Wednesday, Jan 12, 2022

صفحه نخست » زندانی دوتابعیتی بعد از آزادی به بریتانیا بازگشت

amiri_011222.jpgرادیو بین المللی فرانسه - ارس امیری که بیش از دو سال قبل به اتهام "براندازی" و جاسوسی به ده سال زندان محکوم شده بود، بعد از آزادی از زندان، به بریتانیا بازگشت. مقامات قضایی جمهوری اسلامی ادعا می‌کردند که خانم امیری با فعالیت در حوزۀ فرهنگ و تئاتر در جهت نفوذ فرهنگی دولت انگلیس تلاش می‌کرده است. وی بعد از تحمل سه سال حبس، در تابستان گذشته تبرئه شده بود.

روز چهارشنبه ۱۲ ژانویه/۲۲ دی، شورای فرهنگی بریتانیا اعلام کرد که ارس امیری، کارمند سابق این شورا، از زندان آزاد شده و به بریتانیا بازگشته است. مقامات جمهوری اسلامی هنوز این خبر را تأیید نکرده‌اند.

شورای فرهنگی بریتانیا تأکید می‌کند که همچون گذشته، تمامی اتهامات خانم امیری را نادرست می‌داند.

ارس امیری که در اردیبهشت ۱۳٩٨ به ۱۰ سال زندان محکوم شد، حدود ۱۵ ماه بعد حکم برائت گرفت. اما پیش از آن، قوۀ قضاییه گفته بود که فعالیت‌های وی به "نفوذ فرهنگی دولت انگلیس و شورای فرهنگی بریتانیا" مربوط بوده است. به ادعای غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی وقت قوۀ قضاییه ارس امیری "به دنبال استحالۀ فرهنگی" و ارائه آموزش‌ها و "برنامه‌های فرهنگی و هنری مغایر با شئونات دینی و فرهنگ ایرانی" بوده و مأموریت داشته که "در حوزه فرهنگی و تئاتر اقداماتی را انجام دهد".

سخنگوی قوه قضاییه ادعا کرده بود که خانم امیری "علاوه بر وابستگی به شورای فرهنگی انگلیس، تحت تعلیمات سرویس انگلستان (؟) آموزش‌هایی را دیده بود و از حمایت‌های مالی وزارت خارجه انگلستان برخوردار بود".

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

علاوه بر ارس امیری، خانم نازنین زاغری یکی دیگر از شهروندان انگلیسی-ایرانی همچنان در ایران گرفتار است. دو سال پیش، ریچارد راتکلیف همسر زاغری در روزنامۀ گاردین وضعیت دو زندانی را با هم مقایسه کرده و نوشته بود: "هر دو (زاغری و امیری) هنگامی که برای تعطیلات و دیدار خانواده به ایران رفته بودند و به خاطر پیوندشان با بریتانیا بازداشت شدند"...



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy