Monday, Jan 3, 2022

صفحه نخست » یادداشتی بر نقد جناب نیکروز اعظمی در باره نگاه من به نوشته های آرامش دوستدار؛ ف. م. سخن

2466C8EC-4641-408E-AEF2-3D953C71557F.jpegحدود یک ماه پیش، نویسنده ی گرامی جناب آقای نیکروز اعظمی، نقدی بر یکی از نوشته های من در باره زنده یاد آرامش دوستدار با عنوان «توضیحی موجز درباره یاداشت ف.‌ م. سخن گرامی راجع به آرامش دوستدار» در خبرنامه گویا منتشر کرده بودند که من از خواندن آن بسیار لذت بردم و آموختم.

اما این نوشته همزمان شد با آغاز بیماری و بستری شدن من در بیمارستان و نتوانستم به موقع پاسخ جناب اعظمی را قلمی کنم.

میان من و جناب اعظمی اختلاف نظری وجود ندارد و من فرمایش های ایشان را می پذیرم و اختلاف نظرهایی که میان دوستداران و شیفتگان تزهای آرامش دوستدار وجود دارد را کاملا درک می کنم.

اتفاقا همزمان با انتشار مطلب جناب اعظمی، یکی از منتقدان همیشگی من که با هر چه می نویسم، ابراز مخالفت می کند، از من سوال کرده بود که چرا وقتی آقای دوستدار زنده بود من این مطلب را ننوشتم.

حقیقت این است افراد صاحب نظر و اندیشمندان سالخورده وقتی کتابی می نویسند یا نظر ی ابراز می دارند، من با نگاه انتقادی به آن برخورد می کنم اما چون چند بار به فاصله ی کوتاهی از نوشته های من نویسنده مورد انتقاد بیمار شده یا درگذشته است، من از انتشار نظر خودم خودداری می کنم تا خدای نکرده باعث رنجش خاطر کسی نشوم که بعد موجب پشیمانی خودم خواهد شد.


این اتفاق، در زمان نقد نوشته ای از آقای محمود کیانوش افتاد و رنجیدگی خاطر ایشان از من و درگذشت کم فاصله ی ایشان مرا دچار پشیمانی و پریشانی خاطر کرد.

به همین دلیل در زمان حیات جناب دوستدار سعی کردم چیزی در باره ی آثار ایشان منتشر نکنم.

بدیهی ست که جناب اعظمی گرامی از علاقه ی من به اندیشه های آقای دوستدار و موضوع دینخویی ایرانیان مطلع هستند.

لب کلام من چنین بود که در کتابی مختصر، تقدیم مثال های متعدد و بیش از حد، اصل فکر فلسفی را در خود مدفون می کند. در این رابطه کتاب موجز «زبان و شبه زبان و فرهنگ و شبه فرهنگ» و نمونه های متعدد فکری منتشر شده در آن را مثال زدم که پایه ی نقد جناب اعظمی شد.

باری. کار بسیار خوبی که جناب اعظمی بعد از درگذشت آرامش دوستدار انجام دادند که امیدوارم همچنان ادامه پیدا کند، نوشتن مطالبی با عنوان کلی «بریده گفتارهایی در فهم تفکر و مفاهیم ساخته شده آرامش دوستدار...» می باشد که بسیار آموزنده است و اُس و اساس تفکر دوستدار را به مخاطبان نشان می دهد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy