Wednesday, Oct 27, 2021

صفحه نخست » ادامه سردرگمی شهروندان در جایگاه‌های سوخت؛ وکنش جدید رئیسی

arab27.jpgابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، حمله سایبری علیه جایگاه‌های سوخت در این کشور را در راستای «ایجاد بی‌نظمی» و با هدف «عصبانی‌کردن» مردم دانست

العربیه - به گزارش خبرگزاری «ایرنا»، رئیسی، چهارشنبه، 27 اکتبر، در واکنش به حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت در این کشور، گفت که وزارت نفت می‌باید خسارت‌های ناشی از این حمله را جبران کرده و «دستگاه‌های مربوطه» نسبت به «جنگ سایبری» و مقابله با اهداف «دشمن» آمادگی داشته باشند.

مقامات رسمی جمهوری اسلامی وعده «عادی‌ شدن» شرایط پمپ‌بنزین‌ها تا ظهر روز چهارشنبه را مطرح کرده بودند، اما آنچه پیداست این وعده عملی نشد.

گزارش‌ها در روز گذشته، حاکی از حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت در شهرهای مختلف ایران بود.

تصاویری در رسانه‌های اجتماعی نیز منتشر شده که بر روی بیلبوردهای دیجیتال در اصفهان عبارت «خامنه‌ای بنزین ما کو؟» نوشته شده بود.

این حمله باعث تعطیلی پمپ بنزین‌ها در تهران و دیگر شهرهای ایران و ایجاد صف‌های طولانی شد.

وعده «عادی‌ شدن» شرایط پمپ‌بنزین‌ها

مقامات رسمی ایران از جمله جلیل سالاری، معاون وزیر نفت، در اولین ساعات این حادثه، وعده داد که جایگاه‌های سوخت تا ظهر روز چهارشنبه به حالت عادی خواهد برگشت.

جواد اوجی، وزیر نفت این کشور نیز گفته بود توزیع بنزین با کارت سوخت تا ظهر روز چهارشنبه از سر گرفته می‌شود.

با این وجود و به‌رغم وعده‌ مقامات ایران، فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران خبر داد که از بین چهار هزار و 300 جایگاه سوختی که در این کشور دچار وقفه شده‌اند، تنها 220 جایگاه امکان عرضه سوخت با کارت سوخت را مهیا کرده‌اند.

چه کسی یا کسانی پشت این حمله هستند؟

با وجود این‌که یک گروه از هکران با نام «گنجشک درنده» ادعا کرده که مسئول این حمله سایبری است، ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران احتمال داده است که «این حمله نیز همانند حمله سایبری به سیستم‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی از طریق خارج کشور انجام شده باشد.»

نیر وری، روزنامه‌نگار اسرائیلی در این زمینه نوشته است که این حادثه به مقامات ایران نشان داد که این تنها شروع یک حمله سایبری با قدرت ایجاد اختلال‌های بیشتر در این کشور است.

به گفته وب‌سایت اطلاعاتی «اینتلی تایمز»، کسانی که پشت این حمله بودند، توانایی خود را برای ایجاد آسیب سیستماتیک و عمیق‌تر نشان دادند.

خبرگزاری «فارس» نزدیک به سپاه پاسداران، هم دیروز در گزارشی نوشت این «اختلال» همزمان با سالگرد حوادث آبان 98، احتمال حمله سایبری را تقویت می‌کند.

همایون صالحی، رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت ایران نیز با اشاره به «عدم تعرض و آسیب‌رسانی به پمپ‌بنزین‌ها»، در اظهاراتی گفت «اعتراض دیروز مردم، معنوی و معرفتی بود.»

در جریان اعتراضات آبان 98، که در واکنش به افزایش 200 درصدی قیمت بنزین در ایران آغاز شد، صدها شهروند جان باختند. این اعتراضات به شهرهای دیگر کشور گسترش پیدا کرد و به دنبال آن، ماهیت ضد حکومتی گرفته شد و معترضان علیه سران حکومت ایران خصوصا خامنه‌ای شعار دادند.

سازمان‌های حقوق بشری در آن زمان از بازداشت و کشتار گسترده معترضان توسط مقامات جمهوری اسلامی خبر دادند. بنا بر گزارش نهادهای حقوق بشری، بسیاری از معترضان، در جریان «دادرسی‌های ناعادلانه» به احکام اعدام زندان محکوم شده‌اند.

پیش‌تر خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع آگاه خود گزارش داد که در این اعتراضات 1500 نفر توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند اما وزیر کشور وقت ایران کشته‌ شدن تنها 225 معترض را در این اعتراضات را تایید کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy