Saturday, Nov 6, 2021

صفحه نخست » وزیر کار ایران: وزرا و مدیران ارشد هم مشکل معیشتی دارند

9F3E6A4C-4F16-4ED0-89DF-1C4320A6E0AD.jpegبی بی سی فارسی

حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران در اظهاراتی از مشکلات معیشتی سران ارشد جمهوری اسلامی سخن گفته است. آقای عبدالملکی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره کاهش قدرت خرید کارگران گفت که وزرا و مدیران ارشد این کشور هم "از لحاظ معیشتی مشکل دارند و قدرت خریدشان کاهش پیدا کرده است."
به گزارش رسانه ها، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران گفت: "شما چرا می‌گویید کارگران، حتی کارمندان، کارفرمایان و مدیران ارشد. شرایط اقتصادی و تورمی که در سال‌های اخیر به اقتصاد کشور تحمیل شده است، رفاه همه را تحت تاثیر گذاشته و حتی در سطح مدیران ارشد هم این مسائل را داریم."
او همچنین گفته: "قدرت خرید کارشناسان، کارمندان و خود مایی که در خدمت شما هستیم؛ شاید برای شما جالب باشد که خود ما دچار مشکلات معیشتی هستیم. در قدرت خرید و خیلی موارد دیگر؛ که خوبیت ندارد وارد این مسائل شوم."
افزایش تورم و کاهش قدرت خرید شهروندان که در سال اخیر شدت یافته، باعث شده بسیاری از حتی مقامهای مسئول در ایران لب به انتقاد باز کنند.

از جمله همزمان با این اظهارات وزیر کار ایران، امروز در مجلس این کشور هم انتقاداتی از وضعیت اقتصادی و قدرت خرید مردم مطرح شده است از جمله علیرضا پاک فطرت، یک نماینده مجلس ایران در صحن علنی امروز در سخنانی گفت که "هر روز قیمت اقلام اساسی گران‌تر می‌شود و همین امر باعث شده سفره مردم و اقشار آسیب پذیر کوچک‌تر شود."
حسین میرزایی، عضو کمیسیون فرهنگی و اصل ۹۰ مجلس هم با انتشار پیامی در توییتر به گرانی‌ها اعتراض کرده است. او نوشته: "برنج کیلویی چند!؟مرغ کیلویی چند!؟هر دستگاه پراید، چند!؟آقایان ساداتی نژاد و فاطمی امین! به مردم چه جوابی بدهیم؟به داد بازار برسید."
انتقادها به گرانی در ایران در حالیست که مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه مهر ماه در این کشور را ۴۵/۴ درصد اعلام کرده و کماکان بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی و جایگزینی آن با یارانه داغ است؛ طرحی که در صورت اجرا به گرانی بیشتر منجر خواهد شد.
بالاترین نرخ تورم در ایران بعد از انقلاب این کشور به سال ۱۳۷۴ و در زمان ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی برمی‌گردد که نرخ تورم ۴۹/۴ درصد بود و حالا نرخ تورم در حال نزدیک شدن به این رکورد تاریخی است.
افزایش تورم در حالی در ایران ادامه دارد که سال پیش (۱۳۹۹) بانک مرکزی ایران هدف تورمی امسال را ۲۲ درصد (با ۲ واحد نوسان مثبت و منفی) تعیین کرده بود که حالا به بیش از دو برابر هدف تعیین شده رسیده.
در سالهای اخیر بازار مسکن و اجاره هم شاهد رشد نجومی بوده و هزینه گزافی بر شهروندان تحمیل کرده است.
بر اساس اعلام بانک مرکزی متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع واحد مسکونی در تهران در مهرماه به حدود ۳۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.
تحولات بازار مسکن در ایران در حالیست که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران وعده ساخت ۴ میلیون مسکن در این کشور طی چهار سال داده است.
وعده انبوه سازی در ایران با هدف "خانه‌دار کردن اقشار کم بضاعت" طرح جدیدی نیست؛ در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد پروژه مسکن مهر آغاز شد؛ برنامه دولت محمود احمدی نژاد در طرح مسکن مهر ساخت چهار میلیون واحد مسکونی بود.
این طرح پس از افزایش شدید بهای مسکن در ایران شروع شد و دولت وقت ایران برای تامین مالی این پروژه از بانک مرکزی قرض کرد که رشد نقدینگی و افزایش شدید تورم شد را در بر داشت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy