Tuesday, Jan 18, 2022

صفحه نخست » قهرمان بوکس به دلیل شرکت در اعتراضات آبان ۹۸ به اعدام محکوم شد

vafaei_Sani.jpg رادیو بین المللی فرانسه - یک منبع مطلع درخصوص اتهامات محمدجواد وفایی ثانی، قهرمان بوکس که به اعدام محکوم شده، به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «یکی از اتهامات او شرکت در اعتراضات آبان ۹۸ ذکر شده است.»

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، شعبه چهارم دادگاه انقلاب مشهد، محمدجواد وفایی ثانی، ۲۶ ساله را برای اتهام «افساد فی الارض» به اعدام محکوم کرد. وفایی ثانی ۱۸ بهمن ماه ۱۳۹۸، برای اتهام «تحریق و تخریب عمدی اماکن خاص از جمله ساختمان تعزیرات حکومتی» بازداشت و برایش قرار وثیقه ۳۰ میلیارد تومانی صادر شده بود.

بابک پاکنیا که وکالت پرونده وفایی ثانی را بر عهده دارد، در توییتی درخصوص حکم موکلش نوشت: «متن رای را امروز ملاحظه کردم و ظرف بیست روز آتی درخواست فرجام خواهی را تحریر و ثبت خواهم کرد.»

محمدجواد وفایی ثانی که هم اکنون در زندان مرکزی مشهد به‌سر میبرد، پیش از بازداشت قهرمان بوکس آموزشگاه‌های مشهد بود.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

با توجه به تعریف مبهم اتهامات محاربه (جنگ علیه خدا) و افساد فی الارض (فساد کردن بر روی زمین) برای طیف گسترده‌ای از جرایم استفاده می‌شوند. علاوه بر این، موضوعات قابل توجهی در خصوص این اتهامات وجود دارند، از جمله اینکه این اتهامات در دادگاه انقلاب مورد رسیدگی قرار می‌گیرند.

افساد فی الارض به‌خصوص زمانی توسط قضات دادگاه انقلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد که صدور مجازات اعدام بر اساس اتهامات دیگر و مدارک موجود دشوار باشد.

سازمان حقوق بشر ایران، اعلام کرد در سال ۲۰۲۰ دست‌کم ۱۵ نفر با اتهام محاربه و افساد فی الارض اعدام شدند و از میان کسانی که با اتهام محاربه و افساد فی الارض به اعدام محکوم شدند و حکم‌شان به اجرا درآمده، می‌توان به وابستگان گروه‌های مخالف کردی، اقلیت‌های مذهبی و قربانیان سیاستگذاری‌های جدید ایران در مبارزه با مفاسد اقتصادی اشاره کرد.

محکومیت یک ورزشکار به اعدام در حالی است که پیشتر اعدام نوید افکاری کشتی‌گیر ایرانی واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشت.

نوید افکاری از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری مرداد ۹۷، توسط دادگاه انقلاب و دادگاه کیفری شیراز به احکام اعدام، شلاق و زندان محکوم و پس از تایید در دیوان عالی کشور، مورخ ۲۲ شهریورماه ۹۹ در زندان عادل آباد شیراز اعدام شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy