Friday, Jan 14, 2022

صفحه نخست » ویلاهای لوکس ریاست جمهوری برای یک پروژه جنجالی فروخته می شوند

رادیو بین المللی فرانسه - سعید محمد مشاور ابراهیم رئیسی و دبیر شورای عالی مناطق آزاد روز جمعه گفت که قصد دارد برای تامین مالی ساخت پل خلیج فارس که بندرعباس را به جزیره قشم متصل می‌کند و ساخت آن پنجاه سال به تاخیر افتاده، ویلاهای لوکس ریاست جمهوری را بفروشد.

999.jpgسعید محمد مشاور ابراهیم رئیسی و دبیر شورای عالی مناطق آزاد

***

محمد به خبرگزاری ایلنا گفت: «با اجازه آقای رییسی ویلاهای لوکسی که متعلق به ریاست جمهوری بوده را واگذار کنیم و از این محل منابعی به عنوان پیش پرداخت تامین شود که هر چه زودتر عملیات اجرایی این پروژه را آغاز کنیم.»

او وعده داد: علی رغم اینکه قیمت گذاری اولیه اجرای این پروژه ۸۰۰ میلیون یورو بود برنامه ریزی کرده‌ایم که پل خلیج فارس را با ۲۸۰ میلیون یورو در ۲.۵ سال به انجام برسانیم.

مشاور رئیسی اضافه کرد: برای اینکه در مراحل پرداخت فشاری بر دولت وارد نشود با پیمانکار توافق کرده‌ایم که بخشی از پرداخت با تهاتر نفت انجام شود که پیمانکار هم موافقت کرده‌ است و همچنین درخواست کرده‌ایم که در بودجه سال آینده ۱۰۰ میلیون یورو برای تهاتر نفت دیده شود که اگر با این پیشنهاد موافقت شود به زود عملیات اجرایی پل خلیج فارس آغاز خواهد شد.

این مقام جمهوری اسلامی مشخص نکرد که پیمانکار ساخت چنین پلی چه شرکتی است.

پنج سال پیش، محمود صفارزاده معاون وقت تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره ساخت پل ارتباطی جزیره قشم به بندرعباس گفته بود: ما قشم را به عنوان یک بندر آزاد داشتیم. پس چرا باید به قشم پل بزنیم؟ این یک اشتباه بزرگ تاریخی است. هم قشم را از هویت می‌اندازیم و از هر نظر حساب کنید به ضرر منطقه آزاد قشم است. وصل کردن این جزیره با جاده به سرزمین مادر اصلا به نفع قشم و کشور نیست.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

او با اشاره به طولانی شدن پروژه ساخت این پل گفت: ما قصد ساخت این پل را داریم در حالی که با همین سیستم فعلی این کار انجام می‌‌شود. ما چرا باید حجمی از ترافیک را به آنجا بکشانیم. آن هم پلی که قابلیت خورندگی بالایی دارد. ۲۰ سال است داریم این پل را می‌‌سازیم و ممکن است ۲۰ سال دیگر هم تمام نشود و احتمالا تا پروژه تمام شود عمر مفید آن هم تمام شده باشد. در حالی که یک سیستم پاک حمل و نقل دریایی ارزان و سازگار با محیط زیست هم داریم.

پل کابلی خلیج ‌فارس قرار بود در سال ۵۱ قشم را به بندرعباس متصل کند و درکنارش خط راه‌آهن هم ایجاد شود.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، با احداث پل خلیج فارس به طول بیش از سه کیلومتر و ساخت ۸۶ کیلومتر راه‌آهن و ۹۲ کیلومتر اتوبان، جزیره قشم به سرزمین اصلی و شبکه بزرگراه‌ها و راه‌های ریلی کشور متصل می‌شود. این پل به‌عنوان کریدور اتصال شمال و جنوب، امکان ترانزیت و خروج آسان کالا را از جزیره قشم به مقصد کشورهای تازه استقلال‌یافته و در نتیجه اروپا فراهم خواهد آورد.

همچنین با احداث این پل که دارای مسیر رفت‌و‌برگشت خط آهن نیز خواهد بود، این امکان فراهم می‌شود تا محموله‌های تخلیه‌شده در قشم، به‌سرعت وارد ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی شده و در اسرع وقت، محصولات صادراتی را به ترمینال دریایی صادرات، برساند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy