Thursday, Jan 13, 2022

صفحه نخست » تهدید روسیه به استقرار نیروی نظامی در کوبا و ونزوئلا

russia_011222.jpgدویچه وله - مذاکرات بین آمریکا و روسیه پیرامون تنش‌زدایی در مناقشه بر سر اوکراین تا کنون نتیجه مشخصی به همراه نداشته است. روسیه تهدید کرده است که در صورت شکست این مذاکرات، این کشور ممکن است نیروی نظامی در کوبا و ونزوئلا مستقر کند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصابحه‌ای تلویزیونی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال استقرار نیروی نظامی این کشور در کوبا و ونزوئلا گفته است: «من نه مایل به تایید چنین موضوعی هستم و نه آن را رد می‌کنم.»

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز نتیجه گفت‌وگوهای روسیه با ناتو و همچنین مذاکرات این کشور با آمریکا را "ناموفق" ارزیابی کرده است.

پسکوف در عین حال طرح سناتورهای دموکرات آمریکا برای تحریم مقامات ارشد روسیه را اقدامی غیرسازنده دانسته است.

مذاکرات روسیه با کشورهای غربی بر سر اوکراین و عضویت احتمالی این کشور در پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی (ناتو) همچنان ادامه دارد.

در چنین شرایطی، دموکرات‌های آمریکا ضمن هشدار به روسیه در ارتباط با فعالیت‌های نظامی علیه اوکراین، طرحی ناظر بر تحریم‌های گسترده علیه مقامات ارشد آن کشور تهیه کرده‌اند.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

این تحریم‌ها نه تنها شامل ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه می‌گردد، بلکه بانک‌ها و موسسات مالی کلیدی آن کشور را نیز در بر می‌گیرد.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) با انتشار گزارشی از مسکو، به اظهارات دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین پرداخته است.

در بیانیه رسمی، کرملین از نتایج مذاکرات هفته اخیر با مقامات ایالات متحده آمریکا و همچنین مقامات ناتو ابراز نارضایتی کرده و اعلام کرده است که بر سر مسائل بنیادین اختلاف نظرهایی جدی وجود دارد.

سخنگوی کرملین طرح تحریم‌های ارائه شده از سوی سناتورهای دموکرات آمریکا را بسیار منفی دانسته و گفته است که به نظر می‌رسد آن‌ها با طرح چنین تحریم‌های هدف اعمال فشار بر دولت روسیه را دنبال می‌کنند.

مذاکرات کم حاصل

در ارتباط با وضعیت اوکراین در هفته کنونی دو دور مذاکره بین مقامات روسیه و غرب برگزار شده است. از یکسو، سرگئی ریابکوف، معاون وزارت امور خارجه روسیه با وندی شرمن، همتای آمریکایی خود در ژنو دیدار و گفت‌وگو کرده بود و از سوی دیگر، ملاقاتی بین مقامات روسیه و ناتو برگزار شده بود.

پسکوف در بیانیه سیاسی خود گفته است که این مذاکرات گرچه پیشرفت‌هایی داشته است، اما آنچه روسیه خواستار آن است، نتایج مشخص از این مذاکرات است و نه پیشرفت‌های جزیی و اندک.

قرار است مذاکرات روز پنجشنبه ۱۳ ژانویه در وین بین نمایندگان سازمان امنیت و همکاری اروپا با مقامات روسیه ادامه یابد.

روسیه حدود یکصد هزار نفر سرباز در مرزهای خود با اوکراین مستقر کرده است. غرب و به‌ویژه آمریکا نگران اقدامات نظامی روسیه علیه اوکراین هستند. این در حالی است که روسیه تاکید دارد که در آرایش نظامی خود در مرزهای اوکراین برنامه حمله نظامی به آن کشور را دنبال نمی‌کند.

دولت روسیه در برابر انتقاد کشورهای غربی و اعضای ناتو اعلام کرده است که ارتش این کشور حق خود می‌داند در هر کجای سرزمین خود حضور نظامی داشته باشد.

هدف از تمرکز نظامی روسیه در مرزهای اوکراین به دست آوردن تضمین از سوی ناتو اعلام شده است. روسیه از ناتو درخواست کرده درباره عدم عضویت اوکراین به آن پیمان به روسیه تضمین بدهد. این در حالی است که آمریکا و کشورهای غربی چنین موضوعی را نمی‌پذیرند.

روسیه از حضور نظامی ناتو در اروپای مرکزی و شرق این قاره ناخشنود است و این حضور نظامی را تهدیدی مستقیم علیه خود ارزیابی می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy