Wednesday, Jan 12, 2022

صفحه نخست » خط و نشان کشیدن فرمانده سپاه برای حسن روحانی

soleimani_011222.jpgگفتیم نظام و رهبر خط قرمز ماست

ایران وایر - فرمانده هوافضای سپاه، درباره دیدار فرماندهان عالی‌رتبه سپاه با حسن روحانی در دوره دوم ریاست جمهوری او گفت در حضور قاسم سلیمانی به روحانی گفته‌اند دفاع از نظام و رهبر «خط قرمز» سپاه است و او نمی‌تواند همیشه «تخریب» کند و آنها هم سکوت کنند.

اگرچه در سخنان فرمانده هوافضای سپاه اشاره‌ای به زمان دقیق برگزاری این جلسه نشده، اما خبر دیدار فرماندهان سپاه با حسن روحانی پیشتر در تاریخ دوم مرداد ۱۳۹۶ در آستانه مراسم تنفیذ حکم دوره دوم ریاست‌ جمهوری منتشر شده بود که در آن،‌ پنج فرمانده ارشد سپاه از جمله محمدعلی جعفری، قاسم سلیمانی، غلام‌حسین غیب‌پرور، اسماعیل کوثری و امیرعلی حاجی‌زاده حضور داشتند.

در آن زمان، جزئیاتی از این دیدار منتشر نشد، اما این دیدار پس از آن برگزار شده بود که تنش لفظی میان روحانی و سپاه پاسداران افزایش یافته بود.

امیرعلی حاجی‌زاده، در گفتگویی که امروز چهارشنبه ۲۲ دی‌ماه ۱۴۰۰ در روزنامه کیهان منتشر شده درباره درباره دلایل برگزاری چنین دیداری گفت: «اگر یادتان باشد رهبری صحبتی می‌کرد هفته بعد آقای روحانی موضع می‌گرفت، سپاه را تخریب می‌کرد، هر روز به خودی‌ها حمله می‌کرد.»

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

اشاره امیرعلی حاجی‌زاده به اظهارات حسن روحانی یک‌ماه پیش از برگزاری مراسم تنفیذ است. روحانی در آن روزها با اعتراض به مداخله سپاه پاسداران در امور اقتصادی کشور گفته بود: «اقتصاد کشور از دست دولت بی‌تفنگ به دست دولت باتفنگ داده شد و کسی جرات ندارد با آنها رقابت کند»

فرمانده هوافضای سپاه گفته است که در جلسه برگزار شده برخورد قاسم سلیمانی با حسن روحانی «خیلی صریح و تند» بود.

این درحالی است که در گزارش‌های رسمی که در زمان برگزاری این دیدار در خبرگزاری‌های ایران منتشر شده آمده بود طرفین این دیدار بر حمایت از هم تاکید کرده بودند.

امیرعلی حاجی‌زاده که خود یکی از متهمان اصلی ساقط کردن هواپیمای اوکراینی است به نقل از فرماندهان سپاه که در این جلسه حضور داشتند گفت: « به روحانی گفتند آدم نباید خودزنی کند. ما توان و امکانی داریم می‌خواهیم به دولت شما کمک کنیم... آدم نیروی خودش را نمی‌زند؛ این چه حرفی است که شما می‌زنید! اگر این حرف‌ها را بزنید برای ما قابل تحمل نیست!»

یک‌ماه پیش از برگزاری این جلسه حسن روحانی تلویحا از فعالیت‌های سپاه پاسداران انتقاد کرده و گفته بود که بخشی از اقتصاد ایران به دست «دولتی» داده شده که «هم تفنگ دارد و هم رسانه و کسی هم جرئت ندارد با آن‌ها رقابت کند.»

او با اشاره به این که حسن روحانی هر روز مخالفت تازه‌ای با عملکرد سپاه داشت، تاکید کرد: «عین جمله حاج قاسم این بود که گفت: آقای روحانی! می‌خواهی مسیر احمدی‌نژاد را بروی؟ تو هم می‌خواهی مثل او بشوی؟ ... برای چه خودزنی می‌کنی؟ برای چه هر روز به خودمان حمله می‌کنی؟»

محمود احمدی‌نژاد که با حمایت سپاه و رهبر جمهوری اسلامی در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۸ دوره به ریاست‌ جمهوری رسید، از میانه دور دوم بصورت لفظی با سپاه و رهبر جمهوری اسلامی تقابل را آغاز کرد تا جایی که شورای نگهبان صلاحیت او را برای انتخابات ریاست‌ جمهوری ۱۴۰۰ رد کرد.

حاجی‌زاده همچنین به اختلاف میان قاسم سلیمانی و دولت‌های حسن روحانی و دولت دوم محمود احمدی‌نژاد به دلیل تامین مالی و نظامی نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه اشاره کرد و گفت: «خیلی‌ها بر اثر تبلیغات مسموم می‌گفتند چرا ایشان پول‌های ما را به خارج می‌برد؟ برای چه به‌زعم آنها از یک دیکتاتور حمایت می‌کند؟ اصلا به ما چه ربطی دارد باید به سوریه برویم؟ مگر شعار نه غزه و نه لبنان را یادمان رفته؟»

در اعتراضات مردمی از سال ۱۳۸۸ تا کنون همواره شهروندان به سیاست‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس سپاه به دلیل مداخله نظامی در کشورهای دیگر و تلاش برای تسلط بر نهادهای اقتصادی و سیاسی و صرف هزینه‌های گسترده نظامی در داخل و خارج از کشور با شعار «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران» اعتراض کرده‌اند.

امیرعلی حاجی‌زاده اما در این گفتگو به «سختی کار خیلی بالا و سنگین» سپاه پاسداران در توجیه مداخله نیروی قدس در درگیری‌های عراق و سوریه اشاره کرد و گفت: «شهدای اول جنگ عراق و سوریه را اصلا ما نمی‌دانستیم با چه عنوانی بیاوریم و تشییع کنیم، می‌گفتیم در کردستان تصادف کرده‌اند؟ چه شده؟ از کجا آمده‌اند؟ در صورتی که شهدای جنگ [ایران و عراق] را با افتخار روی دوش می‌گرفتیم و تابوت‌ها را تشییع می‌کردیم.»

طی سال‌های گذشته شمار زیادی از فرماندهان و نیروهای سپاه پاسداران در جبهه‌های جنگ سوریه و عراق کشته‌شده‌اند. این در حالی است که جمهوری اسلامی همواره مداخله نظامی خود در این کشورها را رد کرده و مدعیست حضور نیروهای نظامی ایران در این مناطق «نیابتی و مستشاری» بوده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy