Thursday, Nov 25, 2021

صفحه نخست » ژنرال مک‌کنزی: برای گزینه نظامی با ایران آماده‌ایم، واکنش مقام پیشین اسرائیل

general_112521.jpgرادیو فردا - ژنرال کنث مک‌کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، در مصاحبه‌ای تازه گفت که در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای با ایران، نیروهایش «برای یک گزینه نظامی بالقوه آماده‌اند».

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، به صراحت گفته است که کشورش تمایلی به درگیر شدن در یک جنگ بی‌ثبات‌کننده دیگر در خاورمیانه ندارد، اما مقام‌های کاخ سفید، پنتاگون و وزارت امور خارجه ایالات متحده می‌گویند روی توسعه «گزینه‌های جایگزین»، در صورت شکست دیپلماسی با ایران، کار کرده‌اند.

ژنرال کنث فرانکلین مک‌کنزی، فرمانده ارشد ایالات متحده در خاورمیانه، روز چهارشنبه سوم آذر در مصاحبه با روزنامه آمریکایی «تایم» در این باره گفت:‌ «رئیس‌ جمهور ما گفته است که آنها [جمهوری اسلامی] نباید سلاح هسته‌ای داشته باشند. هدایت این امر در دست دیپلمات‌ها است، اما در صورت صدور دستور، فرماندهی مرکزی همیشه طرح‌های مختلفی دارد که می‌توانیم آن‌ها را اجرا کنیم.»

ژنرال مک‌کنزی در گفت‌وگو با «تایم» در مورد فاصله ایران با برخورداری از توان بالقوه ساخت بمب اتمی گفت: «این بار خیلی نزدیک شده‌اند. فکر می‌کنم بدشان نمی‌آید [به قابلیتی دست پیدا کنند] که هر وقت خواستند اقدام به ساخت [سلاح هسته‌ای] بکنند.»

این ژنرال آمریکایی با این وجود افزود: «حتی اگر تهران تصمیم بگیرد سوخت کافی برای یک بمب جمع‌آوری کند، این کشور هنوز طرح کلاهکی را که به اندازه کافی کوچک باشد استاندارد نکرده است؛ کلاهکی که بتوان آن را بر روی هر یک از موشک‌های بالیستیک زرادخانه سه هزار موشکی خود نصب کند.»

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

کنث مک‌کنزی در ادامه نیز گفت: «از ایران همچنین توان ساخت کلاهک‌هایی را که بتواند هنگام ورود دوباره به جو در برابر گرمای شدید، فشار و ارتعاشات دوام بیاورد سراغ نداریم.»

او افزود: «اینها چیزهایی است که ساخت‌شان برای آنها مقداری زمان می‌برد.»

ژنرال مک‌کنزی تخمین زد که توسعه این قابلیت «با یک برنامه آزمایشی قوی، بیش از یک سال طول بکشد.»

مقام پیشین اسرائیلی: آمریکا علیه ایران عملیات نظامی انجام نخواهد داد

العربیه - یاکو آمیدرور، مشاور پیشین امنیت ملی اسرائیل با تأکید بر این‌که «بدون تهدید نظامی و اعمال فشار علیه ایران، هیچ توافقی سودبخش نخواهد بود» گفت که آمریکا اراده‌ای برای انجام عملیات نظامی علیه ایران ندارد.

آمیدرور، سه‌شنبه 23 نوامبر، در جریان کنفرانس «امنیت و سیاست» دانشگاه رایشمن در هرتزلیا گفت، توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» یک توافق عالی برای رژیم ایران است و اگر «من به جای آن‌ها بودم، هر کاری برای بازگشت به برجام انجام می‌دادم.»

او در این زمینه افزود: «برجام به رژیم ایران اجازه می‌دهد که به توسعه بخشی از برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد.»

به گفته آمیدرور، ایران «تا پایان سال 2030، مشروعیت انجام تقریبا هر کاری که می‌خواهد را به دست خواهد آورد.»

این مقام پیشین اسرائیلی، دپیلماسی را بهترین انتخاب دانست اما نسبت به وضعیت فعلی «بدبین» است و تصور نمی‌کند که اقدامات دیپلماتیک سودبخش باشد.

یاکو آمیدرور خاطرنشان کرد که اسرائیل در سال 1995، اطلاعاتی را به آمریکا ارائه کرد که نشان می‌داد ایران در حال تولید تسلیحات هسته‌ای است. اما به گفته آمیدرور، برای آمریکا دو سال طول کشید تا به این نتیجه برسد که این اطلاعات موثق هستند.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

او در این زمینه گفت: «تأخیر دو ساله آمریکا به این دلیل نبود که آن‌ها مدرک نداشتند زیرا تمام مدارک را از سوی ما دریافت کرده بودند. بلکه آن‌ها از پذیرش این حقیقت که ایران به دنبال برنامه تسلیحاتی هسته‌ای است، خودداری می‌کردند.»

او تصریح کرد که آمریکا در این خصوص به‌دنبال مدرک‌ غیرقابل انکار است در حالی‌که اسرائیل این مدارک را به آن‌ها ارائه داده است.

این مقام پیشین اسرائیلی، علت این رفتار آمریکا را در «عدم وجود اراده برای مقابله نظامی علیه ایران» می‌داند.

یاکو آمیدرور در ادامه بر لزوم اقدام عملی علیه ایران تأکید کرد و گفت: «من نمی‌دانم که ما توان نظامی برای حمله به مراکز هسته‌ای ایران را داریم یا خیر، اما اگر نداریم باید آن را کسب کنیم.»

به گفته آمیدرور، «توانایی دفاع از خود، تمام هدف دولت اسرائیل است» و این دولت وجود دارد تا یهودیان مجبور نباشند از واشینگتن بخواهند که از آن‌ها دفاع کند.

او تصمیم دولت پیشین آمریکا برای خروج از برجام را درست دانست و گفت اشتباه آن‌جا بود که «طرح جایگزینی» ارائه نشد.

مشاور پیشین امنیت ملی اسرائیل با تأکید بر لزوم آمادگی اسرائیل جهت نابودی مراکز هسته‌ای ایران تصریح کرد:« امیدوارم کار هیچ‌وقت به این‌جا نرسد اما متاسفانه به نظر می‌آید در انتها هیچ چاره‌ای جز این نخواهیم داشت.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy