Thursday, Nov 18, 2021

صفحه نخست » بازی ایران با فیفا؛ زنان هم‌چنان پشت درهای ورزشگاه می‌مانند

zan_football.jpg ایران وایر - پیام یونسی‌پور - قرار است امروز (جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰) برای نخستین بار پس از ۶۳۴ روز، درهای یک ورزشگاه فوتبال به روی تماشاگران باز شود.

از چهارم اسفند ۱۳۹۸ که با به رسمیت شناختن همه‌گیری کرونا در ایران، بازی‌های لیگ برتر بدون تماشاگر برگزار شد تاکنون، ورود هواداران به ورزشگاه‌های فوتبال ممنوع بوده است.

سازمان لیگ برتر و فدراسیون فوتبال اعلام کرده‌اند که امروز به صورت آزمایشی هواداران فوتبال می‌توانند دیدار تیم‌های «استقلال» و «نساجی» را در ورزشگاه «آزادی» تماشا کنند اما هیچ سازوکاری برای ورود تماشاگران زن به این ورزشگاه اعلام نشده است. آیا فوتبال ایران خودش را آماده مبارزه با فیفا می‌کند؟

***

۱۶شهریور ۱۴۰۰، در پایان دیدار تیم‌های ملی ایران و عراق، «جیانی اینفانتینو»، رییس فدراسیون جهانی فوتبال در دیدار با «شهاب‌الدین عزیزی خادم»، رییس فدراسیون ایران، از او می‌خواهد که شرایط را برای حضور زنان ایرانی در بازی ایران و کره‌جنوبی در تهران فراهم کند؛ مسابقه‌ای که بیستم مهر در ورزشگاه «آزادی» برگزار شد ولی بدون حضور تماشاگر.

۱۸مهر، فدراسیون فوتبال رسما اعلام کرد که بازی ایران و کره جنوبی بدون حضور تماشاگران برگزار خواهد شد. فدراسیون ایران دلیل این تصمیم را‌ رسما اعلام نکرد.

👈 مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

«حمید سجادی»، وزیر ورزش و جوانان دلیل این اتفاق را مخالفت کنفدراسیون فوتبال آسیا با حضور تماشاگران ایران در ورزشگاه دانست و «حسن کامرانی‌فر» نیز به صداوسیمای جمهوری اسلامی گفت: «عدم حضور تماشاگران در بازی تیم ملی فوتبال ایران با کره جنوبی ارتباطی به فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا ندارد و مدیران فدراسیون فوتبال به این نتیجه رسیده‌اند که بازی بدون تماشاگر باشد.»

این تناقض‌گویی میان مدیران وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال را «فائزه هاشمی»، دختر «علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی» برای فیفا با این جمله روشن کرد: «ایران به شما دروغ می‌گوید، می‌خواهند زن‌ها وارد ورزشگاه نشوند.»

دلیل بسته ماندن درهای ورزشگاه به روی مردان و زنان به بهانه کرونا را می‌توان در پاسخ روشن فیفا به «ایران‌وایر» در روز ۲۲ مهر ۱۳۹۸ درک کرد که نوشت: «موضع فیفا در مورد دسترسی زنان به ورزشگاه‌های ایران کاملا واضح و روشن است؛ همه زنان باید در استادیوم‌های فوتبال در ایران مجاز باشند؛ برای تمام مسابقات فوتبال.»

فدراسیون جهانی فوتبال پس از درگذشت «سحر خدایاری»، ملقب به «دختر آبی»، به فدراسیون فوتبال ایران اولتیماتوم داده بود که از سال ۱۳۹۸ در بازی‌های ملی و پس از پایان لیگ نوزدهم از تمامی بازی‌های باشگاهی، باید زنان ایرانی حق ورود به ورزشگاه‌ها را داشته باشند.

با این وجود، فدراسیون فوتبال تصمیم‌ گیرنده برای ورود یا عدم ورود زنان به ورزشگاه‌ها نیست. تندروهایی مانند «حسین جلالی»، عضو «کمیسیون فرهنگی» مجلس شورای اسلامی به فتوای رهبر خود تکیه می‌زنند و ورود زنان به ورزشگاه‌ها را خلاف شرع می‌دانند.

یازدهم آبان، حسین جلالی در واکنش به ارایه «طرح ورود زنان به ورزشگاه‌های فوتبال»، به مجلس یازدهم گفته بود آیت‌الله «علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی با این طرح مخالف است و حضور زنان در ورزشگاه‌ها را «منافی شرع اسلام» می‌داند.

سال ۱۳۸۲، علی‌ خامنه‌ای که پیش از این تماشای رقابت‌های کشتی مردان را برای زنان مکروه اعلام کرده بود، در پاسخ به سوالی پیرامون حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال نوشت: «این کار ممنوع و خلاف است و سرپیچی از آن تخلف محسوب می‌شود.»

با این حال، رییس فدراسیون فوتبال مدعی شده است که سال ۱۳۹۷ از «حسن روحانی»، رییس جمهوری وقت ایران تعهد گرفته بود که ورود زنان به ورزشگاه‌ها آزاد شود.

جریمه احتمالی بازگشایی درهای ورزشگاه‌های ایران به روی مردان و بسته نگه‌ داشتن این‌ درها به روی زنان می‌تواند از سوی فدراسیون جهانی فوتبال، جریمه نقدی تا تعلیق تعریف شود. همین دلیلی بود برای برگزار شدن بازی ایران و کره و چهار هفته از رقابت‌های لیگ برتر بدون حضور تماشاگران.

حالا فدراسیون فوتبال می‌خواهد با آن‌چه طرح آزمایشی می‌خواند، واکنش فدراسیون جهانی فوتبال را محک بزند.

در قدم نخست، وب‌سایت «ورزش سه»، از رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نهادهای امنیتی مدعی شد که منابع خبری‌ آن از موافقت وزارت کشور با حضور تماشاگران در یکی از بازی‌های لیگ برتر موافقت کرده‌اند و این بازی، دیدار استقلال مقابل نساجی در ورزشگاه آزادی خواهد بود.

اما سایت بلیت فروشی رقابت‌ها به روی تماشاگران باز نشد. این اتفاق درحالی افتاده است که طی سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸، نیروی انتظامی از ورود تماشاگرانی که اقدام به خرید بلیت اینترنتی نکرده بودند، به ورزشگاه‌ها به شدت برخورد می‌کرد.

تلاش هواداران باشگاه استقلال برای خرید بلیت اینترنتی دیدار تیم‌های استقلال و نساجی تا ساعات پایانی روز پنج‌شنبه بی‌نتیجه ماند. سرانجام باشگاه استقلال در بیانیه‌ای نوشت: «طبق هماهنگی‌های انجام شده، بلیت مسابقه با نساجی به صورت نقدی و یا با کارت اعتباری از طریق جایگاه‌های فروش بلیت در ورزشگاه آزادی قابل تهیه است.»

ورود زنان به ورزشگاه‌‌ها در حوزه اختیارات باشگاه‌های فوتبال ایران نیست. «فرهاد مجیدی»، سرمربی استقلال پیش از این به صراحت و در فضای مجازی از حضور زنان در ورزشگاه‌ها حمایت کرده بود و باز شدن درها به روی زنان را ضرورت می‌دانست. اما مدیرعامل این باشگاه، یکی از تندروترین شخصیت‌هایی است که تاریخ ورزش ایران به خود دیده است؛ «مصطفی آجرلو».

باز شدن ولو آزمایشی درهای ورزشگاه در بازی امروز و پشت خط ماندن زنان می‌تواند حساسیت‌های فدراسیون جهانی فوتبال را به همراه داشته باشد؛ حتی اگر باز هم پروژه «زنان گزینشی» توسط وزارت کشور و نیروی انتظامی اجرا شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy