Sunday, Nov 7, 2021

صفحه نخست » قیمت دلار به بیش از ۲۸ هزار تومان رسید

dollar.jpg کیهان لندن - قیمت دلار در حالی روز یکشنبه ۱۶ آبان به ۲۸ هزار و ۵۰ تومان رسید که از صبح دوشنبه نیز روند افزایشی در پیش گرفته است.

کارشناسان معتقدند بازار در انتظار افزایش بیشتر برای قیمت دلار بسر می‌برد و احتمالا روند افزایشی ادامه خواهد یافت مگر اینکه دولت و بانک مرکزی راهکارهایی برای افزایش عرضه ارز در بازار یا کاهش تقاضا بیاندیشند.

همچنین روز دوشنبه قیمت دلار در صرافی ملی و از سوی بانک مرکزی ۲۷ هزار و ۱۷۴ تومان و قیمت یورو نیز ۳۱ هزار و ۷۴ تومان اعلام شده. قیمت‌های ارائه شده از سوی بانک مرکزی برای دلار و یورو نیز نسبت به روز گذشته با افزایش همراه بوده است.

قیمت طلا نیز با افزایش روبرو شده. قیمت سکه در آخرین ساعات معاملات بازار طلا در روز یکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ به ۱۲ میلیون و ۲۰۵ هزار تومان رسید که نسبت به قیمت روز شنبه ۱۶۰ هزار تومان افزایش داشته است.

کارشناسان می‌گویند افزایش بهای هر اونس طلا جهانی در ۲ روز گذشته یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت سکه در ابتدای هفته جاری بود. این در حالیست که امروز دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ نیز قیمت جهانی طلا روند افزایشی خود را ادامه داده. بر اساس گزارش‌ها امروز همراه با آغاز کار بازار در شرق آسیا، قیمت هر اونس طلا با ۰.۰۷ درصد افزایش به ۱۸۱۹ دلار و ۶۴ سنت رسید. قیمت طلا در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه دسامبر هم با ۰.۲۳ درصد افزایش به ۱۸۲۱ دلار رسیده است.

👈 مطالب بیشتر در کیهان لندن

کارشناسان معتقدند اگر قیمت هر اونس طلای جهانی به بیش از ۱۸۲۰ دلار برسد قیمت طلا و به ویژه سکه با یک موج جهشی دیگر روبرو خواهد شد.

افزایش قیمت ارز و طلا سبب ایجاد موجی از افزایش قیمت در بازار کالاها و خدمات در ایران خواهد شد. این در حالیست که قیمت‌ها به ویژه قیمت مواد غذایی در هفته‌های گذشته به سرعت در حال افزایش بوده است.

مجلس شورای اسلامی و دولت سیدابراهیم رئیسی (قاضی مرگ) نیز به دلیل ناتوانی در مبارزه با رانت توزیع شده در تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، که برای واردات کالاهای اساسی اختصاص می‌یافت، تصمیم دارند عرضه آن را متوقف کنند. اقدامی که به گفته کارشناسان سبب افزایش شدید قیمت مواد غذایی می‌شود. اکنون افزایش قیمت دلار نیز روند افزایش قیمت‌ها را تشدید خواهد کرد.

فرشاد مومنی اقتصاددان و تحلیلگر اقتصادی درباره حدف یارانه انرژی و حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی، گفته که «خطر برنامه‌گریزی در دولت فعلی [دولت سیزدهم به ریاست رئیسی] به مراتب از دولت روحانی بیشتر است. ما در حال مشاهده علائمی در دولت و مجلس هستیم که نشاندهنده زمینه‌سازی‌های خطرناکی برای برهم زدن امکان شکل‌گیری یک برنامه توسعه با کیفیت و راهگشا است. یک نمونه بسیار بدیهی و پرشمار تجربه شده در این زمینه ماجرای دستکاری قیمت‌های کلیدی است.»

فرشاد مومنی افزوده «کسانی که به این ماجرا دامن می زنند اگر ناآگاه هستند تلاش کنند که مدیریت اقتصادی کشور جراأت کند و قبل از ابلاغ چنین تصمیمات مشکوکی در مناظرات کارشناسی حضور پیدا کند. من مسئولان وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه را دعوت به مناظره می‌کنم. اگر واقعا در سیاست های تورم زا ذینفع نیستید بیایید تا باهم بحث کنیم.مبنای سخنان من در این مناظره گزارش‌های رسمی منتشر شده در همین سه دستگاه خواهد بود.»

این اقتصاددان که به جریان اصلاح‌طلب نزدیک است گفته به ابراهیم رئیسی هشدار داده که «شما را می‌ترسانند از اینکه دولت پول ندارد و اگر سر ماه نتوانید حقوق کارمندهایت را بدهی آبرویت خواهد رفت اما شما را به گفتگو دعوت می‌کنم تا نشان دهم بر اساس گزارش‌های پرشمار بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه مسئله پولدار شدن از طریق شوک ارزی و شوک به حامل انرژی یک توهم فاجعه‌ساز است.»

فرشاد مومنی که پیشتر از طرفداران و مبلغان دولت روحانی بود، اکنون از رویکردهای اقتصادی که سبب افزایش بدهی دولت شده انتقاد کرده و گفته است: «اخیراً با افتخار اعلام می‌کنند که ما بدهی‌های زیادی ایجاد کرده‌ایم که این موضوع یک شیوه جدید حکمرانی در کشور است. وزیر اقتصاد بجای اینکه بگوید من چه کارآمدی بیشتری در مالیات‌ستانی داشته‌ام می‌گوید ما در فروش دارایی‌های حکومت کولاک کردیم و هر جا این فروش دارایی‌ها کفایت نمی‌کرد آنقدر بدهی جور کردیم تا بتوانیم حقوق کارمندها را بپردازیم. واقعاً شما نمی‌دانید این شیوه قابل ادامه دادن نیست؟!»

کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز نیز در بیانیه‌ای که در حمایت از برگزاری تجمع اعتراضی آموزگاران در روز پنجنشبه این هفته صادر کرده به موضوع حذف ارز کالاهای اساسی اشاره کرده و نوشته است: «از نمایندگان مجلس و دولت می‌خواهیم که از اجرای هر نوع برنامه اقتصادی که منجر به حذف یا کاهش یارانه حامل‌های انرژی، کالاهای اساسی و دارو شود، پرهیز نمایند زیرا اجرای این برنامه‌ها علاوه بر گسترش فقر باعث افزایش سوء تغذیه، تهدید سلامتی دانش‌آموزان و سلب آرامش جهت یادگیری می‌گردد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy