Sunday, Nov 28, 2021

صفحه نخست » چرا فرانسه و اقلیم کردستان در غرق شدن ۲۷ پناهجو مقصر و مسئول هستند، علی تهرانی نیا

panahjoo.jpgفرانسه در سوء استفاده ابزاری از هزاران پناهجو و مهاجر به عنوان یک اهرم فشار علیه بریتانیا دقیقا همان کاری را می کند که بالاروس علیه لهستان کرد. فرق اساسی اینجاست که اتحادیه اروپا با حمایت قاطعانه از لهستان تحریم های شدیدی را علیه بلاروس وضع کرده است. اما در مورد عمل مشابه فرانسه کاملا برعکس عمل می کند. یعنی نه تنها از عمل مشابه فرانسه در مقابل بریتانیا دفاع می کند بلکه بریتانیا را تحریم کرده است. نمونه بارز این نوع تحریم ها, باز پس گرفتن دعوت از وزیر کشور بریتانیا برای شرکت در جلسه مهم امروز (یکشنبه ۷ آذر) وزرای اتحادیه اروپا درباره معضل ارسال یا مهاجرت پناهجویان از فرانسه به بریتانیا می باشد. بریتانیا طرف اصلی این مشکل اساسی است. چگونه می توان در باره این معضل مهلک جلسه تشکیل داد اما بریتانیا را به جلسه راه نداد؟

اکثر ۲۷ پناهجو که اخیرا قربانی لجاجت فرانسه و امواج دریای مانش شدند از کردهای اقلیم خودمختار کردستان عراق بودند. همانگونه که بسیاری از پناهجویان در بلاروس و دیگر نقاط ورودی پناهجویان به کشورهای اروپایی کردهای عراقی هستند. اینکه علیرغم داشتن حکومت خودمختار نسبتا نیمه مستقل در اقلیم کردستان, چرا کردهای عراقی مثل بیچاره گان سومالی و اتیوپی و افغانستان و سوریه و ایران و غیره حاضرند جان خود و زن و فرزند و عزیزانشان را به خطر بیندازند و خطر مرگ را به جان بخرند تا از زادگاه خود فرار کنند, داستان غم انگیز و فراموش شده ای است که کمتر به آن پرداخته شده. این قربانیان بی گناه کرد با قیمت جان خود به دنیا نشان داده اند که تجربه اقلیم کردستان شکست خورده است و فقط برای دو خانواده فئودال, ملوک ‌الطوایفی و خان سالار و انحصارطلب و سرکوبگر و فاسد بارزانی و طالبانی و عوامل سرسپرده آنها سود فراوان داشته و بس! اما این موضوع تم اصلی نوشتار حاضر نیست. زیرا در مورد آن خود کردها باید بنویسند و جواب بدهند که چرا اقلیم کردستان که قرار بود الگوی رهایی بخشی در خاورمیانه باشد, برای مردم آن به جهنمی شبیه سوریه و افغانستان و یمن و ایران و سومالی و سودان تبدیل شده است؟

از منظر حقوقی معمولا اینگونه است که مهاجرین غیرقانونی در یک کشور یا دستگیر و اخراج می شوند و یا درخواست پناهندگی می کنند, که در این صورت باید به درخواست تقاضای پناهندگی آنان بر اساس قانون رسیدگی شود. اگر پناهنده ای نخواهد تقاضای پناهندگی بکند و بنا به دلایلی مختلفی اصرار بر حضور در آن کشور داشته باشد, مانند دهها هزار "مهاجر غیرقانونی" در فرانسه که در سواحل این کشور منتظر سفر به بریتانیا هستند, قاعدتا طبق قانون فرانسه به دلیل حضور غیر قانونی و خودداری از تقاضای پناهندگی در فرانسه مشمول دستگیری و اخراج می شوند. اما فرانسه که هنوز از زخم بریگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) و مشاجره حق ماهیگیری در آب های بریتانیا, و اخیرا فسخ قرارداد زیر دریایی هسته ای استرالیا با فرانسه و دادن آن قرارداد به آمریکا و بریتانیا شدیدا ناراحت و عصبی است؛ اکنون می خواهد با سوء استفاده ابزاری و مرگبار از هزاران مهاجر بیگناه و آرزومند در سواحل شمالی فرانسه و عمل کردن مانند بلاروس در تشویق مهاجرین برای سفر جان گیر و خطرناک به بریتانیا با قایق های پلاستیکی, با انتقام جویی به بریتانیا "درس" بدهد.

همانگونه که دنیا استفاده ابزاری از مهاجران و پناهجویان توسط دولت بلاروس را به درستی محکوم کرد, عملکرد فرانسه نیز تفاوت چندانی با بلاروس ندارد. در نتیجه دولت فرانسه از یک سو و حکومت فاسد دو خانواده فئودال بارزانی و طالبانی که اقلیم کردستان را طلق پدری خود کرده اند و آن را به یک "جهنم" تبدیل نموده اند از سوی دیگر در فرار فله ای و جان سپردن مهاجرین و پناهجویان سهیم هستند.

علی تهرانی نیا

alitehraninia2014@gmail.com



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy