Thursday, Jan 13, 2022

صفحه نخست » حسام الدین آشنا و توییتی که حذف شد: اپراتور اشتباه نکرده و چیزی هم پاک نشده

ashena_011222.jpgرادیو فردا - حسام‌الدین آشنا، مشاور سابق رئیس‌جمهوری پیشین ایران، از اظهارات امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه در مصاحبه با روزنامه کیهان انتقاد کرده و خطاب به او گفته که «اپراتور اشتباه نکرده و چیزی هم پاک نشده است».

واژه «اپراتور» ظاهرا اشاره به مامور شلیک موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراینی دارد. پرواز پی‌اس ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین بامداد ۱۸ دی سال ۹۸ به‌فاصله کوتاهی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی تهران با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

فرمانده هوافضای سپاه مسئول مستقیم پدافند موشکی این نیروی نظامی است. خانواده‌های قربانیان گفته‌اند که سپاه برای «سپر انسانی» قراردادن هواپیما، عمدا آن را سرنگون کرد.

آقای حاجی‌زاده در مصاحبه با شماره روز چهارشنبه ۲۲ دی روزنامه کیهان گفته بود قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس، در دیدار چهار سال پیش با حسن روحانی خطاب به او گفت: «دفاع از انقلاب و ملت و نظام و رهبری خط قرمز ما است و فکر نکن همیشه می‌توانی تخریب کنی و ما هم سکوت کنیم».

5555.jpg

تصویر توئیت حسام‌الدین آشنا که ساعاتی بعد آن را حذف کرد

***

حسام‌الدین آشنا در توئیت روز چهارشنبه خود که ساعاتی بعد آن را حذف کرد، به دفاع از رئیس‌جمهوری سابق ایران برخاسته و نوشته بود: «گفت‌وگو میان روسای‌جمهوری و فرماندهان نظامی به صورت فردی یا جمعی مرسوم است؛ اما نقل‌قول از جلسه‌ای محرمانه و از شخصی دیگر، در فقدان او، دور از امانت‌داری است».

او سپس با اشاره به این‌که «قاعدتا جلسات رسمی ضبط شده» است، به حاجی‌زاده به عنوان مسئول مستقیم شلیک به هواپیمای اوکراینی کنایه زده و نوشته که «اپراتور اشتباه نکرده و چیزی هم پاک نشده است».

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی این بخش از توئیت آقای آشنا را که مقامی امنیتی است، اشاره به سرنگونی عمدی هواپیمای اوکراینی دانسته‌اند و یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی خواستار انتشار «فایل صوتی مکالمات فرمانده پدافند سپاه در سحرگاهِ شلیک به هواپیمای اوکراینی» شده است.

کاربر دیگری توئیت کرده است: «آشنا که متخصص ارسال کدهای امنیتی است، در این توئیت رسما تایید می‌کند که اپراتور سامانه موشکی سپاه اشتباه نکرده است. تاییدی بر ایجاد سپر انسانی پس از حمله موشکی به عین‌الاسد».

ایران در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی در حمله پهپادی ۱۳ دی ۹۸ آمریکا به کاروان حامل او در نزدیکی فرودگاه بغداد، اقدام به شلیک موشک‌هایی به پایگاه نیروهای آمریکایی در عین‌الاسد عراق کرد. این حمله تلفاتی در برنداشت ولی شماری از سربازان آمریکایی دچار عوارض روانی شدند.

والدین محمدحسین و زینب اسدی‌لاری که در شلیک سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی جان باختند، روز ۱۸ دی در مصاحبه با سایت «انصاف‌نیوز» اعلام کردند که معتقدند سپاه پاسداران، هواپیمای اوکراینی را به عنوان «سپر انسانی» زده و می‌خواسته که آن را گردن آمریکا بیندازد.

محسن اسدی‌لاری و زهرا مجد همچنین به شماره ۲۰ دی روزنامه شرق گفتند که حسین سلامی، فرمانده سپاه، چهل روز پس از سرنگونی هواپیما به دیدار آن‌ها آمد و گفت: «می‌دانید اگر این‌ها نبودند، چه جنگی می‌شد؟ گفت اگر این اتفاق نمی‌افتاد، ۱۰ میلیون جمعیت کشته می‌شدند و این واقعه باعث شد که این جنگ رخ ندهد».

رمضان شریف، سخنگوی سپاه، دیدار حسین سلامی با خانواده دو تن از جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی را تایید کرده ولی روایت آن‌ها را «ناقض، جهت‌دار و تحریف شده» خواند.

پیش از این، انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲ اوکراین در گزارشی تحقیقی نوشته بود که شواهد حاکی است سرنگونی این هواپیما توسط سپاه پاسداران «عمدی و در راستای ایجاد سپر انسانی برای ممانعت از حمله آمریکا» بوده است.

دادسرای نظامی تهران ۶۰۰ روز پس از سرنگونی هواپیما، ابلاغیه‌ای در اختیار خانواده‌های شاکی در ایران قرار داد که بر اساس آن، برای شورای عالی امنیت ملی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شبکه‌ یکپارچه‌ پدافند، سیستم پدافند غیرعامل، نیروی هوافضای سپاه و سازمان هواپیمایی کشوری «قرار منع تعقیب» صادر شده است.

سردار حاجی‌زاده ۲۱ دی ۹۹ مدعی شده بود که «به خاطر تصمیم‌گیری عجولانه یک فرد، شاهد این حادثه بودیم»، ولی اولکسی دانیلوف، دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین، گفته است سپاه پاسداران «عمدا» به هواپیمای مسافربری شلیک و آن را ساقط کرد تا از «افزایش تنش منطقه‌ای بین ایران و آمریکا جلوگیری کند».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy