و هر روز ورزش می کند و سال ها عمرش باقی خواهد بود.

این طور نشد و خوشحال ام که جلوی قلم خودم را در تندی به ایشان گرفتم و برخوردی نکردم که امروز موجب پشیمانی ام شود.

درگذشت ایشان را به خانواده ی محترم ایشان و سرکار خانم دکتر فیروزه بنی صدر تسلیت می گویم.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy